Silly Season WRC001: Fabrikkene får ikke lenger eneretten på WRC-bilene

Neste år kan Volkswagens 2017-bil bli å finne på startstreken. I alle fall skal regelverket åpnes for det.

Publisert

Nå har heldigvis Andreas Mikkelsen sikret seg en toårskontrakt med Hyundai, så da trenger ikke han å bekymre seg nevneverdig for sin rallyframtid med det første. Men nyheten som tyske Rallye-Magazin melder i dag, den nyheten skulle nordmannen gjerne sett for ett år siden.

Volkswagens 2017-Polo under test i Finland sommeren 2016. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Nå har heldigvis Andreas Mikkelsen sikret seg en toårskontrakt med Hyundai, så da trenger ikke han å bekymre seg nevneverdig for sin rallyframtid med det første. Men nyheten som tyske Rallye-Magazin melder i dag, den nyheten skulle nordmannen gjerne sett for ett år siden.

For nå meldes det at FIA skal strupe den såkalte WRC Trophy-serien, som skulle være et supplement for førere med 2016- og eldre WRC-biler, men interessen og deltakelsen har her vært såpass laber at det ikke er noe poeng i å fortsette med dette.

Silly Season på Parc Fermé
Vinteren kan være lang og kjedelig, og sesongene i de ulike grenene og seriene er for lengst på hell. Silly Season-spalten på parcferme.no er etablert for å kaste oss litt på ryktebørsen som går i bilsportens verden, både basert på kilder vi sitter på selv men også hva som lirer av seg av det som finnes av troverdige nyheter og spekulasjoner i andre medier.

I stedet gis det nå grønt lys for at du ikke må være oppnevnt av et fabrikkteam for å kjøre en moderne WRC-bil, på folkemunne kalt 2017-bil som følge av de radikale endringene på regelverket. Dette skal i følge den tyske avisen vedtas under den neste motorsportforsamlingen fra FIA. Og det første vi tenker på med en slik endring av regelverket, det er 2017-utgaven av Volkswagen Polo WRC.

LES OGSÅ: Polo-nekt gir mer hodebry for Veiby/Mikkelsen for 2017-sesongen

For det var de andre fabrikkteamene som egentlig satte kjepper i Volkswagen-hjulene med tanke på homologeringen i år. Bilen ble ikke homologert i tide, og dermed måtte det en dispensasjon med teamenes godkjennelse for å få bilen på startstreken. Dette var alfa og omega for Mikkelsen for å komme seg i en 2017-bil raskest mulig i år, noe som til slutt ikke lot seg gjøre på daværende tidspunkt. Nå kan, og bør, bilen bli homologert for å kunne kjøres neste år.

Fordi Volkswagen Motorsport annonserte høsten 2016 at de skulle trekke seg av WRC, så kunne ikke de stille som et offisielt team som hadde bilen klar før 2017-sesongen, selv om bilen var utviklet og antatt konkurransedyktig nok til å kunne stille til start mot de fire andre ulike WRC-bilene av moderne karakter.

LES OGSÅ: Silly season RX001: Grönholm-flørt med WRC-bil fra Hyundai

Skal vi nå få muligheten til å se en 2017-spekket Volkswagen Polo WRC på startstreken igjen? Og i så fall, med hvilke førere? Det er på det rene at dette uansett må driftes privat, og det er per i dag kun utviklet én bil av denne typen, så spørsmålet er hvorvidt Volkswagen Motorsport kommer til å utvikle flere WRC-biler og dertil delelager og så videre. Men Volkswagen Motorsport satser tungt på såkalt «customer racing», og med riktig kunde så kan de i alle fall gjøre god business med WRC-bilen de brukte mye ressurser på til foreløpig ingen nytte.

LES OGSÅ: Slik forklarer vi alt «fuzzet» rundt Volkswagen

Så er det jo slik at det denne sesongen har vært kun én bil som i praksis har vært privat drevet over flere løp, og det er Mads Østberg og hans team i Adapta Motorsport som har stått for dette gjennom sine åtte løp. Først i samarbeid med Martin Propkop og Jipocar, som de senere brøt ut av og fortsatte i helt egen regi. Men på papiret har Østberg vært representert ved M-Sport World Rally Team, som har sittet på «myndigheten» til å oppnevne ham til å kjøre den nyeste WRC-bilen til Ford.

Men som du sikkert vet, så har ikke Østberg i år vært den som har snakket varmest om M-Sport etter at han kjørte for dem i 2016.

LES OGSÅ: Føler seg snytt av M-Sport etter nok en problematisk helg

LES OGSÅ: Østberg: – Nei, nei, nei. Ingenting er bekreftet

Men med en ny åpning for den nyeste WRC-utgaven av Polo igjen, med et riktig apparat bak bilene - kan dette da være nøkkelen for nettopp Mads Østberg, kanskje? Han har riktig nok uttalt at han ikke vil fortsette med noe i direkte privat regi som i år, men med et riktig apparat rundt seg av mannskap og sponsorer, så er det neppe noe i veien for å danne et stort team dersom leveransen av bil blir gjort med full «commitment» fra Volkswagen Motorsport, litt ala det vi har sett med Petter Solbergs team i Rallycross-VM. Kanskje det da også er andre førere som sitter litt på gjerdet eller har en utrygg WRC-framtid som kanskje ser en ny mulighet?

Tiden vil vise, men det er gode nyheter fra et Silly Season-perspektiv at WRC Trophy skrotes og at de nyeste WRC-bilene åpnes opp for flere enn teamene.

LES OGSÅ: Sjekk den «ordinære» Finn-annonsen til Østbergs WRC-bil

Powered by Labrador CMS