Silly Season RX002: Med BMW inn vil bredden av merker være fantastisk for sporten
Er det én ting rallycross skal ha, så er det mangfoldet av bilmerker på startstreken.
I en artikkel tidlig i år roste vi Renault for å vise interesse for rallycross. Det har riktignok snart gått ett år siden den gang, men det er på det rene at vi vil få Prodrive-bygde Renault-biler på startstreken i internasjonal rallycrossammenheng neste år.
I tillegg omtalte vi nylig om Marcus Grönholm sin flørt med Hyundai for å få fabrikken inn i Rallycross-VM. Riktig nok må han belage seg «kun» på tradisjonell fabrikkstøtte, framfor full drift fra fabrikken, i første omgang, men å få et fullt satsende team med Hyundai i grillen, så har vi enda et merke på griden neste år.
Silly Season på Parc Fermé
Vinteren kan være lang og kjedelig, og sesongene i de ulike grenene og seriene er for lengst på hell. Silly Season-spalten på parcferme.no er etablert for å kaste oss litt på ryktebørsen som går i bilsportens verden, både basert på kilder vi sitter på selv men også hva som lirer av seg av det som finnes av troverdige nyheter og spekulasjoner i andre medier.
Samtidig kan vi jo drømme og håpe på om Olsbergs MSE gjør alvor av de meget spede ryktene vi har hørt om å få deres suksessfulle Honda Civic-er fra statene over til det mer europabaserte, men dog offisielle verdensmesterskapet. Det er nok ikke bare å knipse i fingrene, men Andreas Eriksson har bygd gode biler før.
Uansett er det kult å lese at Timo Scheider, som virkelig elsker rallycross etter at han har gitt seg med profesjonell baneracing, er i seriøse samtaler med BMW om en entré i rallycross, ifølge Autosport. Timo Scheider er en fører vi ikke har blitt helt klok på rent sportslig i rallycrossen, men Scheider er en mann med ekstrem makt når det kommer til kunnskap og nettverk i den tyske bilbransjen.
Scheider har en høy standing hos BMW, og han representerte blant annet BMW i 24-timersløpet på Nürburgring i år. Og du kan på en måte si at BMW har vært halvveis inne i rallycross i form av de tidligere JRM-driftede Mini Cooperne, kjørt av blant annet Liam Doran og Guy Wilks. Ikke at de bilene var noen gedigen suksess i rallycrossammenheng, men bare det at Scheider bekrefter samtaler med BMW, så er ikke det noe han lirer av seg for moro skyld.
Hyundai og GRX-teamet, dersom de får til et profesjonelt tobils-team, er en god erstatter for Hoonigan-teamet som nå er ferdige i VM-sammenheng. Og MJP-teamet, som Scheider og svenske Kevin Eriksson har kjørt for i år, skal selge sine relativt godt bygde «hjemmelagde» Ford Fiesta-er. Men Ford som bilmerke blir nok ikke borte fra griden. Antakeligvis beholder STARD-teamet sine Ford-er, og med Hyundai og BMW inn i stedet, så har vi plutselig to bilmerker til. Ford-er finnes det også av i en rekke andre eksemplarer, i hovedsak bygd av enten M-Sport eller Olsbergs MSE.
Så er det bare å telle opp da; Volkswagen, Audi, Peugeot, Ford, Renault, Honda, Hyundai og BMW. Her teller vi åtte bilmerker, helt uavhengig av fabrikkenes involvering selvfølgelig. I tillegg finnes det også enkeltbiler av Citroën, Seat og Kia som er konstruert til Supercars, samt et utall andre hjemmelagde prosjekter som kanskje ikke har noe i VM å gjøre.
Spørsmålet er dog hvor rask Scheider får BMW med på leken. Antakeligvis er det ikke aktuelt før en helelektrisk klasse innføres, noe tyskeren selv også hinter om. Men de har allerede en plattform i Mini-en å bygge på dersom de vil etablere seg som et team i VM på kort sikt. At MJP-bilene er til salgs tyder på at noe er i gjære, for jeg tviler på at Scheider vil sitte på sidelinjen neste år.
Uansett - Rallycross-VM kan ikke beskyldes for å forbli noen enhetscup på noen som helst måte. Så hadde det vært gøy å se hva både Scheider og Grönholm til slutt klarer å lande av prosjekter med henholdsvis BMW og Hyundai.