Sikret viktig sjetteplass etter tidsstraffbonanza
Så lenge Dennis Hauger holdt seg innenfor banegrensene så var sjetteplassen i boks. Men søndagens hovedløp i Formel 2 ble et løp for kalkulatorene på dommerbordet.
FORMEL 2: Regnværet som hadde preget morgenstundene i Spielberg i Østerrike satte sitt preg på starten av hovedløpet til Formel 2. Men en jevnt opptørkende bane med tørt idealspor og klissvåte felt utenfor gjorde dekkstrategien til en hodebry for flere av førerne.
Noen gikk for det de mente var et sikkert kort å starte på regndekk, mens mange - deriblant Dennis Hauger - tok et alternativt valg ved å starte rett på myke slicksdekk i håp om at banen tørket opp såpass fort at dette ville lønne seg i det lange løp.
Og det gjorde det. Deriblant Hauger og teamkamerat Jehan Daruvala gjorde enorme byks etter de første rundene og klatret høyt opp. Og var det en som definitivt imponerte stort i denne prosessen, så var det spanske Roberto Merhi som steppet inn for Ralph Boschung. Merhi kjørte det meste av 2015-sesongen i Formel 1, har vært innom Formel 2-trinnet tidligere, og har kjørt en rekke andre serier siden.
Men Merhi startet helt nede på en 21. plass og kjørte seg enormt opp og var til slutt med i kampen om pallplassene. Hauger på sin side hadde et uheldig pitstopp og tapte terreng her, og slet også med å holde et godt nok tempo på mediumdekkene som ble satt på.
Han holdt unna for danske Fredrik Vesti, som også pådro seg flere tidsstraffer for å ha brutt banegrensene. Og dette var ikke Vesti aleine om, for nevnte Merhi mistet pallplassen som følge av dette. Også Haugers Red Bull-kollega Liam Lawson i Carlin-teamet falt på resultatlistene på grunn av brudd på banegrensene oftere enn tillatt.
Nordmannen holdt seg i skinnet og pådro seg ingen straff som følge av det. Han passerte målflagget som syvendemann, men Lawsons degradering sendte Hauger ett hakk opp på lista.
Titter vi øverst på pallen, så var nederlandske Richard Verschoor i en klasse for seg og vant med god margin. Daruvala sikret andreplassen etter at Merhi pådro seg tidsstraffen som følge av flere brudd på banegrensene, mens Logan Sargeant også tjente på dette og ble nummer tre.
Så er det verdt å nevne at Hauger og hans team Prema skal undersøkes av dommerne for mulig brudd på pitstopp-reglene. Årsaken er ikke klar, men pitstoppet tok ekstra lang tid, blant annet fordi det skiftede venstre bakdekket ikke lå i ro da det andre ble satt på, noe som potensielt kunne ført til problemer.
Hva dommerne ender med av eventuell bestrafning er foreløpig ikke klart, men den avgjørelsen skal tas i etterkant av løpet i stedet for å gi en straff underveis i løpet. Derfor er det i skrivende stund ikke kjent om dette påvirker Haugers resultat, eller om det kun er teamet som får en bot.