Signerte Mercedes-kontrakt - men har ikke behov for å kjøre Formel 1 igjen

Belgieren Stoffel Vandoorne vil føle det urettferdig om man forventer av det samme fra Mercedes i Formel E som i Formel 1.

Publisert

Ettersom Formel E-sesongen kjøres gjennom et såkalt høst-vår-konsept, så er sesongstarten for neste sesong på denne siden av kalenderen. Og etter et tøft debutår i Formel E, så blir det andre boller - i alle fall tilsynelatende - for belgieren Stoffel Vandoorne.

Stoffel Vandoorne. (Foto: Joe Portlock / LAT Images / FIA Formula E)

Ettersom Formel E-sesongen kjøres gjennom et såkalt høst-vår-konsept, så er sesongstarten for neste sesong på denne siden av kalenderen. Og etter et tøft debutår i Formel E, så blir det andre boller - i alle fall tilsynelatende - for belgieren Stoffel Vandoorne.

For etter to svært skrevende sesonger i Formel 1 for McLaren så måtte 27-åringen finne på andre ting å gjøre da McLaren heller ville satse på ungguttene Lando Norris og Carlos Sainz jr. Nå er det altså blitt Formel E for alle pengene, og nå har Vandoorne i stedet blir fabrikkfører for et merke man har gode assosiasjoner med i internasjonal bilsportsammenheng.

Døråpner

Vi har fått tatt en prat med belgieren som nå ser på framtidsutsiktene for sin karriere svært lysere enn hva den har vært de siste årene.

– Selvfølgelig er jeg stolt over å kunne være en del av Mercedes-familien, og det å være tilknyttet en slik fabrikk vil kunne åpne opp mange andre dører for framtiden. Nå har det vært litt testing og utvikling internt, og det neste på agendaen er å få konkurrert for dem, sier Stoffel Vandoorne til Parc Fermé.

Tidligere i år befant han seg også i Norge. Det er ikke første gang at Vandoorne er på våre trakter. I denne sammenheng var han er sammen med Mercedes for å teste deres nye elbil EQS rundt omkring Oslo og omegn.

– En fin opplevelse å være her, sa Vandoorne om norgesbesøket.

(Foto: Mercedes-Benz EQ Formula E Team)

For han har vært her rett som det er også tidligere.

– Vi var blant annet oppe i Holmenkollen, og det er litt av en imponerende utsikt der oppe. Men jeg har faktisk pleid å reise til Norge om vinteren, for å gå litt på langrenn og være på treningsleir, sier 27-åringen, som i disse anledningene har stikket innom Olympiatoppen for å trene.

– Skal aldri si aldri

Men det er bilkjøring som gjelder, og til det er ikke Norge den riktige destinasjonen for en svært ambisiøs belgier. Samtidig sitter Formel 1-karrieren friskt i minnet. Mange mener han kom inn i sporten på det verste tidspunktet han kunne kommet inn; midt i McLarens svært dårlige periode, med Fernando Alonso - en av de beste F1-førerne gjennom tidene - som lagkamerat.

Vandoorne legger ikke skjul på at han kjenner på dette, og at det ikke minst har påvirket hvor sulten han nå egentlig er på å ta del i «the pinnacle of motorsports», som Formel 1 gjerne kalles.

– Nei, jeg har ikke noe spesifikt behov for å kjøre Formel 1 akkurat nå. Jeg var der i kanskje ikke de aller beste omstendighetene. Så jeg har ikke noe ønske om å kjøre Formel 1 for en hver pris. Men man skal aldri si aldri som det skulle dukke opp en ny mulighet igjen, sier Vandoorne.

Sterk CV

(Foto: FIA Formula E)

For nå skal han bruke Formel E til å fylle CVen med litt penere tall og farger. For fram til han endte opp som fullverdig McLaren-fører i 2017, så hadde han litt av en rakettkarriere.

I 2010 vant han Formel 4 Eurocup sammenlagt, og i 2011 etter tok han bronse i den nord-europeiske Formel Renault-cupen, forøvrig samme serie som Dennis Olsen tok bronse i to år senere.

Vandoorne vant så den europeiske utgaven av samme cup i 2012, og tok sølv Formel Renault 3,5-liter i 2013, før det så ble sølv og deretter gull i GP2 - tilsvarende Formel 2 - i 2014 og 2015.

– Jeg kjenner jeg ønsker å vinne igjen. Jeg håper at det å være med Mercedes i Formel E vil kunne bygge opp omdømmet mitt igjen. Målet er først og fremst å oppnå suksess i Formel E og ikke minst kunne kjempe om mesterskapet, sier Vandoorne.

Han håper dog ikke at folk forventer at Mercedes skal levere varene på identisk måte i Formel E som i Formel 1. Nemlig å dominere rubbel og bit.

Krevende bil å kjøre

Forskjellen fra Formel 1 er at det i Formel E er standard-chassis fra Spark, mens motor og drivverk leveres fra fabrikanten.

– Det er klart, lista ligger automatisk litt høyere når man snakker om Mercedes. De har jo vunnet så å si alt de har stilt opp i tidligere. Jeg er overbevist om at de vil gjøre det også i Formel E, men det er ganske så urettferdig å sammenlikne Formel E-satsingen med Formel 1, sier Vandoorne.

Debutdesongen for HWA Racelab i fjor kunne gått bedre. Han brøt de fire av de første seks løpene før han plutselig klinket til med en tredjeplass. Deretter gikk det opp og ned, og han endte på en 16. plass sammenlagt.

Dog er det verdt å nevne at han åpenbart har mange fans hjemme, da denne spesielle «fanboosten» som fem av førerne får hvert løp endte opp hos Vandoorne i samtlige løp.

– Mesterskapet er ikke lett. Førerne er svært dyktige og kommer fra toppen av alle mulige serier og grener. Og bilene er veldig «tricky» å kjøre. Alt du har lært må du bare kaste vekk. Spesielt på måten man bremser på, måten man skal spare energi på. Det er veldig merkelige greier, innrømmer han.

Powered by Labrador CMS