Sergio Perez leverte sitt livs løp – uten at seieren var sikker da han passerte målflagget først
Da Max Verstappen måtte utsette feiringen av sitt andre VM-gull var det i stedet lagkamerat Sergio Perez som kunne feire i Singapore. Men han måtte også vente før han kunne feire med sikkerhet.
FORMEL 1: I forkant av løpsstart åpnet himmelen seg i Singapore. Det høljet regelrett ned, og det var usikkert om det kunne bli gjennomført noe løp i det hele tatt. Men etter en drøy times utsettelse var det klart for start under våte forhold. Banen hadde tørket opp tilstrekkelig til at samtlige førere kunne starte på intermediate-dekkene.
Sergio Perez tok ledelsen fra pole-sitter Charles Leclerc allerede i starten. En like god start fikk ikke Max Verstappen som falt fire plasser ned til 12. plass på den første runden. Det skulle i det hele tatt bli en utfordrende kveld for nederlenderen.
Ute av spill – en etter en
Allerede på runde syv ble det et sammenstøt mellom Nicolas Latifi og Guanyu Zhou. Zhou’s bil sto såpass vanskelig til at sikkerhetsbilen måtte ut og samle opp feltet under bergingen. Både Latifi og Zhou måtte bryte løpet etter sammenstøtet, og det skulle vise seg at de ikke kom til å bli de eneste som tok en tidlig kveld.
Fernando Alonso starter søndag sitt 350. Grand Prix-løp, noe som er ny rekord i Formel 1. Men sett bort fra selve rekorden ble det dog ikke mye å juble for da motoren sviktet på runde 21, noe som aktiverte kveldens første virtuelle sikkerhetsbil.
Det tok ikke lang tid før den virtuelle sikkerhetsbilen nok en gang ble aktivert. På runde 26 kjørte Alex Albon i barrieren. Selv om Albon kom seg videre og inn i pit, hvor han forøvrig ble værende, ble vingen liggende igjen.
Og i det Albon’s vinge var fjernet og grønnflagget så vidt hadde kommet ut sto også Esteban Ocon stille på banen. Som hos lagkamerat Alonso så det også her ut til å være motor-problemer som var årsaken, For tredje gang på kort tid ble den virtuelle sikkerhetsbilen aktivert.
Hamilton i barrieren og tid for slicks
Og ikke nok med det: få runder senere havnet også Lewis Hamilton i barrieren. Briten kom seg videre men tapte en posisjon til Lando Norris, i tillegg til at han tapte ytterligere da han måtte bytte frontvinge.
Og på dette tidspunktet var det også tid for å gå over til slicks. Samtidig som Russell, som allerede hadde tatt en tidlig sjanse på å bytte til medium-dekkene, satte løpets foreløpige raskeste runde gikk også de fleste førerne inn og byttet dekk. Løpsleder Sergio Perez var av de som drøyde ytterligere en runde, men meksikaneren beholdt likevel ledelsen.
Ny sikkerhetsbil og nedtelling
Som om ikke tre virtuelle og en fullverdig sikkerhetsbil var nok så havnet også Yuki Tsunoda i barrieren. Sikkerhetsbilen måtte ut for andre gang, og det ga en gyllen mulighet til McLaren-førerne som var de eneste som ikke hadde vært inne og byttet til slicks-dekk. Effektive stopp under sikkerhetsbilen gjorde at Lando Norris kom seg ut foran Max Verstappen på fjerdeplass og Daniel Ricciardo kom ut bak han igjen på sjetteplass.
Sikkerhetsbiler tar tid, og det ble klart at man ikke ville kunne fullføre den fullverdige løpsdistansen innen den magiske to timers-grensen. Dermed startet klokken å telle ned, og med 35 minutter igjen kom løpet i gang igjen – fortsatt med Sergio Perez i ledelsen.
Også Max Verstappen syntes tilsynelatende at ting hadde tatt lang nok tid. Nederlenderen gikk for en ambisiøs forbikjøring på Lando Norris, men endte opp med å låse hjulene og kjøre ut i avkjøringssonen. Dekkene fikk såpass juling at mesterskapslederen måtte ta turen inn i pit, og han kom ut igjen helt bakerst.
– Min beste prestasjon
Med 27 minutter igjen på klokka ble omsider DRS aktivert, og Charles Leclerc kunne legge ytterligere press på Sergio Perez i kampen om seieren. Perez svarte godt og holdt unna, men etter å ha havnet under etterforskning for en «safety car infridgement» ble det en kamp om å få en fem sekunders luke ned til monegaskeren i tilfelle han skulle få en straff etter løpet.
Perez satte opp farten, og i det Leclerc krysset mållinjen var han over syv sekunder bak. Perez kunne med det feire sesongens andre seier etter en krevende periode i Verstappen’s skygge. Perez selv var meget fornøyd med egen prestasjon etter løpet.
– Dette var min beste prestasjon, uttalte meksikaneren.
Sainz tok den siste pallplassen foran McLaren-duoen Lando Norris og Daniel Ricciardo. Det er svært gledelige poeng for McLaren som går forbi Alpine i konstruktør-mesterskapet, og ikke minst for Ricciardo som tok sesongens beste plassering.
Lance Stroll tok sjetteplassen foran Max Verstappen som må utsette tittel-feiringen en uke til. De siste poengplassene gikk til Sebastian Vettel, Lewis Hamilton og Pierre Gasly.
PS! Og hva så med denne straffen? Jo, faktisk ble Perez felt for to ulike regelbrudd i forbindelse med sikkerhetsbilprosedyren. Begge overtredelsene handlet om at han etterlot for stort tomrom fram til sikkerhetsbilen, der regelen tilsier at det skal være maks ti billengder før sikkerhetsbilen har slukket lysene på vei inn.
Ved første forseelse fikk Perez en reprimande, etterfulgt av en forventet fem-sekunders straff som teamet begynte å ta høyde for mot slutten av løpet. Dermed kan Red Bull-føreren puste lettet ut og fortsatt glede seg over at han fikk ha seieren i behold.