Craig Breen var av veien to ganger på SS2 fredag. Her ved første avkjøring hvor de kom seg videre. Litt senere på etappen skulle de forårsake nye problemer, både for seg selv og for arrangøren.

Sendte falsk alarm til arrangøren – bøtelegges med 20.000 kroner

Dermed forklarer det også hvorfor fredagens Kamsjön-etappen ble rødflagget.

Publisert

RALLY: Kalle Rovanperä hadde såvidt rukket å komme i mål før SS2 fredag ble rødflagget. Årsaken var at Craig Breen hadde kjørt av veien og blitt stående fast uten å komme seg videre igjen.

RALLY: Kalle Rovanperä hadde såvidt rukket å komme i mål før SS2 fredag ble rødflagget. Årsaken var at Craig Breen hadde kjørt av veien og blitt stående fast uten å komme seg videre igjen.

Rødflagg i rally har litt av samme funksjon som i banesammenheng, ved at en krasj og vesentlig hindring gjør at etappen avbrytes inntil situasjonen er avklart. Som oftest starter etappen igjen med mindre det er snakk om personskade eller annen større skade som gjør at etappen av naturlige årsaker ikke kan komme igang igjen innenfor rimelig tid.

Trykket på feil knapp

I Breens tilfelle stod han godt parkert ute i snøen, og var ikke til noen form for hinder for øvrige deltakere. Likevel måtte Thierry Neuville, Gus Greensmith og Takamoto Katsuta få tildelt stipulerte tider for de etappen ble avbrutt mens de holdt på.

Kartleser Paul Nagle.

Årsaken til rødflagget kom som følge av signalene fra Breens bil, heter det i juryens avgjørelse nummer to fra arrangementet. Kartleser Paul Nagle hadde trykket på SOS-knappen, som umiddelbart sender ut en beskjed om at etappen må avbrytes og helsepersonell må rekvireres skriver dommerne.

Når en rallyfører kjører av veien er man pliktig til å melde ifra til arrangøren om sitausjonen ved hjelp av ulike alternative knapper de har installert i bilene. Det vanligste er OK-knappen, som man også er pliktig å trykke innen en viss tid for å melde ifra at alt står bra til. Trykker man ikke på denne knappen er det det samme som et SOS-tegn til arrangøren.

Skylder på menneskelig svikt

Kartleser Nagle hevder på sin side at han trykket på OK-knappen, og deretter varslet at de ikke hadde blokkert veien. Dette avviser arrangøren, som er klare på at de fikk SOS-melding fra deres Ford Puma Rally1. Nagle har ingen annen forklaring enn at det må ha skjedd en menneskelig feil var eneste alternativ i så måte.

Uansett, FIA slår hardt ned på feilmeldinger fra bilene. Det betyr at Breen og Nagle begge er ansvarlige for at en bot på 2000 euro, tilsvarende 20.000 norske kroner, innbetales innen 48 timer som følge av knappetabben.

Powered by Labrador CMS