Selvtillitsboost for Påverud - klasseseier i 24-timersløp
For én uke siden var han langt nede. Så fikk Marcus Påverud reist kjerringa i en fullblods Lamborghini.
Hans team i GT4-serien, Leipert Motorsport, tilbydde han nemlig en plass i deres Lamborghini Huracan Super Trofeo i SPX-klassen under 24-timersløpet på Circuit de Barcelona-Catalunya i Spania denne helgen. Denne bilen delte han med Harald Schlotter fra Tyskland, Anthony Lambert fra Belgia og Morgan Haber fra Australia.
Og hvorfor ikke kline til med klasseseier og åttendeplass totalt av nesten 50 biler på startstreken?
Seks timers kjøring
For Marcus Påverud betydde dette ekstra mye - ikke bare fordi det var et nytt løp i en helt ny bil. Men mareritthelgen fra Ungarn sist helg satt fortsatt i, der det ble både brutt løp og generell levering langt under pari.
– Utrolig deilig å bare kunne levere et så godt resultat etter det som skjedde forrige helg. Ungarn var en dritthelg fra første trening til siste løp. Her kunne det ikke gått stort bedre, sier en lykkelig Påverud til Parc Fermé, som fikk seks timer bilen og var absolutt delaktig i klasseseieren.
Her havnet de totalt tre runder foran True-Racing i en KTM XBOW.
Men selv om oddsene var på deres side til å ta klasseseier, og at dette var målsetningen til Påverud i debuten til tross, så var det en seier i seg selv å komme i mål, tatt historikken hans i betraktning. Da Påverud satset på langdistanse med TCR i fjor ble det nemlig flust av brutte løp og generelt lite å lagre på CVen.
– Men så er det deilig å stå øverst på pallen når man først kommer i mål også, konstaterer 18-åringen fra Tranby i Lier.
Nytt å lære på kjent bane
Banen i Barcelona er han ikke ukjent med. Han har flerfoldige runder her med både TCR-bilen og GT4-bilen, og banen er velkjent for de fleste.
Opplevelsen blir dog noe annerledes når man kommer i ny bil.
– Det blir nye bremsepunkter de fleste steder ettersom det går mye fortere. Og ting skjer mye fortere enn med Mercedesen, så man må virkelig henge med hele tiden. Det blir også litt andre spor da bilen har et helt annet grep enn hva jeg er vant til, sier Påverud.