Seier i Bilsporttalentet sikrer full EM-sesong i rallycross for Sivert
Sørlandets blideste gutt denne helgen, Sivert Svardal, knakk sammen på scenen da navnet hans ble ropt opp.
– Jeg turte ikke håpe på at det kunne gå. Jeg ville ikke bli skuffet om det ikke ble meg. Jeg stod bare og ventet på å gratulere noen andre, sier en lamslått Sivert Svardal til Parc Fermé, få minutter etter at det ble kjent at han er kåret til «Bilsporttalentet 2019».
Det betyr et stipend til en verdi av 300.000 kroner, som utgjør en betydelig del av budsjettet for 2020-sesongen. Og planene var allerede ambisiøse for 2020, selv om det fordrer et budsjett han ikke har vært vant til å operere med fra før.
100.000 kroner per løp
EM i Supercar er altså målet, hvor det er totalt fem runder som samkjøres med VM. Bilen står allerede klar, men det koster også å drifte denne bilen. På et planlagt lavbudsjett konstaterer pappa Stein at dette stipendet avgjør hele sesongen.
– På sparebudsjett har vi beregnet cirka 100.000 kroner per løp. Nå har vi tre av de, utbryter Svardal i tårevåt latter, og legger til:
– Vi har de andre 200 på gang! Nei, dette var så deilig. Åh, det er så mye følelser at du ikke tror det. Det føles større enn det som skjedde på Höljes, som var ganske sykt der og da. Men dette kan de ikke ta fra oss. Det vil si, det er jo Sivert som har prestert dette, sier pappaen videre mens Sivert får summet seg litt.
I fjor tok han revansje ved å ta NM-gull i Supernasjonal klasse 2. Revansje-begrepet brukes nettopp etter det som skjedde i etterkant av Höljes. Et avvik på bensinprøven sørget for diskvalifikasjon fra løpet, og dermed røk det de trodde var et EM-gull.
Nå er han tilbake i EM igjen, denne gang med doblet antall trekk på hjul og doblet antall hestekrefter under motoren.
– Jeg er tilbake i EM igjen! Jeg skal kjøre på Höljes igjen! Jeg gleder meg. Jeg fikk testet bilen en gang på Grenland, og jeg merker jo nå at vinteren ble jo bare enda lengre nå. Så det blir mange timer på DiRT (spill og simulator med rallycross, journ.anm.) for å si det sånn, utbryter Svardal.
– Råd til å ødelegge noe
Han er ikke like bastant som pappa Stein og sier «mest sannsynlig full EM», men like fullt gir en slik oppmerksomhet og ikke minst økonomisk boost andre forutsetninger i tillegg.
– EM blir det uansett, men planen var først å kjøre de tre første løpene før vi så an budsjettet videre. Men nå har jeg jo også råd til å ødelegge noe. Så det er er deilig at man ikke MÅ være så forsiktig for å få kjørt Frankrike og Latvia også, sier 19-åringen.
– Kan en vellykket sponsorjakt gjøre at du får kjøre en VM-runde som wildcard?
– Den tanken har jeg ikke tenkt enda. Drømmen er jo å komme til VM en gang, og det hadde vært kult å prøve og se hvor man ligger an. Men om det blir neste år, det vet jeg ikke. Kanskje det er lurere å spare pengene å få litt kjøretrening slik at jeg ikke havner helt bakerst, sier unggutten.
Derfor vant Sivert
Vi ber sportssjef og jurymedlem Atle Gulbrandsen forklare bakgrunnen på hvorfor det var nettopp Sivert Svardal som var årets beste deltaker under talentkonkurransen på Vålerbanen.
– Vi ser etter en totalpakke, og vi så at Sivert var raskest, eller blant de raskeste i alle kjøreøvelsene. Det er jo det som betyr aller mest, men i tillegg var han veldig god på både fysisk test og presentasjon av seg selv. Sivert har et vinnende vesen og et opplegg for fremtiden som vi har veldig tro på. Med Supercars i EM har han hele bygda meg seg. Andreas Bakkerud er en god sammenlikning, og Sivert er en vi har tro på for fremtiden, og totalt sett var han best av de fem over disse to dagene, oppsummerer Gulbrandsen.
De fire andre utøverne som deltok i årets talentkonkurranse var Ola Jr. Nore, Jacob Lyseng, Sindre Setsaas og Edward Sander Woldseth.