En gammel kjenning vender tilbake igjen. Med ni VM-gull i en alder av 47 år er han fortsatt ikke mett.

Sebastien Loeb gjør comeback for tredje gang

Historiens mestvinnende rallyfører klarer ikke legge hjelmen og kjørehanskene helt på hylla med det første.

Publisert

RALLY: Ryktene har lenge svirret om at Sebastien Loeb blir å finne bak rattet i rallysportens toppklasse igjen denne sesongen, og praten fikk virkelig vann på mølla når det viste seg at den 47-årige franskmannen har vært med og testet M-Sports nyutviklede Ford Puma Rally1.

Dermed var det heller ikke utenkelig å se den nidoble verdensmesteren sammenhengende fra 2004 til 2012 bak rattet allerede i sesongåpningen Rally Monte-Carlo, ettersom han har tonnevis med erfaring og syv seiere fra dette løpet tidligere.

Imponert over hybridsystemet

Så kommer altså bekreftelsen. Sebastien Loeb er igjen tilbake bak rattet i toppsjiktet. Først og fremst for Rally Monte-Carlo, uten at noe mer er bekreftet foreløpig. Men Loeb har altså gjennomført flere verdifulle testmil allerede.

– Det var en glede å få utforske den nye teknologen som ligger i Puma Rally1-bilen. Jeg føler det er ganske likt til 2017-generasjonen, men med et hybridsystem i tillegg. Det gjør det mer utfordrende å bruke, og det blir spennende å ha noe nytt man skal håndtere i bilen. Da jeg testet bilen var jeg veldig imponert over hvor godt balansert den er, og hvor sterk den er med hybriden. Jeg koste meg veldig, sier Sebastien Loeb til Rally-VMs offisielle nettside.

Tidligere ble det kjent at kartleser Daniel Elena legger noteblokka på hylla, samtidig som Sebastien Ogiers kartleser Julien Ingrassia. Ogier, som vant VM for åttende gang nå i høst, blir forøvrig å finne på startstreken i ett av få utvalgte løp han skal kjøre i 2022, og blir med det å konkurrere mot navnebroren han deler 17 av de siste 18 VM-titlene i Rally-VM med.

Tror på egne ferdigheter

Men med Elenas exit skal nå Loeb i stedet ha med seg Isabelle Galmiche i kartleserstolen. Hun kjenner Loeb godt fra før etter mange års samarbeid med grusnoter fra Rally-VM tidligere. Loen tror heller ikke at han blir noen sinke når han er tilbake for tredje gang etter at han tok pause siden Hyundai-stuntet fra 2019 og 2020.

– Jeg tror jeg fortsatt er konkurransedyktig. OK, Monte-Carlo er kanskje ikke det enkleste løpet å starte med et nytt team, da forholdene er krevende der. Men jeg har gode minner fra løpet, og det er alltid en fantastisk atmosfære rundt løpet, sier 47-åringen.

Har jaktet på Loeb i 16 år

Teamsjef Malcolm Wilson bekrefter at overgangen til hybrid gjorde det attraktivt for Loeb og hans langvarige hovedsponsor Red Bull om å vende tilbake igjen bak rattet. Hvorvidt det blir flere løp eller om det blir kun dette ene løpet sier de ingen ting om.

– Vi har kommet i en posisjon nå hvor vi kan si at han er med teamet neste år. Det er fantastisk å kunne skaffe seg en så gjennomført fører til M-Sport, og jeg tviler overhodet ikke på at han er i stand til å få til fantastiske resultater i tillegg til at han blir en mentor for våre andre førere, sier Wilson.

Han har lenge hatt Loeb på ønskelisten, og det tok sin tid før han fikk realisert drømmen.

– Det har tatt 16 år å få signert denne avtalen, men det er flott å se at det endelig har skjedd, smiler Wilson, vel vitende om at han prøvde allerede i 2004 å signere franskmannen.

Loeb blir med det M-Sports fjerde påmeldte bil til Rally Monte-Carlo. De tre andre er Craig Breen, Adrien Forumaux og Gus Greensmith.

Powered by Labrador CMS