Sebastian takker erkerivalene for hjelpen for at han har fått sitt store gjennombrudd i rallycross

De to siste ukene har kanskje vært en av Sebastian Høidalens mest innholdsrike uker i rallycrossen, på godt og vondt. Men aller mest godt.

Publisert

Det gikk fra motorhavari på Momarken, til sin livs opplevelse ved å kjøre EM i Höljes, til å bli nummer to A-finalen i klasse 1 på Gol. Sebastian Høidalen har hatt en hektisk reise de siste ukene, i det som blir en hardtsatsende sesong med sin Ford Fiesta - både i Norge og i EM.

Sebastian Høidalen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Det gikk fra motorhavari på Momarken, til sin livs opplevelse ved å kjøre EM i Höljes, til å bli nummer to A-finalen i klasse 1 på Gol. Sebastian Høidalen har hatt en hektisk reise de siste ukene, i det som blir en hardtsatsende sesong med sin Ford Fiesta - både i Norge og i EM.

Debuten på den internasjonale scena kunne sikkert vært bedre resultatmessig. For Høidalen handlet det først og fremst om å få en opplevelse med kanskje det tøffeste startfeltet som RX3 - tidligere kjent som Super 1600 - kunne by på.

– Jeg syns alle nordmennene kjørte fort og kjørte bra. Joda, vi hadde alle litt utur, men jeg tror de fleste for så vidt var fornøyde med plasseringene sine. Jeg ga det jeg hadde, egentlig. Jeg hang på i de korte og tekniske partiene, men da jeg kom på langstrekka så bare reise alle sammen, sier Høidalen til Parc Fermé.

Bygde ny motor på 3,5 time

At det var Höljes han fikk kjenne på nivået på var selvfølgelig bare slik det skulle være. Han kjørte seg inn til en 10. plass med påfølgende semifinalebillett. Men det ble ikke noe videre avansement til de seks beste.

– Altså, spør du meg, så er det ingen annen bane som beskriver rallycross mer enn Höljes. Der har du full pakke over alt. Jeg ble overrasket over hvor høyt tempoet var i klassen og hvor jevnt høyt alle ligger, sier 19-åringen fra Herre utenfor Porsgrunn.

Det ble hektisk virksomhet i forkant. Motoren hadde havarert og det var så vidt de fikk skrudd sammen nye deler, med hjelper fra nederlandske Zomer og hans trofaste motorbygger Tommy Herregården, som klarte å skru sammen alt på 3,5 time.

Mindre hektisk skulle det ikke bli da de ankom Höljes for så å oppdage at bensintanken hadde gått ut. Dette var egentlig på sjekklista, men gikk naturlig nok i glemmeboka etter at de hadde mer enn nok med å få bilen startklar.

– Vi forutså ikke at vi skulle få noe annet enn en enkel service på bilen etter Momarken. Alt som var planlagt utgikk på grunn av motoren. Så det ble hektisk. Klokken 12 på kvelden tar Kjetil Larsen og kjører bensintanken opp til Höljes fra Arendal og stilte opp i teamet vårt etter det, sier Høidalen.

Hjelpen han opplever i depotet er av det storsinnede slaget. Om han selv prøver å være på tilbudsiden, så er også terskelen lav hos de andre konkurrentene og deres team dersom det oppstår noe ekstraordinært.

– Vi har fått spesielt mye hjelp i forhold til motoren, men utenom det har det gått mye på å hjelpe hverandre med spor og oppsett, sier Høidalen.

Knakk koden

Debuten i Höljes var et minne for livet for Sebastian Høidalen. (Foto: Jakub Nitka)

For sist helg fulgte Høidalen opp med å gjøre karrierebeste ved å bli nummer to i et NM-løp i klasse 1. Kun slått av Espen Isaksætre, etter at det kun skilte tideler mellom dem gjennom hele finalen.

Og det føltes på mange måter som et gjennombrudd. De har slitt med både starter og oppsett, men det løsnet altså på Gol. Og det hadde han ikke klart uten god hjelp. Deriblant fra en av feltets argeste rivaler.

– Finn Erik Løberg gjorde små endringer på bilen og jeg fikk hjelp fra Marius Solberg Hansen med tanke hva slags turtall man burde ha, og hva man må gjøre for å klare en start med gnager, sier Høidalen, som benyttet løpet til å utforske bilen på litt andre måter etter at Momarken ble fiasko.

– Det ga det meg sjansen til å prøve å herje og leke mer med bilen. Jeg har ikke følt meg komfortabel nok med min egen kjøring i en framhjulstrekker, men jeg følte det løsnet mye mer nå på Gol, konstaterer han.

Og han legger ekstra trykk på nettopp denne hjelpen han får fra de han først og fremst konkurrerer mot ute på banen.

– Bitre konkurrenter på banen, men utenom er vi kompiser. At vi i 1600-klassen hjelper hverandre så mye som vi gjør, selv om vi er konkurrenter, det har gjort en stor del av sesongen i år for min del, sier 19-åringen.

Powered by Labrador CMS