Se - en Sebastien som gjør en kardinalfeil av sjelden art
Rallylegenden Sebastien Loeb skulle bare rygge etter en avkjøring. Da satt han bom fast.
Avkjøringen skjedde allerede på den andre fartsetappen av Rally Korsika fredag. I mellomtiden hadde Loeb - nok en gang - utfordret Sebastien Ogier, som soleklart vant åpningsetappen på nærmere fem mil. Loeb var den eneste som var i nærheten av sin landsmann, 9,7 sekunder bak.
Men, på SS2 var det sluttkjørt kort tid etter start på etappen. I en høyre-venstre-kombinasjon bommet Sebastien Loen totalt på utgangen og deretter inngangen, dro rett fram og «kysset» et tre.
Rygget seg fast
Problemet skulle dermed oppstå få sekunder etterpå. Loeb skulle til å rygge seg vekk fra treet da han plutselig stod bom fast nede i diket, uten noen form for muligheter til å komme seg opp igjen.
En stor gjeng med supportere, og en «tauebil» attpåtil kjempet forgjeves for å få sin store helt opp på veien.
Dessverre var fredagen over for Loeb og kartleser Daniel Elena her, selv om det er all grunn til å tro at de restarter lørdag.
– Dette skjedde kun 400 meter etter start. Han virket muligens noe overrasket over de kalde dekkene. Veldig synd, for i stedet for å tape en del tid så stod han heller helst fastlåst, sier teamsjef Pierre Budar i WRC All Live-intervjuet kort tid etter avkjøringen.
Dette er attpåtil hjemmeløpet for både Loeb og Ogier, og mange tusen tilskuere hadde funnet veien ut kun for å følge den nidoble verdensmesteren i rally, som gjør et lite comeback i år etter tre år på sidelinja og seks år siden forrige fulle sesong.
Ogier lot seg overraske
Ogier, løpets leder etter to etapper, rakk også å legge merke til at Loeb igjen hadde noe på gang, og lot seg imponere over 44-åringens tid på den første etappen.
– Han imponerte på SS1. Igjen så tenkte jeg helt oppriktig at dette var en sterk tid til at det er comeback for ham i år. Og denne gangen var det ikke akkurat snakk om noen avgjørende startposisjon, sier Ogier.
Han anser SS2, hvor Loen kjørte av, som en krevende og aggressiv del av rallyet.
– Det er skarpe kanter der, lett å skade dekkene og få en punktering. Det er samtidig et sted man kan utgjøre en stor forskjell, men det medfører også stor risiko, sier de siste fem års verdensmester.