Satt ut av hele Pikes Peak-landskapet - søndag er det full gass
Andreas Bakkerud innrømmer at han er – bokstavelig talt – livredd før han skal sette oppover Pikes Peak-fjellet i en crosskart-basert Sierra ARX3.
1300 kubikks Hayabusa-motor med 185 hestekrefter på cirka 400 kilo med rør, sydd sammen med fire hjul i hvert hjørne. I denne doningen skal Andreas Bakkerud få en av sine livs bucketlist-opplevelser når han skal sette fart oppover den to mil svingete sløyfa i Pikes Peak i Denver, Colorado, med målgang på over 4000 meters høyde.
Den legendariske, men beryktede traseen er en viden kjent destinasjon i USA for både turister generelt, men spesielt for de bilsportinteresserte. Bildene og illutrasjonene over hårnål på hårnål oppover et spektakulært landskap er noe alle kjenner til.
– Handler om å overleve
Andreas Bakkerud var likevel ikke forberedt på hva som møtte ham første gang han fikk oppleve landskapet på nært hold.
– Det er så sykt sketchy hele greiene her. Ingen avkjøringssoner. Helt vilt. Det er slike stup utenfor. Store stup. Over tusen meter her og der, rett ned. Det handler bare om å overleve til toppen. Og prøve å ha det gøy, da, sier Andreas Bakkerud til Parc Fermé.
En sjelden målløs og stum bergenser prøver på spørsmål fra Parc Fermé om å forklare hvorfor han virker så oppriktig nervøs.
– Alle bilder lyver
– Alle bilder man ser, de lyver. Det er så jævlig skummelt. En ting ser å se alt på film, men når jeg står der oppe og ser, så kan jeg ikke skjønne og fatte og begripe hvordan han i den «Evoen» overlever, sier Bakkerud.
Avkjøringen han viser til er da Jeremy Foley i 2012 kjører ut i beryktede «Devil’s Playground», med svært spektakulære og brutale bilder (se video under) - hvor den eneste konsekvensen var en skulder ute av ledd på kartleseren.
Da Bakkerud så Devil’s Playground for første gang, så fikk han frysninger. Han tror det holder med denne opplevelsen.
– Jeg tror kanskje at dette er det jeg trenger for å ha gjort det, og blir fornøyd med det. Vel, kanskje om jeg fikk muligheten til å kjøre en superbil oppover.
– Hva må til for å friste deg til en ny deltakelse, tror du?
– En stor bunke med penger, flirer bergenseren.
Og apropos penger og utgifter for å kjøre her, så er dette stuntet gratis for Bakkerud. Pikes Peak-kjøringen med Sierra ARX3, som er en crosskartklasse som innføres i USA, kom etter et tilbud han fikk i vinter.
Kostnadsfritt
Da Bakkerud i en periode var innstilt på at det ikke ble noe rallykjøring, tok han heller i mot flere tilbud om enkeltløp og stunt å stille opp i, for å ha noe å gjøre bak rattet om det ikke ble noe VM-sesong. Bakkerud hadde faktisk glemt av, for inntil en måned siden, at han hadde takket ja til dette - ettersom det har vært Rallycross-VM for alle pengene i år.
– Sierra inviterte meg over, og skulle dekke alle utgifter. De betaler alt, og jeg tenkte at dette i alle fall blir en superkul opplevelse. Pikes Peak er jo litt bucketlist for de fleste innen motorsport, på samme måte som Indy 500, Le Mans, ja også kanskje Höljes da, sier 27-åringen.
– Men hvis dette er så skummelt - hvorfor tør du likevel?
– Jeg tror vi bilsportutøvere og andre ekstremsportutøvere er skrudd sammen litt feil i forhold til alle andre på jordkloden. Vi lever jo litt på kanten, og dør man i en bil, så får man gjøre det med et smil om munnen, sier Bakkerud med en rimelig heftig porsjon galgenhumor.
Kjører ikke mer enn han må
Han har ingen sportslige ambisjoner utover at han tar en slik unik mulighet, spesielt uten egne kostnader, på strak arm. Og han takket faktisk nei til å kjøre siste treningspass på det øverste partiet på over 4000 meters høyde.
– Hvorfor takket du nei? Du skal jo kjøre der under løpet?
– Joda, men når jeg kommer så høyt, så skal jeg bare komme meg til mål. Jeg kjører ikke mer enn jeg må her nå, sier han tydelig og ærlig.
PS! Andreas Bakkerud er ikke den første nordmannen til å delta i Pikes Peak-bakkeløpet. Både Martin Schanche, Thor Holm og Tore H. Bratlie er alle utøvere som har krysset av for samme bucketlist-punkt.