Sammenliknet forbruk mellom bensin og strøm - det satte fyr på fansen

De lagde den første prototypen av en elektrisk Supercar. Nå forsøkte de å overbevise fansen om hvorfor elbil er framtiden i rallycross, uten at det var spesielt vellykket.

Publisert

Det er blitt en etablert «være eller ikke være-situasjon» for framtidens verdensmesterskap i rallycross. Blir det ikke elbiler fra 2021, så ser det mørkt ut med en tilsvarende internasjonal status.

(Foto: Simen Næss Hagen)

Det er blitt en etablert «være eller ikke være-situasjon» for framtidens verdensmesterskap i rallycross. Blir det ikke elbiler fra 2021, så ser det mørkt ut med en tilsvarende internasjonal status.

Men selv om både FIA, team og flere etablerte førere nå har definert elbilene som framtiden, så er motstanden fortsatt massiv fra fansen.

STARD-teamet i Østerrike, i regi av rallyveteran og nå rallycrossutvikler Manfred Stohl, gjorde et forsøk på sosiale medier fredag ettermiddag. Der ga de fullt innsyn, med datalogg, i bensinforbruket som er hos en Supercar, og sammenliknet med dette med tilsvarende energi de mener en elektrisk bil med samme ytelse krever.

https://parcferme.no/rallycross/vm-profil-har-testet-elrallycross-det-braker-mer-pa-innsiden-enn-utsiden/

På det meste hevder teamet at en rallycrossbil kan bruke bensin tilsvarende 16 liter på mila. STARD legger også ved en ny kalkyle som viser at en Supercar bruker 456 kilowatttimer i løpet av en løpshelg, mens en elektrisk Supercar, ifølge deres beregninger, 68 kilowattimer - altså cirka 15 prosent av energimengden fra forbrenningsbilen.

– Samme mengde energi som en bensinbil bruker på ett løp tilsvarer nesten syv løpshelger for en elektrisk bil, som i tillegg setter raskere rundetider. Dette er verdier som en forbrenningsmotor aldri vil kunne oppnå. Én av mange årsaker til at framtiden til Rallycross-VM skal være helektrisk, skiver STARD i sitt Facebook-innlegg.

Hevder det er løgn

Dette får fansen til å fyre i kommentarfeltet, som ikke lar seg overbevise. Overgangen til elektrisitet blir sterkt kritisert av store mengder rallycrossfans, primært på grunn av mangelen på lyd.

– Jeg kan si at dere lyver, eller så har ingeniørene deres løyet for dere. Jeg vet eksakt hvor stort forbruket er for en 2-liters motor med 45 millimeter restriktor. Derfor kan jeg si at tallene deres er feil. Selv om elektrisk er én ting, og bensin er noe annet, så er det ikke noe poeng i å skrive noe som er feil, hevder Valter Riberio som en av mange i kommentarfeltet.

STARD responderte med følgende datalogg fra Janis Baumanis sin bil fra USA i fjor:

Fansen er likevel klare på at forbruket i rallycrossbilene er irrelevant, og at det ikke henger på greip i forhold til miljøprofilen.

(Grafikk: STARD)

– Dere glemmer konstruksjonsdelen, spesielt på batteriene, noe som gir store utslipp. I tillegg er vi ikke i dag kapable til å resirkulere batteriene. Elektriske biler løser kanskje ett problem, men forårsaker nye problemer, skriver Hugo Hebert.

Redd motorsporten dør ut

Manfred Stohl. (Foto: FIAWorldRallycross.com)

Svaret tar STARD på alvor, men mener likevel at rallycross er riktig plattform å fortsette utviklingen for elbilene.

– Det er mange utfordringer som for eksempel produksjonen og resirkuleringen av batterier. Men vi tror at vi kan hjelpe til å løse disse utfordringene med raskere og mer konsentrert research gjennom motorsporten, svarer STARD.

Noen fans står likevel på sitt.

– Mulig det er fint for førerne fordi det går raskere, men for publikum er det en årsak til at det fins motorsport, og for de fleste blir det bare kjedelig om det ikke er  lyd. Og ser man ikke på motorsport, så dør sporten, skriver David Lintner.

Powered by Labrador CMS