Monaco Grand Prix, trening 2:
Sainz i veggen før Verstappen sikret toppen av resultatlista i intenst treningspass
Første treningsdag er over i Monaco, og hittil er det ingen av Formel 1-førerne som har fått hvile på laurbærene.
FORMEL 1: Det er ikke unormalt at andre fritrening fredag ettermiddag gjerne er et relativt innholdsløst program med mye fokusering på løpssimuleringer hvor det ikke alltid jobbes hardest for å pushe den raskeste enkeltrunden.
Men utifra hva andre fritrening i Monaco ga inntrykk av, så var de fleste førere og team - spesielt i toppen - opptatte av å makse ut tempoet sitt med mange enkeltforsøk på den mykeste gummiblandingen.
🚩 RED FLAG 🚩
— Formula 1 (@F1) 26. mai 2023
Sainz hits the barriers exiting the swimming pool section#MonacoGP #F1 pic.twitter.com/wCe1bBAA28
Da det kom til stykket så var det VM-leder Max Verstappen som ålet seg raskest gjennom de trange Monaco-gatene som er en del av hans og mange andre idrettstjerners nabolag, med ultralokale Charles Leclerc halende etter, 65 tusendeler bak.
Leclercs teamkamerat Carlos Sainz sin bestetid holdt til tredjetiden totalt, til tross for at spanjolen kuttet høyresvingen i sjikana ved badebassenget i overkant mye, der styrestaget fikk seg en real knekk, etterfulgt av et sammenstøt i barrieren og med det et rødflagg av treningen.
Syv av feltets ti team er representert innenfor topp 10, der den faste outsider og joker Fernando Alonso lenge var den som både hadde føringen og stadig utfordret bestetidene gjennom treningen. Veteranen i Aston Martin måtte dog nøye seg med fjerdetid til slutt.
Med femtetid for McLaren-fører Lando Norris, sjettetid for Mercedes-fører Lewis Hamilton, åttendetid for Alfa Romeo-fører Valtteri Bottas og niende- og tiendetid til Alpine-duoen Esteban Ocon og Pierre Gasly, beviser på mange måter at Monaco-banen også verdsetter førerferdigheter hakket mer enn forskjellene mellom teamene.
Løpshelgen fortsetter tradisjonen tro med tredje fritrening og den uhyre viktige kvalifiseringen lørdag ettermiddag, mens parademarsjen avsluttes med 78 runder søndag.
Saken du akkurat har lest er åpen også for de som ikke abonnerer. Ønsker du å lese alle sakene hos oss, eller om så bare støtte den videre driften av Norges ledende nettavis om norsk og internasjonal bilsport? Sjekk ut våre ulike abonnementstilbud!