Så stor er forskjellen på kjørestilen mellom Andreas og Thierry

Andreas Mikkelsen trenger mer tid på asfalt i sin Hyundai. Slik forklarer han hvorfor bilen er «helt annerledes» for ham å kjøre.

Publisert

I tirsdagens pressemelding i forkant av helgens Rally Korsika, så uttaler Andreas Mikkelsen følgende:

Andreas Mikkelsen. (Foto: Red Bull Content Pool)

I tirsdagens pressemelding i forkant av helgens Rally Korsika, så uttaler Andreas Mikkelsen følgende:

– Vi har jobbet hardt på testing og har forsøkt å få bilen i den retningen vi tror passer oss best. Jeg vet at det fortsatt er mye å gå på, men det blir spennende og se hvor store steg vi har klart å ta. Bilen må bli litt bedre på asfalt, i tillegg har vi jobbet med å få den litt mer tilpasset min kjørestil. Thierry (Neuville) har en litt annen kjørestil, og bilen passer nok bedre til han på asfalt.

Sliter i inngangen på svingene

Før sesongen hadde vi en lengre prat med Mikkelsen hvor vi blant annet tok opp utfordringene han har på asfalt i sin Hyundai i20 WRC.

Andreas Mikkelsen, her fra asfaltdebuten med Hyundai i Rally Spania i fjor. (Foto: Red Bull Content Pool)

Og ettersom han nå gir uttrykk for at det fremdeles er mer å hente på asfalt, så kan vi skru klokka to måneder tilbake for å høre Mikkelsens tanker rundt det å utvikle både seg selv og bilen på asfalt.

– Det vi sliter med er, «turn-in». Den understyrer en del for meg, og det er da snakk om under bremsing i sving, sa Mikkelsen til Parc Fermé før sesongstart.

Ønsker ikke endre kjørestil

Det handler ikke om at bilen ikke er konkurransedyktig, men at Mikkelsen har en annen tilnærming til hvordan man skal kjøre fort på asfalt på en komfortabel måte. Enkelt og greit er det da snakk om to helt forskjellige kjørestiler.

– Vi hadde ganske lik kjørestil før. Nå er han vant til å kjøre bilen som den er, og da er man nødt til å forandre kjørestilen litt. Men per i dag vil ikke endre til den type kjørestil, men dette kommer til å bli bra når jeg klarer å få bilen slik jeg vil, sier Hyundai-føreren videre.

LES OGSÅ: Mikkelsen: – Jeg må studere mer hva Thierry gjør med bilen

LES OGSÅ: Svært få blir verdensmestere i rally før de har rundet 30 år

Vi ville gå dypere i materien for å få forklart hva som gjør at bilen passer hans lagkamerat Thierry Neuville bedre enn ham selv, og hvorvidt det er bilen eller Andreas selv som må tilpasse seg.

Det er selvfølgelig snakk om små justeringer og marginer helt ned på detaljnivå, men likevel relativt enkelt for Andreas å forklare.

– Slik Thierry kjører bilen, så kaster han bilen litt sidelengs inn i svingen, han er på en måte litt aggressiv i kjørestilen for å få snudd bilen. Så kjører han med en myk bakdifferensial slik at den retter seg i utgangen. Det vil si at når han sladder i inngangen og går på gass, så vil fronten søke mer mot en understyring, sier Mikkelsen.

LES OGSÅ: Sjekk hvor mange kalorier vi forbrant etter én time med bilspill

Og det er på mange måter en rak motsetning til hvordan han selv foretrekker å kjøre på asfalt.

– Jeg bremser inn i inngangen, eller trailbraker som det heter, inn mot tangeringspunktet. Så går jeg på gass litt før «apex» igjen. Problemet mitt da er at bilen slik den er nå understyrer inn mot midten av svingen. Dette var noe jeg merket da jeg satt på med Thierry på Monza-showet, sier Mikkelsen.

Vil revansjere fjerdeplassen

Vi skrur klokka drøye to måneder framover igjen og det er altså duket for årets første rene asfaltløp. I Volkswagen var Mikkelsen en solid vinnerkandidat, noe han også beviste da hans første seier kom på asfalt i Spania i 2015.

I år er han litt mer tilbakeholden, selv om han ønsker å kjempe i toppen. Og fjerdeplassen fra Mexico er noe han vil revansjere på den franske middelhavsøya.

– Vi har alltid som mål å kjempe om de øverste plassene på pallen. Ønsket foran Korsika er at vi tar store steg med bilen. Målet er å ta inn på konkurrentene poengmessig, og sørge for å knappe inn ledelsen i VM, sier Andreas i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS