Så mye har aerodynamikken å si for årets WRC-biler
Lytt til Jari-Matti Latvala for å lære litt om de nye egenskapene til de raskeste WRC-bilene som noen gang er laget.
– Når vi tenker på Formel 1, så kan vi se hvor mye det har forandret seg de siste 20 årene. Løsningene var ganske enkle på starten av 90-tallet. Det samme ser vi nå i rally, hvor vi blant annet har bitte små vinger oppe på vingene, igjen forklarer Jari-Matti Latvala.
I forkant av denne sesongen ble reglementet endret drastisk. Én ting er kraftigere motor og en aktiv senterdiff som gjør at bilen kan oppføre seg både raskere og enklere. Med aerodynamikken gjør at man kan kjøre svinger i helt andre hastigheter enn hva man gjorde før.
Det er noe vi kan bli vitne til førstkommende helg når rallysportens svar på Formel 1 dras i gang i Finland. I mellomtiden, lytt og lær av Latvala i videoen øverst i denne saken om hvor mye aerodynamikken har å si for bilene i år.
LES OGSÅ: Robin (25) er én av få som har fått sitte på i en 17-spec WRC-bil
LES OGSÅ: Derfor har han problemer med å sove om natta i disse dager