Rally Sardinia, lørdag:
Så kom mannefallet - fire av ti toppførere er ute av VM-runden
Det var kanskje et tidsspørsmål, men lørdagen ble en brutal dag for flere av førerne som hadde noe å gjøre i tetstriden.
RALLY: Det er kanskje blitt en aldri så liten forbannelse å ta over en småsensajonell ledelse i en VM-runde tidlig, for akkurat som med Sebastien Loeb i Portugal så gikk Esapekka Lappi på samme smell da Rally Sardinia fortsatte med andre dag lørdag.
Den norsk-støttede finnen er tilbake hos VM-eliten igjen etter et sabbatsår, men kjører bare utvalgte VM-runder for Toyota denne sesongen. Men han viste et sterkt og imponerende tempo gjennom fredagen, dog med en gunstig startposisjon, men 31-åringen skulle få æren av å åpne lørdagen som løpets leder.
Det varte i nesten én etappe før han rev i filler venstre bakhjulsoppheng med påfølgende flere smeller mellom grøft og fjellside før han stod bom fast på den tiende fartsetappen for løpet, og altså lørdagens første.
Dermed var løpet, for ikke å si vinnersjansene, totalt spolert for Lappi etter at han nå har gått glipp av hele lørdagen på den italienske middelhavsøya.
Krasj for Neuville og Fourmaux
Men Lappi var ikke alene. Som om ikke Hyundai-fører Thierry Neuville har hatt et vondt nok løp fra før, så toppet deg seg på SS12. Det gikk rett og slett for fort for belgieren, som endte med å dra av veien og rulle. Tappert forsøkte han å komme seg bedere, men det var rett og slett sluttkjørt for toeren i VM-sammendraget.
En som slo følge med Lappi og Neuville var også Adrien Fourmaux, som virkelig har hatt et marerittår i sin første fullverdige sesong. Med totalskrot i Monte-Carlo, tekniske problemer i Sverige og en ny avkjøring med permanente skader i Kroatia gjør at franskmannen har brukt opp denne kvota og vel så det. Han fullførte riktignok Rally Portugal med en beskjeden niendeplass, men på Sardinia var det slutt kjørt igjen på lørdagens siste etappe.
Ifølge oversettelsen hos WRC All Live ble det sagt i bilen at Fourmaux rett og slett mistet konsentrasjonen, i det da han bommet på en linje, hektet i et enormt kratt på utsiden av veien og ble sugd videre inn busker og kratt med store kosmetiske skader på bilen i tillegg til at han ble stående fast og delvis blokkerte veien.
Brutt for andre gang
Så er det verdt å nevne at Elfyn Evans har brutt igjen for andre dagen på rad. Lørdag kollapset venstre bakhjulsoppheng og dermed var det sluttkjørt for nok en ulykkesfugl denne sesongen.
Og i WRC 2 røk altså Andreas Mikkelsen på samme motorsmell som i Portugal, og blir stående med atter en smultring i 2022-samlinga si. Men han var ikke alene blant ventede toppførere i klassen. Både Teemu Suninen, Yohan Rossel og Marco Bulacia har alle brutt dette løpet. Klassen ledes nå av russiske Nikolay Gryazin.
Tänak og Loubet imponerer
Men - nok nedturer. Hva så med oppturene? Ott Tänak har hatt en vanskelig tid i Hyundai, også denne sesongen, men på Sardinia ser det meste ut til å ha løsnet for verdensmesteren fra 2019. Lørdag har han dominert fullstendig med seks av åtte etappeseire, og har vist et solid vinnertempo helt uavhengig av at han fikk hjelp av Lappis krasj.
Estlenderen har nå en ledelse på et snaut minutt på Craig Breen og Dani Sordo, men fordi de alle ble rammet av avbruddet på den siste etappen etter Fourmaux sin krasj så er ikke tidene og tidsdifferansene hundre prosent klarert og korrigert i skrivende stund.
Men det er også på sin plass å understreke at franske Pierre-Louis Loubet imponerer som innleid privatfører hos M-Sport sitt VM-team. Han fikk det aldri helt til i WRC-klassen for Hyundai, men på Sardinia har den unge franskmannen levert. Før den siste etappen med den påfølgende uklarheten vedrørende tidsdifferanser, så hadde Loubet bare 13 sekunder opp til Dani Sordo på tredjeplass totalt.