Så hard fysisk påkjenning er det for Dennis å kjøre et helt løp
Aldri før har han sittet så lenge i en formelbil i ett strekk. Og det tærer virkelig på fysikken.
FORMEL 2: Den offisielle testen i forkant av sesongen er gjennomført i Bahrain. Dennis Hauger begynner å bli ordentlig varm i Formel 2-trøya.
Bokstavelig talt.
Etter rundt 250 runder fordelt på fem økter de siste tre dagene har 18-åringen fra Aurskog sanket svært verdifulle mil bak rattet før det hele braker løs på det samme baneanlegget om to uker. Smakebiten på Formel 2 fikk han allerede i Abu Dhabi på slutten av fjoråret, men det er først nå at det virkelig teller og gjelder.
Det meste av situasjoner og strategier ble simulert gjennom testene. Alt fra oppvarming av dekk, til kvalifiseringsmoduser og løpsmoduser inkludert pitstop ble gjennomført. Det betyr at han kjører hele «stint» uten opphold. Det vil si, hovedløpene vil vare i over en time, og så lenge i ett strekk har Hauger aldri kjørt i formelbil før.
– Dette var ganske fysisk. Jeg lurer på om det er noe av det mer fysiske jeg har gjort på en bane noen gang. Jeg slet ikke så mye på musklene, men jeg svetter så lett så det blir tungt å puste i cockpiten etterhvert. Haha, jeg ble litt rød i ansiktet. Men det gikk fint. Jeg har jo trent meg opp til dette, sier Dennis Hauger til Parc Fermé på en middels telefonlinje mens han hastet seg tilbake til flyplassen for å rekke flyet hjem fredag kveld.
Som en beintøff intervalløkt
Det er viden kjent, og et gjennomdiskutert tema forøvrig, at bilkjøring på profesjonelt krever mer fysiske forutsetninger enn hva menigmann kanskje tror. Men Norges Formel 2-håp legger ikke skjul på at formelbilkjøring på dette nivået tar fysikken til nye høyder og andre dimensjoner.
– Det er ganske ekstremt. I forhold til annen type racing også, så er dette ganske fysisk. Jeg merker at du er nødt til å ta disse stegene fysisk også, sier han.
– For å gi oss en forståelse av hvilken fysisk innsats som kreves, kan du prøve å sammenlikne et hovedløp med en ordinær treningsøkt?
– Vi snakker over en time med «hard push». Altså, litt som intervalltrening eller sirkeltrening hvor du er inn og ut og på hele tiden. Man får virkelig kjørt seg, og man må gi alt hele tiden. Så du er virkelig på trening når du er ute og kjører. For du får G-kreftene og tyngden i bilen, det er spenning i kroppen av og på hele tiden, og det er et tungt rattutslag som har mye større svingradius enn før. Så man må svinge mer i svingene, på en måte, konstaterer Hauger.
Han innrømmer at tre dager med tester kjennes på kroppen, som om han har vært på en fysisk treningsleir.
– Du kjenner det jo, spesielt i nakken er jeg veldig støl. Så der er det nok noe jeg kan jobbe mer med. Man merker at bilen er mye tyngre enn før, og at det er mye energi i bilen som du skal ta med deg rundt banen.
Bevisst på egen fart
Så, fra det fysiske til det sportslige. Han har ligget på hele spekteret av rundetider. Han har snust på toppen, og han har ligget kompakt lengre ned på lista. Det illustrerer også fokuset som ble lagt før testen, at rundetider isolert sett ikke er noe de har fokus på.
Men han har dannet seg et slags inntrykk av hvor landet ligger, og hvordan han er på nivå i de ulike situasjonene. For det er store forskjeller på kvalifiseringsmodus og løpsmodus, og bare i løpsmodus er det også to ulike løpslengder og strategier. Fredagen skulle avsluttes med sprintløpsimuleringer, men på grunn av sandstorm ble den siste økta avlyst.
Så Hauger har vært innom alle segmenter og strategier, utenom sprintløpsimulering.
– Når det kommer til kvalifiseringsfart, så er jeg ikke på bestetider enda. Det vet jeg godt selv. Jeg er litt unna der, og det er tre svinger på banen jeg taper på. Resten er jeg like rask på, eller litt raskere. Farten er der, men jeg må få optimalisert det siste lille. Ellers er det ganske positivt ut med «race runs», sier han.
– Kjenner du på noen ekstra spenning og sommerfugler med tanke på hva du snart skal begi deg ut på?
– Njæ, jeg tenker ikke så mye på det. For meg er det bare en vanlig løpshelg som kommer, sier han på en klassisk iskald måte.