Rykker opp toppklassen i norsk rally: – Dette blir jo prikken over i-en, egentlig
Men regjerende norgesmester Olav Fredriken erkjenner at han oppnår guttedrømmen mange år for sent.
RALLY: 2022-sesongen blir med minst én nyvinning i norsk rallysports toppklasse, klassen for nyere firehjulsdrevne biler eller på folkemunne bare kalt for R5-klassen. Det er her totalvinnerne av løpene befinner seg, og der kanskje den gjeveste NM-tittelen foreligger.
Utøvere som Frank Tore Larsen, Ole Christian Veiby, Anders Grøndal og Marius Aasen har preget topplasseringene i denne klassen de siste sesongene, mens det i rekken etterpå har utspunnet seg flere spennende kamper mellom flere førere med andre forutsetninger og ressurser.
Skal fjorårets norgesmester for eldre tohjulsdrevne biler i nasjonale klasser menge seg blant førere som eksempelvis Lars Martin Stensbøl og Trond Sveinvoll?
– Jeg håper å finne meg så langt opp som mulig. Men jeg har kjørt altfor lite. Det har vært dårlig med testveier nå, og veien jeg kjenner på Kaggen går det veldig fort på. Jeg kjenner jeg må har mer tid i bilen på mer knotete veier, sier Olav Fredriksen til Parc Fermé.
Han er naturlig nok over seg av begeistring over å kunne oppfylle guttedrømmen ved å ha gått til innkjøp av en Ford Fiesta R5, senest eid av Jo Inge Bakken og tidligere eid av Arnt Gustav Olsen.
Langvarig prosjekt
Fredriksen har markert seg i norsk rally de siste årene med en svært potent Volvo 240, som nå er solgt videre for at garasjen og økonomien skulle ha plass til kanskje den mest gjennombygde og solide R5-bilen på markedet, om så den eldste, riktig nok.
– Dette har jeg jobbet med i et par års tid, egentlig, for å se om vi kunne få til. Jeg var jo i dialog med å kjøpe Frank Tore sin sist, men det gikk ikke den gangen. Men nå løste det seg, sier Fredriksen.
– Dette er vel å klassifisere som en guttedrøm som går i oppfyllelse?
– Det er jo det. Men det er mange år for seint, selvfølgelig. Men det er noe som heter bedre seint enn aldri, sier Fredriksen, som naturlig nok takker sin nærmeste familie og hele støtteapparatet sitt for at dette prosjektet kan realiseres.
For det er mye nytt å sette seg inn i for eikværingen som reduserer hestekreftene med 200, men dobler antall hjul med drift på. Han har rukket å prøve bilen litt både på grus og snø, og fått et slags førsteinntrykk som han ikke vet helt hvor mye kan han stole på når han kommer ut i løp med andre forhold.
Fant fort flyten
Han står forøvrig påmeldt både til helgens sprintløp rundt Smådøla i Numedal, og i NM-åpningen på Sigdal om snaue to uker.
– Når du setter deg inn i bilen for første gang, så gjør man seg jo opp noen tanker om hvordan ting oppleves. Det er vel det man kaller drømmer, kanskje, sier 39-åringen.
– Og hvordan var drømmen i realiteten?
– Forskjellen fra en nasjonalbil til en slik en er jo både akselerasjon, bremsing og grepet du har sideveis. Det er de tingene som går igjen hele tiden. Jeg vil påstå at akselerasjon ikke er det største i en slik bil, men det handler mer om å utnyttet festet og flytte på tyngdepunktet inn i sving. Det er jo en helt annen balanse.
– Men du følte du kunne ha stålkontroll på bilen med en gang?
– Det går fint på veier du er kjent på. Så er spørsmålet hvordan dette stiller seg opp mot noter på fremmede veier igjen. Da må man ta ting mer som det kommer. Jeg har jo trua på at det blir bra etterhvert, sier han.
– En helt annen dimensjon
Fredriksen har tatt del i norsk bilsport i mange år, både i rallycross og rally. Og han har vunnet mye av det han har stilt opp i. Steget han gjør nå vil på mange måter bli det øverste han kan komme innenfor det han kan delta på i norsk bilsport, selv om han selvfølgelig har en sterk forkjærlighet for biler med bakhjulsdrift.
– Dette blir jo prikken over i-en for karrieren, egentlig. Jeg har jo vunnet og gjort mye bra med tohjulsdrift, helt siden jeg startet med bilcross i 1998 og fram til i dag. Jeg har alltid hevdet meg i den klassen jeg har deltatt i, men jeg ser selvfølgelig at dette blir en helt annen dimensjon og et helt annet nivå, sier Fredriksen, som har med seg Trond-Håvard Østheim i kartlesertolen.