Rokeringer på resultatlista etter protestbonanza i Portugal
M-Sport protesterte på Hyundai, som igjen protesterte på Toyota. Og vipps så var spillet igang.
Resultatlisten man så på TV-skjermen like etter målgang i Portugal sist helg er ikke den resultatlisten som står tellende når man summerer opp poeng og plasseringer etter årets sjette VM-runde i rally.
Underveis i løpet fikk Dani Sordo en tidsstraff på 10 sekunder etter å ha berørt en dekkstabel under byetappen i Porto sentrum fredag kveld, der førerne var pålagt å gjøre en viss vending eller visse antall runder rundt disse dekkstablene.
Dette skulle dog ikke bli den eneste tidsstraffen til deltakerne.
Tjente ikke tid
For Esapekka Lappi ble til slutt berørt av samme tidsstraff, men denne kom først etter løpet, hvilket gjorde at finnen mistet plassen sin til nettopp Dani Sordo.
– Bulletin 1 bestemmer at 30 sekunder tidsstraff skal gis til den deltakeren som ikke følger ruten slik den er satt opp i kjøreboka. Likevel vurderer juryen det dit at denne form for straff er ment for forhold der førerne mislykkes i å fullføre antall runder og ikke der stablene blir kjørt på eller flyttet som følge av et uhell, heter det i juryens begrunnelsene, før de videre da velger å redusere en slik form for straff overfor Lappi.
Juryen fikk denne saken i hendene etter protest fra Hyundai, som nettopp hadde fått tilsvarende straff som Sordo.
Toyota hadde i mellomtiden lagt både sine forklaringer og dokumentasjon på at de ikke tjente tid på denne situasjonen, mye også som følge av defekte bakdempere som gjorde bilen vanskelig å kjøre og uansett var til ulempe i disse situasjonene.
Parc Fermé har fått kjennskap til at hele dette samrøret av protester munner ut i en protest fra M-Sport overfor Hyundai. Og at Hyundai etterpå valgte å protestere på Toyota for det samme for å statuere et eksempel om at de finner disse vurderingene urimelige fra juryen.
M-Sport protesterte først
Hele bakteppet skal igjen ligge i M-Sports tidsstraff på Sebastien Ogiers Power Stage i Mexico tidigere i år, hvor han fikk tidstillegg for berøring av veielementer, en straff som fratok ham fire ekstrapoeng.
– Dette startet med at M-Sport la inn protest på Sordo. Dette kan ikke sammenliknes med Ogiers sin tidsstraff i Mexico, fordi det da stod i tilleggsreglene at det ga tidsstraff om man treffer høyballene, kan en kilde fortelle overfor Parc Fermé.
Kilden forklarer dog videre at det er forskjell på regelverket overfor tidsstraffen som Ogier fikk kontra situasjonene til Sordo og Lappi.
– I dette tilfellet har M-Sport brukt regelen om at dersom man er «utenfor» kjøreboka, så får man 30 sekunders tidsstraff, en regel som er ment for å ta store kuttinger hvor hele bilen er utenfor veien. Juryen velger så å gi 10 sekunders tillegg til Dani Sordo, sier kilden, som dermed mener at juryen er på villspor ved å gi tidsstraff på samme vilkår til Sordo og Lappi som Ogier, til tross for forskjellige regelverk.
Ingen flere reaksjoner
Og det er derfor at Hyundai da valgte å protestere på Toyota og Lappi, ifølge kilden, da Hyundai også tjente tilbake en plassering på det. Det skilte kun 6,2 sekunder i favør Lappi etter Power Stage, selv om Sordo allerede da hadde fått tidsstraff. Ved å få ny tidsstraff, fikk Sordo «tilbake» fjerdeplassen i duellen med finnen.
– Hyundai synes det var svært dårlig vurdert av juryen, og for å påvise hvor dumt det er så legger Hyundai inn protest på Lappi. De kommer til å legge inn på flere biler da det var 6-7 biler som gjorde det samme, sier vedkommende.
Det er i skrivende stund ikke kommet flere juryavgjørelser i etterkant av løpet. M-Sport har heller ikke respondert på Parc Fermés henvendelse hva gjelder denne helgens tidsstraffer satt opp imot tidsstraffen de opplevde i Mexico.