Ringen er sluttet for Guttorm – nå skal han vise seg fram i Super 1600-kategorien
Friskusen fra Sørlandet gjør nye endringer i rallycrosskarrieren etter comebacket i fjor. Nå er det forhjulsdrift, full NM-satsing og sporadiske EM-forsøk som gjelder for Guttorm Lindefjell.
RALLYCROSS: – Jeg likte meg egentlig ikke i den bilen. Så snakket jeg med Kim (Steinsholt, journ.anm.) og plutselig kom blen deres opp. Så da ble det sånn.
Det sier Guttorm Lindefjell til Parc Fermé, etter å ha kjøpt deres Skoda Fabia S1600 som er blitt kjørt av Ole Henry Steinsholt de siste sesongene.
Lindefjell gjorde furore i rallycrossmiljøet i fjor da han kjøpte seg en Mazda RX-8 og ble med i Supernasjonal klasse 2. Det åpnet sterkt med tredje startspor i A-finalen og til slutt en andreplass i sesongåpningen på Gardermoen, men senere slet han mer og mer.
Full NM og minst to EM-runder
Han fant ut at bakhjulstrekk, og spesielt denne bilen, ikke viste seg å være noe for han.
– Fra før hadde jeg kun kjørt forhjulstrekk og firehjulstrekk. Mazdaen var rimelig spesiell å kjøre. Spesiell i momentet og - ja, helt annerledes, sier Lindefjell.
Nå flytter han driften til forhjulene og skal for første gang kjøre en vaskeekte Super 1600-bil. Han vil da konkurrere i Supernasjonal klasse 1 og i RX3 i EM. Det er snakk om full NM og den svenske og norske EM-runden i utgangspunktet.
– Denne klassen passer meg nok veldig godt. Jeg tror leverandørene bare kan stille seg klare til å produsere former, for dette kommer til å sprute. Nå har jeg i utgangspunktet tenkt til å ligge først, men OM de andre er i veien, derimot, sier Lindefjell med klassisk lunefull slik man ofte er vant til at han fyrer opp med.
Trenger ro i egen kjøring
Han får hjelp av David Nordgård til å drifte bilen. For det ligger en annen motivasjon bak at han ønsker å bytte bil, og dermed komme tilbake til dit det, i alle fall nesten, startet ettersom han tok EM-gull i 2003 i Divisjon 2. Den gang standard forhjulsdrevne biler.
– Jeg har savnet en bil som fungerer 100 prosent. Bank i bordet, så har jeg kun hatt én bil som har fungert 100 prosent, og det var i 2003 da vi leide bil fra Belgia. Ting var i orden hver gang, og da får du litt ro i kjøringa. Jeg har jo en tendens til å bli ordentlig irritert når jeg først blir irritert. Da går rullegardina ned, sier sørlendingen.