Ricciardo på topp etter første offisiell testdag i Barcelona
Mandag fikk vi en smakebit på hvordan førere og biler biter fra seg.
Så er det selvfølgelig altfor tidlig å konkludere noe som helst, annet enn at de tre toppteamene Mercedes, Ferrari og Red Bull er som ventet på toppen av resultatlistene.
Men sammenlikner vi med de beste tidene som ble satt i fjor, så er det fremdeles noen sekunder å gå på. Samtidig var det i hovedsak soft og medium som ble brukt av gummiblandingene mandag, slik at vi enn så lenge har til gode å se hva de mykeste ultra- og hypersoft-dekkene har å by på.
Nederst får du full oversikt over tidene som ble satt i dag, noen av førerne skal først vise seg fram tirsdag også, men Daniel Ricciardo topper altså lista, 17 hundredeler foran Vatteri Bottas og 32 hundredeler foran Kimi Räikkönen.
LES OGSÅ: Nå har toppteamene lansert årets utgavene av bilene deres
Dog viser Renault og Nico Hülkenberg muskler med sin fjerdetid, i underkant av fire tideler bak australieren. Tyskeren selv virket i alle fall lettet over å ha kommet såpass godt unna det under den første testdagen.
– Et veldig positivt førsteinntrykk, for å være ærlig, spesielt om du sammenlikner med testen for et år siden. Forskjellen er enorm. Vi har tatt store skritt, bilen gikk godt, virket pålitelig og vi har vært igjennom hver eneste detalj i programmet, noe som er ganske uvanlig under den første testdagen, sier en svært positiv Hulkenberg.
Atle Gulbrandsen, Formel 1-ekspert og Viasport-kommentator, har følgende å si om sine forventninger til årets Formel 1-sesong.
– Det blir spennende. Jeg har mer tro på McLaren nå. Kanskje de kan yppe seg i teten. Forhåpentligvis blir det jevnere mellom Mercedes, Ferrari og Red Bull enn i fjor, også tror jeg Sauber vil gjøre det vesentlig bedre enn i fjor, sier Gulbrandsen til Parc Fermé.
LES OGSÅ: Disse YouTube-videoene vil gjøre deg til en Formel 1-guru
Han har ikke vært noen tilhenger av regelendringene i fjor hva gjelder større vinger, og frykter derfor for spenningen hva gjelder tett kniving og forbikjøringer. Sportslig sett er han likevel optimist.
– Dessverre er bilene i prinsippet like som i fjor, så vi vet at det ikke vil bli allverdens forbikjøringer og tett fighting i løpene. Men forhåpentligvis får vi spenning om hvem som skal vinne løp og mesterskap likevel, ved at det er jevnere mellom teamene enn i fjor, sier Gulbrandsen spådom.
Testdagen fikk en brå stopp på Fernando Alonso etter få runder på formiddagen, men denne gangen var det ikke motoren som spilte McLaren-teamet et puss - der de forøvrig har byttet fra Honda til Renault-motor for sesongen.
Alonso mistet bakhjulet i den siste svingen og ble stående i grusen, hvilket sørget for en lengre pause i morgen-stintet av testen mandag.
Fører | Team | ❂ | Tid | Diff | |
1) | Daniel Ricciardo | Red Bull | M | 1:20,179 | |
2) | Valtteri Bottas | Mercedes | M | 1:20,349 | +0,170 |
3) | Kimi Räikkönen | Ferrari | S | 1:20,506 | +0,327 |
4) | Nico Hulkenberg | Renault | M | 1:20,547 | +0,386 |
5) | Fernando Alonso | McLaren | SS | 1:21,339 | +1,160 |
6) | Carlos Sainz jr. | Renault | S | 1:22,168 | +1,989 |
7) | Lewis Hamilton | Mercedes | M | 1:22,327 | +2,148 |
8) | Brendon Hartley | Toro Rosso | S | 1:22,371 | +2,192 |
9) | Lance Stroll | Williams | S | 1:22,451 | +2,272 |
10) | Romain Grosjean | Haas | S | 1:22,578 | +2,399 |
11) | Marcus Ericsson | Sauber | S | 1:23,408 | +3,299 |
12) | Nikita Mazepin | Force India | S | 1:25,628 | +5,449 |
13) | Sergey Sirotkin | Williams | S | 1:44,148 | +23,969 |