Retter snuta mot Indycar - og mener han blir utsatt for stallordre i Sauber
Marcus Ericsson skal ha sikret seg en spennende framtid etter endt Formel 1-karriere. Samtidig er ikke svensken snau med å rette skyts mot teamets strategi etter Mexicos Grand Prix.
I går kom nyheten om at svenske Marcus Ericsson etter alle solemerker er klar for Indycar. Dermed slår han følge med sin landsmann Felix Rosenqvist til den største alternative formelbilserien i verden ved siden av Formel 1.
Ericsson har, ifølge svenske Expressen, sikret seg en kontrakt med Schmidt Peterson Motorsports i den amerikanske serien. Det er ikke bekreftet, men det er ventet at nyheten lanseres offisielt denne uken. Der skal han erstatte Robert Wickens, der vi nylig omtalte hans alvorlige skader etter en stygg krasj i august som påførte ham lammelser over store deler av kroppen.
Antyder team-ordre
Ericsson leverte forøvrig et godt løp i Mexico sist helg. Både han og lagkamerat Charles Leclerc, som skal kjøre for Ferrari neste år, kom seg videre til Q3 i kvalifiseringen. I mål kom også begge på poengplass.
Leclerc på syvendeplass og Ericsson på niendeplass. Dog var ikke svensken like fornøyd med hvordan løpet utviklet seg, og retter skytsene først og fremst mot sitt eget team for at han ikke fikk kommet høyere opp på resultatlistene.
– Jeg kjørte ett av mine beste løp. Men det er vanskelig når teamet ofrer deg og gir deg en dårlig strategi, sier Ericsson til svenske Viasat Motor.
Ericsson lå nemlig i duell med blant annet Pierre Gasly og Esteban Ocon gjennom store deler av løpet, og klarte også å holde disse bak seg. 28-åringen hevder selv at han ble bedt om å ligge der som en bremsekloss og antyder langt på vei at dette var teamordre for ikke å utfordre Leclerc og risikere at han ble forbikjørt av andre.
– Jeg måtte blokkere dem for at «han andre» skulle få fordeler. Jeg kriget som aldri før og gjorde ett av mine beste løp i karrieren. Jeg kjørte feilfritt, konstaterer Ericsson.
Tangerer karrierebeste
«Han andre» han sikter til er altså teamkompis Leclerc, unggutten fra Monaco som Ferrari mener har prestert så bra i sin debutsesong at han nå bytter plass med Kimi Räikkönen for neste år.
– Jeg måtte beskytte Charles, samtidig som vi hadde et depotstopp som var dårlig der vi tapte mange sekunder. I tillegg måtte jeg holde dekkene i live mens jeg holdt igjen for bilene bak, fortsetter Ericsson.
Med totalt ni poeng ligger Ericsson på 17. plass sammenlagt av totalt 20 førere der samtlige har tatt poeng. Med det har han også tangert antall poeng fra 2015, som fram til nå har vært hans karrierebeste sesong når det kommer til poeng gjennom sesongen.
Enda har Ericsson to løp til på seg til at 2018 blir hans beste sesong i Formel 1 noen sinne, i motsetning til de to foregående sesongene hvor han ikke tok et eneste poeng.