Renault-teamet gjennomførte nesten tre fulle Grand Prix-løp
Fabrikkteamet til Renault presser runder på runder, mens McLaren forsvarer problemene de nok en gang opplever under testingen.
For er det égentlig McLaren eller motorene som er problemet? Svaret vet vi foreløpig ikke.
Men onsdag opplevde de nok en gang problemer relatert til deres nye Renault-motor, etter at de sammenhengene i tre år stadig hadde trøbbel med å få Honda-motoren til å fungere både godt og over tid.
For Renault-motorene leverer ellers godt på testene. Red Bull-fører Daniel Ricciardo klinte til med bestetid onsdag, 35 hundredeler foran Lewis Hamilton, og det med en Renault-motor. Ricciardo kjørte på de nyeste hypersoft-dekkene, mens Hamilton satte sin beste tid med ultrasoft.
LES OGSÅ: Dansken har svært lite til overs for å kjøre med halo
Og fabrikkteamet til Renault leverer også, om ikke topptider, så beviser de i hvert fall at de er holdbare.
Totalt gjennomførte Renault-førerne Carlos Sainz jr. og Nico Hülkenberg 190 runder rundt Circuit de Catalunya-Barcelona, noe som er kun åtte runder fra tre fullverdige Grand Prix-løp på samme bane. Og ettersom de kjører samme bil, så tilsvarer dette 190 runder med slitasje på samme bilen.
Går vi over til Honda-landskapet så kan vi nok en gang slå fast at samarbeidet med Toro Rosso ser ut til å fungere bra.
Brendon Hartley, som også er en ferskere F1-fører enn de aller fleste konkurrentene, satte en imponerende femtetid. Riktig nok med hypersoft-dekkene, men Red Bulls B-lag viser dermed vesentlig mer lovende takter enn på samme tid for et år siden.
LES OGSÅ: Marerittet fortsetter for McLaren – selv med ny motorleverandør
Hva gjelder McLaren, så fikk Fernando Alonso til slutt satt en sjette beste tid etter kun 57 runder totalt, 1,8 sekunder bak Ricciardo - som kjørte med tilsvarende dekk og motor. Selv om sjettetid på papiret er kurant for et team som McLaren, så beviser sammenlikningsgrunnlaget at de fremdeles er et stykke bak.
En oljelekkasje under morgenpasset gjorde at spanjolen kun fikk 47 runder før de måtte inn i piten og sette igang med skruing. Videre ble det altså bare 10 runder. Dette bare én dag etter at McLaren-teamet tapte verdifulle runder som følge av de elektriske problemene som Stoffel Vandoorne opplevde tirsdag, og totalt har bilen brutt sammen fire ganger gjennom testene.
– Angående at bilen bryter sammen, så er vi på testkjøring hvor vi har litt problemer som vi må fikse. Men det er testing. Det er en del av prosessen, og vi har nådd toppen nå. Det er et nytt samarbeid med Renault og en helt ny pakke for bilen. Dette er testing. Gi oss litt tid så blir det bra, fortalte McLaren-sjef Eric Boullier til pressekorpset på banen.
Han ville også presisere at han mener at dekkvalgene ikke alltid gir et reelt bilde på farten og ytelsen som bilene leverer, og at det er mange parametre som spiller inn på tvers av gummiblandingene.
– Hvis du ser på rundetidene så gjorde Red Bull et morgenstint hvor de hadde nye medium og etter det nye soft. De var kun et halvsekund differanse, så det er ikke stor forskjell på grunn av asfalten og temperaturene. Vi hadde en teknisk grunn til hvorfor vi ville jobbe med bilen med hypersoft-dekkene, sa Boullier videre.
Fører | Team | ❂ | Tid | Diff | |
1) | Daniel Ricciardo (165) | Red Bull | HS | 1:18,047 | |
2) | Lewis Hamilton (90) | Mercedes | US | 1:18,400 | +0,353 |
3) | Valtteri Bottas (85) | Mercedes | US | 1:18,560 | +0,513 |
4) | Sebastian Vettel (66) | Ferrari | S | 1:19,541 | +1,494 |
5) | Brendon Hartley (119) | Toro Rosso | HS | 1:19,823 | +1,776 |
6) | Fernando Alonso (57) | McLaren | HS | 1:19,856 | +1,809 |
7) | Carlos Sainz jr. (88) | Renault | M | 1:20,042 | +1,995 |
8) | Romain Grosjean (78) | Haas | S | 1:20,237 | +2,190 |
9) | Kimi Räikkönen (49) | Ferrari | S | 1:20,242 | +2,195 |
10) | Lance Stroll (63) | Williams | S | 1:20,349 | +2,302 |
11) | Nico Hülkenberg (102) | Renault | SS | 1:20,758 | +2,711 |
12) | Esteban Ocon (130) | Force India | S | 1:20,805 | +2,758 |
13) | Charles Leclerc (160) | Sauber | SS | 1:20,919 | +2,782 |
14) | Sergey Sirotkin (80) | Williams | S | 1:22,350 | +4,303 |
* Antall runder i parentes.