Rekordstort landslag er presentert – hele 35 utøvere får representere Team Norway

Både elitelandslaget og satsingslandslaget økes med to utøvere hver. Derfor har Norges Bilsportforbund valgt å øke antallet landslagsutøvere.

Publisert

Selv om landslaget i bilsport ikke kan sammenliknes med tradisjonelle landslag vi ser vant til i ballidretter og andre idrettsgrener, så er det for mange av utøverne en verdifull representasjon og et viktig kvalitetsstempel å være innlemmet under Norges Bilsportforbunds landslagskonsept «Team Norway».

Her står ti av de totalt 35 utøverne som får representere Team Norway denne sesongen. Dette er fra samlingen på Olympiatoppen i januar 2020, som foreløpig er den siste fysiske samlingen som bilsportlandslaget hadde. Bak fra venstre, Emil Heyerdahl, Ole Christian Veiby, Marius Nakken, Fredric Aasbø, Marcus Påverud. Foran fra venstre, Sivert Svardal, Dennis Hauger, Mads Østberg, Andreas Mikkelsen og Andreas Bakkerud. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Selv om landslaget i bilsport ikke kan sammenliknes med tradisjonelle landslag vi ser vant til i ballidretter og andre idrettsgrener, så er det for mange av utøverne en verdifull representasjon og et viktig kvalitetsstempel å være innlemmet under Norges Bilsportforbunds landslagskonsept «Team Norway».

Formålet med landslaget har ingen økonomiske bidrag eller representative funksjoner ved seg, der bilsportutøvere fortsatt «har ansvar» for sin egen karriere. Da enten at det er snakk om betalte kontrakter eller andre kontrakter med krav til eget budsjett, men forbundet stiller eksklusivt de faglige ressursene og tilbudene de kan gi her hjemme for dem som tar del i landslaget.

Det norske bilsportlandslaget deles inn i tre kategorier, hvor elitelandslaget først og fremst representerer ansiktet på de beste internasjonale utøverne fra norsk bilsport utad etter NBFs vurderinger, mens samlinger og konsultasjoner som forbundet kan bidra med rettes i størst grad mot det såkalte satsingslandslaget, samt juniorlandslaget i noen grad.

I fjor representerte 30 utøvere landslaget, fordelt på 12 eliteutøvere, åtte satsingsutøvere og ti juniorutøvere pluss én såkalt «wild card» hos juniorene. I år er antallet økt til 14 eliteutøvere og 10 satsingsutøvere, mens juniorlandslaget beholder sitt samme antall. Men totalt har forbundet formelt økt tallet på sine per definisjon beste landslagsutøvere med fire ekstra utøvere.

– For å være helt ærlig så er dette i det meste laget. Vi er et lite forbund, hvor ingen av oss jobber på heltid med talentutvikling og landslag, og vi har ikke ressurser til å følge opp alle så mye som vi kunne ha ønsket. På grunn av all usikkerheten rundt pandemien har vi valgt å gjøre det slik i år, men vi ser ikke bort ifra at det blir færre utøvere på landslaget neste år, sier sportssjef for Team Norway og NBF Talentutvikling, Atle Gulbrandsen, om prioriteringen som er gjort for 2021.

En av de mest markante nyvinningene er Mads Østbergs kartleser Torstein Eriksen, som med det blir den første kartleseren som får en formell plass på landslaget.

– Vi har lenge ønsket å ha med en kartleser på Team Norway også, da kartleserne gjør en vel så viktig jobb som rallyførerne inne i bilen. Norge har mange gode kartlesere, men vi hadde kun plass til en i år, og da falt valget på Torstein Eriksen, som i fjor ble WRC2-mester sammen med Mads Østberg, sier han.

Men sportssjefen er altså klar på at tallet over antall utøvere kan reduseres, og at opptil flere bilsportutøvere må være forberedt på at plassen kan ryke.

Atle Gulbrandsen, sportssjef i Norges Bilsportforbund. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Ferm´é)

– Det er også slik at noen av utøverne ikke har alle planene sine klare ennå, og det har vi stor forståelse for. På grunn av pandemien er det mye som er uklart, men vi håper at alle som nå har fått landslagsplass kommer til å få et program på plass. Om det skulle vise seg at noen ikke får til kjøring likevel, så kan det hende vi gjør justeringer på Team Norway senere på året, forklarer Gulbrandsen.

Han peker på Marius Nakken som et eksempel på hvordan man vinner tilbake en plass. Nakken går på med sin tredje fulle sesong i Porsche Supercup. I 2019 klarte han ikke markere seg så høyt som ønsket og forventet, og fikk ikke fornyet tillitt som landslagsutøver for 2020. Men i fjor viste han god progresjon og lovende takter i verdens kanskje tøffeste merkescup, og har fått enda bedre forutsetninger til å plassere det norske flagget høyt opp på Supercup-listene igjen siden Dennis Olsens sølvmedalje i 2017.

– Fjorårets sesong ble litt spesiell, og det ble gjort noen endringer. Simracingen fikk også sin plass, samtidig som satsingslandslaget jo er for de som er yngre. Så det var ikke noe naturlig sted for meg å være med videre, og jeg forstår at det heller ikke var plass til meg på elitelandslaget i fjor, sa Marius Nakken til Parc Fermé i et intervju tidligere i vår om det å miste landslagsplassen.

Sportssjefen mener hans returnering på landslaget er noe bilsportutøvere som har mistet plassen eller ikke er prioritert ellers kan bruke som eksempel og motivasjon. Han bruker også rallycrossfører Henrik Krogstad som et eksempel som får ny tillit fordi han presterte sterkt både i i RallyX Nordic og i det avgjørende enkeltløpet i RX2.

Marius Nakken overbeviste NBF etter at han mistet plassen på landslaget at han fortjente en ny plass. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Marius ble tatt ut av landslaget etter en litt vanskelig 2019-sesong, men overbeviste oss i fjor med bra tempo. Marius er også veldig flink med team og sponsorer, og har noen fremtidsplaner vi har stor tro på. Derfor får han fornyet tillit i år, og slik er det med alle landslag. Noen ganger går man ut, og andre ganger kommer man inn igjen.

– Henrik var på Team Norway tidligere, men valgte å si fra seg plassen for et par år siden da han la hjelmen på hylla en liten stund. Men så kom han tilbake, og har imponert stort etter sin lille pause. Derfor er han nå tilbake igjen, oppsummerer Gulbrandsen.

Med juniorlandslaget er dette også den første markeringen Norges Bilsportforbund gjør overfor unge utøvere de har ekstra tro på. Andrine Rafoss, Herman Ovenstad og Emil Sivesind er nye navn i denne gruppen.

– Vi har flere spennende utøvere på gang, som kan ende opp som profesjonelle i fremtiden. Vi ser stadig etter yngre talenter som vi ønsker å hjelpe. Ikke alle lykkes, og det er mulig å lykkes utenfor landslaget også. Vi er ydmyke overfor de valgene vi har gjort, men vi har tro på at vi har et godt utvalg utøvere i år fra grenene rally, rallycross, racing, drifting, gokart, crosskart, simracing og dragracing, sier Atle Gulbrandsen.

Her er Team Norways 35 utøvere fordelt på tre ulike landslagskategorier:

Elitelandslaget

  • Andreas Mikkelsen, rally
  • Ole Christian Veiby, rally
  • Mads Østberg, rally
  • Torstein Eriksen, rally
  • Eyvind Brynildsen, rally
  • Andreas Bakkerud, rallycross
  • Fredric Aasbø, drifing
  • Tommy Østgaard, e-sport
  • Dennis Olsen, racing
  • Dennis Hauger, formelbilracing
  • Ayla Ågren, formelbilracing
  • Mads Siljehaug, racing
  • Christian Krognes, racing
  • Marius Nakken, racing

Satsingslandslaget

  • Martinius Stenshorne, karting
  • Marcus Ahlmann Sæter, karting
  • Marcus Påverud, racing
  • Sivert Svardal, rallycross
  • Julie Nataas, dragracing
  • Emil Heyerdahl, racing
  • Ola Jr. Nore, rally
  • Thomas Bryntesson, rallycross
  • Henrik Krogstad, rallycross
  • Sindre Setsaas, e-sport og racing

Juniorlandslaget

  • Dennis Bjerke, gokart og e-sport
  • Benjamin Fuglesang, gokart og e-sport
  • Oskar Biksrud, gokart og e-sport
  • Karl Peder Nordstrand, crosskart og e-sport
  • Felix Heiberg, gokart
  • Ole Henry Steinsholt, rallycross
  • Niklas Eker Abrahamsen, racing
  • Herman Ovenstad, gokart
  • Emil Sivesind, rallycross og bakkeløp
  • Andrine Rafoss, rallycross
Powered by Labrador CMS