Bilsportgallaen 2023:
Rekordmange på plass – slik oppsummerer vi bilsportens festaften
Her er noen av høydepunktene fra Bilsportgallaen 2023,
Les mer fra Bilsportgallaen 2023:
BILSPORTGREN: Nærmere 900 mennesker, jenter og gutter, kvinner og menn - i alle aldre - fant veien til Hellerudsletta lørdag kveld for å samles til det som er et høydepunktene i bilsporten gjennom sesongen.
Nesten 300 medaljevinnere skulle motta sine utmerkelser med den fortjente heder og ære det medfølger, i tillegg til at bilsportåret også skulle rundes av med en rekke hederspriser og stipender i ulike varianter.
880 mennesker betyr også 880 ulike personligheter, og selv om graden av entusiasme alltid varierer på podiet, så var det ingen tvil om at enkelte grupperinger skilte seg ut. Eksempelvis var det liten tvil om at offroad-, trial- og driftingfolket skapte mest liv ute i salen, og klubber som NMK Trøgstad og NMK Valdres var noen av de som hadde ekstra trøkk å gi til sine håpefulle som fikk sitt halve minutt med rampelys oppe på scena.
Men det var egentlig de yngre blant oss, juniordragsterne Linus Leander Grauphaugen og Adrian Bårdevik, som satte standarden for jubel og lede for å motta sine medaljer i henholdsvis gull og sølv, og det er liten tvil om at dette står seg ut som ett av deres store opplevelser i bilsportkarrieren hittil.
Samhold og vennskap
Og utenom de faste hedersprisene så er det alltid noe ekstra å finne på scenen. For eksempel «årets bestevenner» ble en ekstra oppmerksomhet tildelt norgescupvinner Mathias Teigen og Olav Vaa. Bakgrunnen var en hendelse på Vålerbanen der begge endte med stopp og utviste enorm frustrasjon på hver sin måte. Alt kulminerte til slutt i en enorm bamseklem, noe gutta fikk en ekstra heder og oppmerksomhet for.
Ekstra oppmerksomhet ble det også for rallyfører Petter Sæves Waskaas, som du kan lese mer om her, etter at han ble overrakt den store nyheten om å få kjøre et løp i toppklassen i norsk rally neste sesong. Waskaas er regjerende mester blant de eldre firehjulsdrevne bilene og har i utgangspunktet planer om å fortsette med samme bil neste sesong.
Fair Race-stipendet er også et høydepunkt blant juniorene i rallycrossen, der det samles inn betydelige summer i et stipend som deles på flere førere som bidrar på en positiv og unik måte utenfor banen og i depotet. Og for andre gang de siste tre årene var det Markus Røsrud, som tok sitt første gull i år, som stakk av med hovedpremien som i år lød på hele 50.000 kroner. Oppmerksomheten på scena delte han med Kristine Udnesæth som fikk 30.000 kroner, Henrik Håkonsen med 20.000 kroner, Markus Madsen Moe med 10.000 kroner, Emile Lindland med 7500 kroner og Fredrik Hanserud med 5000 kroner.
Arrangørene ble hedret
Enkelte grener tildeler også arrangørene sine ekstra heder og ære for vel gjennomførte billøp, og nå var det crosskart og rallycross som trakk fram to klubber som leverte til terningkast seks denne sesongen. På crosskartsiden var det NMK Elverum som hadde en svært vellykket finalehelg på Starmoen i det som var deres første NM-løp i crosskart. Therese Bruer Larsen fikk æren av å hente oppmerksomheten, sammen med to av klubbens håpefulle utøvere i Anniken Lindfjord og Theo S. Johansen.
I rallycrossen var det Indre Østfold Motorsport som fikk rampelyset etter sin NM-runde på Momarken tidligere i år. Her var det komité- og arrangementsleder Vera Bakke Andresen som ble kalt opp på scena for å ta imot æren til klubben som avvikler sine NM-runder på ett av de mer tradisjonsrike motorbanene i Norge.
Første kvinne på over 30 år
Av de faste prisene ble det Petter Solberg-stipendet til Martinius Stenshorne, Torstein Eriksen fikk motorpressens egen pris - Eugen-prisen - for sin enorme innsats og storstilte suksess som kartleser på toppnivå i Norge og ute i verden, mens Karl Peder Nordstrand stakk av med den prestisjefylte Bilsporttalentet-prisen på hele 300.000 kroner.
Kveldens to største priser, ildsjelprisen «årets drivaksel» og bilsportens kongepokal, «årets bilsportutøver», rundet av kvelden. Der var det Hans Erik Mortensen fra NMK Verdal/Levanger som stakk av med drivakselplaketten for sin enorme innsats i den trønderske rallycrossen - med sterk utvikling av egen klubb i tillegg til uvurderlig innsats under de internasjonale rundene på Lånkebanen.
Kongepokalen gikk til dragracingstjerna Julie Nataas etter fenomenal innsats i Top Alcohol-klassen - den neste største klassen i amerikansk dragracing - som regnes for å være verdens mest prestisjefylte dragracingserie. Dette var forøvrig andre gang en kvinne vant denne prisen, hvor vi må tilbake til Liv Berstad i 1990 som var det første tilfelle - også hun en av bilsportens største dragracingprofiler på den tiden.
Under finner du noen av høydepunktene fra lørdagskvelden på Hellerudsletta.