GT5 er Racing-NMs store breddeklasse, og seierspallen inneholder også førere fra ulike generasjoner og med ulike ambisjonsnivåer. Men én ting var likt; og det var begeistringen og gleden av å kunne skinne og ta imot sine respektive medaljer foran nesten 800 mennesker. Her med bronsevinner Per Jørgensveen (54), norgesmester Oskar Biksrud (17) og bronsevinner Rune Hovde (51).

Bilsportgallaen 2023:

Rekordmange på plass – slik oppsummerer vi bilsportens festaften

Her er noen av høydepunktene fra Bilsportgallaen 2023, 

Publisert Sist oppdatert

BILSPORTGREN: Nærmere 900 mennesker, jenter og gutter, kvinner og menn - i alle aldre - fant veien til Hellerudsletta lørdag kveld for å samles til det som er et høydepunktene i bilsporten gjennom sesongen.

Les mer fra Bilsportgallaen 2023:

BILSPORTGREN: Nærmere 900 mennesker, jenter og gutter, kvinner og menn - i alle aldre - fant veien til Hellerudsletta lørdag kveld for å samles til det som er et høydepunktene i bilsporten gjennom sesongen.

Nesten 300 medaljevinnere skulle motta sine utmerkelser med den fortjente heder og ære det medfølger, i tillegg til at bilsportåret også skulle rundes av med en rekke hederspriser og stipender i ulike varianter.

880 mennesker betyr også 880 ulike personligheter, og selv om graden av entusiasme alltid varierer på podiet, så var det ingen tvil om at enkelte grupperinger skilte seg ut. Eksempelvis var det liten tvil om at offroad-, trial- og driftingfolket skapte mest liv ute i salen, og klubber som NMK Trøgstad og NMK Valdres var noen av de som hadde ekstra trøkk å gi til sine håpefulle som fikk sitt halve minutt med rampelys oppe på scena.

Men det var egentlig de yngre blant oss, juniordragsterne Linus Leander Grauphaugen og Adrian Bårdevik, som satte standarden for jubel og lede for å motta sine medaljer i henholdsvis gull og sølv, og det er liten tvil om at dette står seg ut som ett av deres store opplevelser i bilsportkarrieren hittil.

Samhold og vennskap

Og utenom de faste hedersprisene så er det alltid noe ekstra å finne på scenen. For eksempel «årets bestevenner» ble en ekstra oppmerksomhet tildelt norgescupvinner Mathias Teigen og Olav Vaa. Bakgrunnen var en hendelse på Vålerbanen der begge endte med stopp og utviste enorm frustrasjon på hver sin måte. Alt kulminerte til slutt i en enorm bamseklem, noe gutta fikk en ekstra heder og oppmerksomhet for.

Ekstra oppmerksomhet ble det også for rallyfører Petter Sæves Waskaas, som du kan lese mer om her, etter at han ble overrakt den store nyheten om å få kjøre et løp i toppklassen i norsk rally neste sesong. Waskaas er regjerende mester blant de eldre firehjulsdrevne bilene og har i utgangspunktet planer om å fortsette med samme bil neste sesong.

Fair Race-stipendet er også et høydepunkt blant juniorene i rallycrossen, der det samles inn betydelige summer i et stipend som deles på flere førere som bidrar på en positiv og unik måte utenfor banen og i depotet. Og for andre gang de siste tre årene var det Markus Røsrud, som tok sitt første gull i år, som stakk av med hovedpremien som i år lød på hele 50.000 kroner. Oppmerksomheten på scena delte han med Kristine Udnesæth som fikk 30.000 kroner, Henrik Håkonsen med 20.000 kroner, Markus Madsen Moe med 10.000 kroner, Emile Lindland med 7500 kroner og Fredrik Hanserud med 5000 kroner.

Arrangørene ble hedret

Enkelte grener tildeler også arrangørene sine ekstra heder og ære for vel gjennomførte billøp, og nå var det crosskart og rallycross som trakk fram to klubber som leverte til terningkast seks denne sesongen. På crosskartsiden var det NMK Elverum som hadde en svært vellykket finalehelg på Starmoen i det som var deres første NM-løp i crosskart. Therese Bruer Larsen fikk æren av å hente oppmerksomheten, sammen med to av klubbens håpefulle utøvere i Anniken Lindfjord og Theo S. Johansen.

I rallycrossen var det Indre Østfold Motorsport som fikk rampelyset etter sin NM-runde på Momarken tidligere i år. Her var det komité- og arrangementsleder Vera Bakke Andresen som ble kalt opp på scena for å ta imot æren til klubben som avvikler sine NM-runder på ett av de mer tradisjonsrike motorbanene i Norge.

Første kvinne på over 30 år

Av de faste prisene ble det Petter Solberg-stipendet til Martinius Stenshorne, Torstein Eriksen fikk motorpressens egen pris - Eugen-prisen - for sin enorme innsats og storstilte suksess som kartleser på toppnivå i Norge og ute i verden, mens Karl Peder Nordstrand stakk av med den prestisjefylte Bilsporttalentet-prisen på hele 300.000 kroner.

Kveldens to største priser, ildsjelprisen «årets drivaksel» og bilsportens kongepokal, «årets bilsportutøver», rundet av kvelden. Der var det Hans Erik Mortensen fra NMK Verdal/Levanger som stakk av med drivakselplaketten for sin enorme innsats i den trønderske rallycrossen - med sterk utvikling av egen klubb i tillegg til uvurderlig innsats under de internasjonale rundene på Lånkebanen.

Kongepokalen gikk til dragracingstjerna Julie Nataas etter fenomenal innsats i Top Alcohol-klassen - den neste største klassen i amerikansk dragracing - som regnes for å være verdens mest prestisjefylte dragracingserie. Dette var forøvrig andre gang en kvinne vant denne prisen, hvor vi må tilbake til Liv Berstad i 1990 som var det første tilfelle - også hun en av bilsportens største dragracingprofiler på den tiden.

Under finner du noen av høydepunktene fra lørdagskvelden på Hellerudsletta.

Julie Nataas ble kveldens store heltinne med sin velfortjente kåring som Årets bilsportutøver for sin bragd ved å vinne den nest største klassen i verdens mest prestisjefylte dragracingmesterskap i USA. Pappa Thomas Nataas var selv aktiv på høyt nivå i dragracing, og stilte opp på vegne av sin USA-bosatte datter.
En trenger ikke ta noen DNA-test for å fastslå at vi her snakker om far og sønn Igland. Og det var sistnevnte ved fornavn Per som tok skalpen i Racing-NM i Historisk E/F, og ingenting er morsommere enn å kunne dele NM-pallen med Pappa Nils som tok bronsemedaljen.
Han har kjørt over 500 billøp på over 30 år, og har sanket både titler og medaljer i både rallycross, racing og bakkeløp. Denne gang kunne Herbjørn Haug ta imot sitt første gull i rally, som norgescupvinner for C-førere. Normal skue er at kona Alina Haug Drazkowski står på sidelinjen og jubler hemningsløst, men som trofast kartleser for sin ektemann fikk hun selv være med og vise sin entusiasme i rampelyset oppe på scena.
Få andre setter mer farge på norsk bilsport enn Viktor «Ballooncar» Nilsen, og denne gangen hastet han norgesjakka og vikinghjelmen til fordel for denne glorete overdelen med en knallsterk beskjed til Andreas Mikkelsen sammen med hans kartleser Torstein Eriksen.
Konferansier Molly Pettit har god kjennskap til bilsport og vet hvilke hastigheter og krefter som er i sving i alle typer bilsportgrener. Likevel klarte hun ikke skjule sin umiddelbare reaksjon da dragracer Linn Engan Fløysvik kunngjorde sin rekord i EM i Top Metanol-klassen. Og tallene? Jo det var beskjedne 422 kilometer etter 5,51 sekunder.
Adrian Bårdevik fra Junior Dragster-klassen i NM satte standarden for hvordan en NM-medalje skal tas imot foran nesten 900 mennesker.
For etter at mange av premiemottakerne viste relativt beskjeden respons på hvor gjevt det er å ta imot medaljer for knallhard innsats i norsk bilsport, så fulgte også norgesmester i juniorklassen, Linus Leander Grauphaugen, hvor mye en gullmedalje i norsk bilsport betyr
Og Bandit-vinner i Shortcar, Lukas Tømmerdal, kunne være noe dårligere når det var hans tur opp på podiet.
En ting er å få store pengebeløp i fanget totalt uforberedt. Noe annet er det på grunn av premissene bak utdelingen. Markus Røsrud slet med å holde følelsene tilbake overfor konferansier Atle Gulbrandsen da han for andre gang får toppstipendet fra juniorrallycrossen, i år på hele 50.000 kroner.
Innledningsvis var det noe kaldt i salen på Hellerudsletta. Den som hadde tilpasset inneklimaet best var åpenbart bronsevinner i Pro-klassen i drifting, Olav Haugen Hasdal. Sammen med gullvinner Tor Arne Kvia og sølvvinner Simen Olsen skulle selvfølgelig sceneopptredenen foreviges helt på egenhånd.
Bilsportgallaen er også stedet hvor utøverne i de mindre omtalte og profilerte bilsportgrenene får sin fortjente oppmerksomhet. For eksempel Sindre Storviken Hansen fra Hønefoss som ble norgesmester i Modified-klassen i Formula Offroad.
Eirik Steinsholt, Mats Samuelsen Liselvand og Theo S. Johansen ble historiske crosskartførere på sin måte. De er nemlig de siste norske medaljevinnerne i det nordeuropeiske NEZ-mesterskapet som nå skal avvikles, og fikk ekstra oppmerksomhet for sin innsats uten ordinært norsk mesterskap.
Karl Peder Nordstrand stakk av med det største enketlbeløpet på en sjekk denne kvelden da han vant prestisjefylte Bilsporttalentet. Og det skaper naturlig nok stor oppmerksomhet, her i tospann med Norges Bilsportforbunds president Glenn Mellegaard.
Karl Peder Nordstrand stakk av med det største enketlbeløpet på en sjekk denne kvelden da han vant prestisjefylte Bilsporttalentet. Og det skaper naturlig nok stor oppmerksomhet, her i tospann med Norges Bilsportforbunds president Glenn Mellegaard.
Powered by Labrador CMS