Nyirad i Ungarn er en spektakulær bane som har vært vertskap for mange gode EM-runder. Nå får landet VM-status for første gang.

Rekordlang reiserute for Rallycross-VM

Samtidig blir det gjensyn med atter en rallycrossklassiker for den europeiske delen av mesterskapet.

Publisert

RALLYCROSS: Onsdag slapp promotoren av Rallycross-VM ut terminlisten for 2024, flere måneder etter at de fleste andre etablerte bilsportmesterskap kunngjorde kalenderne for året vi er inne i. Lange forhandlinger og mange uavklaringer har utsatt løpsoppsettet for mesterskapet som har fått en trang fødsel med elbilene og ellers ligget med delvis brukket rygg de siste fire-fem årene.

RALLYCROSS: Onsdag slapp promotoren av Rallycross-VM ut terminlisten for 2024, flere måneder etter at de fleste andre etablerte bilsportmesterskap kunngjorde kalenderne for året vi er inne i. Lange forhandlinger og mange uavklaringer har utsatt løpsoppsettet for mesterskapet som har fått en trang fødsel med elbilene og ellers ligget med delvis brukket rygg de siste fire-fem årene.

I januar snakket Parc Fermé med en sentral kilde bak kulissene i VM-sirkuset, som på det tidspunktet mente at terminlisten bare var et par uker unna. En drøy måned har gått, men nå er den altså på plass.

Og det blir altså fem løpshelger over to finaler - altså totalt ti tellende løp både i VM og EM i 2024.

Frankrike og Australia

– Vi er spente over å kunne presentere den offisielle kalenderen for 2024. Det er lagt ned et enormt arbeid for å sette sammen denne kabalen, og vi må rette en stor takk til alle aktørene forderes innsats og støtte, sier VM-sjef Arne Dirks når terminlisten nå kunngjøres.

Samtidig blir også europamesterskapet presentert, og den deler det meste av VM-oppsettet. Forskjellen er at franske Essay er tilbake igjen etter mange år på sidelinjen fra den internasjonale rallycrossen, forøvrig en bane som aldri har blitt kjørt i VM, men som er godt kjent fra EM-sirkuset på 80-, 90- og 2000-tallet.

Samtidig etterstreber mesterskapet å kjøre utenfor Europa. Det blir ikke noe gjensyn med Hong Kong, som var et svært vellykket arrangement, men Australia blir førstereis i Rallycross-VM, uten at baneanlegg er kjent. Det er bygget en rallycrosstrasé ved det store motorsportkomplekset «The Bend Motorsport Park», men utover dette har ikke Australia noe stort og kjent permanent rallycrossanlegg.

Dette er uansett den lengste reiseruta i Rallycross-VMs historie målt fra europeisk startpunkt. Argentina, Canada og Sør-Afrika er de tidligere mest etablerte «long haul»-løpene, pluss Hong Kongs debut i fjor.

VM-runden i Höljes er foreløpig siste gang vi så elbilene i toppklassen i aksjon. Ett år senere får de grønt lys til å konkurrere igjen.

Bekrefter elbil-retur

Mens Essay forblir kun EM-status, blir Australia VM-finalen i månedsskiftet november-desember. Höljes blir sesongstarten første helgen i juli, en helg som ble bekreftet for Parc Fermé allerede i januar. Norge er som kjent ute av kalenderen, mens ungarske Nyirad får VM-status etter flere år med vellykkede EM-runder.

– Med en blanding av tradisjonelle rallycross-favoritter som Höljes, Montalegre og Mettet, et meget velfortjent opprykk for Nyirád etter to utmerkede EM-arrangementer, et jomfrubesøk til Australia og en retur til Frankrike, så har vi en virkelig global og overbevisende kalender, mener Dirks.

Det bekreftes nå også formelt at de elektriske RX1e-bilene er tilbake igjen, uten at det er offentliggjort noen rapport om brannårsaken på Lydden Hill, som la et midlertidig lokk på hele klassen ut resten av 2023-sesongen.

– Vi gleder oss til å se RX1e-bilene tilbake i aksjon for første gang siden i fjor sommer, og vi er spente på å finne ut hvordan de kan sammenlignes med forbrenningsbilene som kjøres med bærekraftig drivstoff, sier VM-sjefen.

Powered by Labrador CMS