Rallynestoren hyller de unge utøverne – og han lar seg imponere over spesielt én ting
Mye har skjedd hos bilsportutøverne de siste 40 årene. Utelukkende til det bedre, skal vi tro en av de aller største legendene innenfor norsk bilsport.
Lørdag skal «Bilsporttalentet 2021» kåres når Norges Bilsportforbund holder sin årlige premieutdeling med gallamiddag på Hellerudsletta. I september stod det fem spente utøvere klare på Vålerbanen og Starmoen for å kjempe seg i mellom; Andrine Rafoss, Martinius Stenshorne, Marius Solberg Hansen, Nikolai Haldammen og Emil Sivesind.
I bakgrunn stod flere og fulgte spent med. Enten det var foreldre, støttespillere, jurymedlemmer eller andre prominente gjester og nysgjerrige tilskuere.
En som alltid er på plass er John Haugland. Rallykongen med sin internasjonalt anerkjente rallyskole på Dagali, fortrinnsvis om vinteren, som har både oppdaget og hjulpet mang en bilsportutøver opp og fram med gode tips og erfaringer fra sine glansdager på 70- og 80-tallet som veletablert fabrikkfører for Skoda.
Mindre kameratskap før i tiden
Parc Fermé møtte Haugland under talentkonkurransen, og naturlig nok vil jo vite mer om hvordan Haugland nå ser på dagens bilsportutøvere i sin tidlige fase av karrieren.
– Du, det er en ting som jeg virkelig legger merke til som er veldig bra med dem i forhold til tidligere år og spesielt i min tid, sier Haugland, i det Emil Sivesind passerer i bilcrossbilen på Starmoen for den fjerde og nest siste delkonkurransen.
Totningen har akkurat sust forbi i det Haugland underbygger oppsparket sitt med følgende:
– De er så fine personer sammen. De er mer sympatiske og har det gøy sammen. Selv om de konkurrer mye, så er de kompiser og veldig fine seg i mellom. Sånn var det ikke før, sier 75-åringen, og tar knokene mot hverandre for å illustrere det han mener var enda mer gnisninger mellom utøvere generelt før i tiden.
Gnisninger oppstår gjerne fortsatt, spesielt i beintøffe rivaliseringer, men han mener det har skjedd en positiv holdningsendring blant bilsportutøverne som personligheter. Han vil i samme åndedrag trekke frem hvilket fokus både fysisk og mental trening har fått nå kontra før i tiden.
– Ting er jo blitt mer profesjonelt over alt. De lærer fortere og tar mer etter hverandre. Dette blir jo bedre fra år til år. Nå har du også fysiske trenere og du har trenere som hjelper deg mentalt. Ikke minst. Sånn var det ikke før i tiden, sier mannen med tilnavnet «Mr. Skoda».
Sterkt fokus på kjøreteknikk
– Hvordan var du som utøver i denne sammenheng?
– Jeg var god kjøreteknisk, og var god til å sette opp bilene. Ja, det var mye oppsett den gang og. Og jeg hadde mye fokus på forberedelser av materialet. Men spesielt det mentale løste jeg ikke godt nok, slik jeg ser på det nå. For nå jobber jeg også med førere på den måten. Jeg måtte tenke og fundere selv på hvordan jeg skulle utvikle meg personlig, både fysisk og ikke minst mentalt, konstaterer han.
Når han drar frem kjøreteknikk som en av sine bedre egenskaper, så ber vi ham også komme med sitt generelle stalltips når han veileder unge utøvere i å ratte bil.
– Det første man må mestre er det å kunne ha gass i sving, spesielt her hvor vi står nå der de kjører fremhjulsdrift. Det er viktig å ha gass i svingen og få bilen dit du skal. At du får dratt bilen rundt. Da er det viktig å gå av gassen tidlig nok og ikke bruke halve svingen på å få ned farta. Da mister du grepet, du blir sein på gassen og får dårlig utgang, lyder det klart og tydelig fra Haugland mens Sivesind fortsetter på sin siste runde i bilcrossbilen.