Rallycrossføreren mot alle odds
Han er lam fra brystkassen og ned. Likevel er han de aller beste rallycrossførerne i Norden. Dette er den helt spesielle historien om Mats Öhman.
PS! Denne reportasjen er fra 2017.
RALLYCROSS: I 1998 ble han utsatt for en alvorlig ulykke i snøscooter-cross, en ulykke som medførte lammelser i så å si hele kroppen. Svenske Mats Öhman er diagnosistert med 95 prosent lammelser i hele kroppen.
Fra brystkassen og ned finnes det ingenting i følelsesregisteret. Mats har ikke triceps-muskler i armene, Mats har ingen gripeevne i fingrene eller særlig til krefter i hendene. Og han kan ikke svette.
– Termostaten i kroppen fungerer ikke. På varme dager må jeg kjøle ned kroppen med vann, sier Öhman når vi møter ham under VM-runden i svenske Höljes.
Kjører med hodet
Når så mye av kroppens funksjoner er lammet – hvordan har det seg at en 51-åring fra Tvärån – langt, langt nord i Sverige – kan ratte rundt i en doning med 600 hestekrefter og firehjulsdrift, og atpåtil henge med mange av de raskeste gutta?
– Som med alt annet så handler det jo til syvende og sist om å kjøre med hodet. Og hodet mitt fungerer jo, smiler Mats Öhman.
En usedvanlig hyggelig, jordnær og imøtekommende mann, som ikke er lei av å fortelle historien sin. Det går knapt et løp uten at publikum og journalister lar seg fascinere og vil ta med prat med svensken. Oss inkludert.
I bilsportmiljøet er historien hans godt kjent. Alle har latt seg begeistre av svensken som med noe krefter i høyre arm og masser av styrke i nakke og skuldre etter egne ideer har klart å konstruere en løsning i bilene som gjør at han kan leke med de beste gutta.
– Det er ikke noe stort hokus-pokus for meg dette. Det er som å kjøre en vanlig bil for min del. I personbilen min har jeg riktig nok automatgir. I rallycrossbilen må jeg gire og clutche selv.
Slik fungerer bilen
Hvordan er da bilens funksjoner tilrettelagt for Öhmans måte å manøvrere bilen på?
Vi tok en nærmere titt på cockpiten, og kunne se at rattet var erstattet med en lengre spak, og at det ved stolens høyreside er konstruert en innretning hvor nedre del av høyrearmen kontrollerer hele bilens oppførsel. Hånda tres på en spak som Mats drar bakover med høyrearmen for å gi gass, og dytter den framover for å bremse.
Med albuen girer han opp og ned ved å dytte innretningen til hver av sidene, og med håndleddet aktiverer han clutcen og eventuelt håndbrekket når det trengs.
– Servostyringen er ekstra lett sammenliknet med andre biler. Hvis servoen ryker, så har jeg ingen krefter til å kjøre videre, slår han fast.
Men intet rallycross uten farene for å krasje, vrake og eventuelt brenne opp bilen. Mats kan ikke akkurat sprinte ut av bilen om ulykken er ute.
Og han sitter godt. Usedvanlig godt. Føttene er bundet fast, og Mats sitter i ett med bilen. Kroppen kjenner svært lite når bråstoppene, hoppene og veltingene er et faktum.
– Joda, jeg har veltet jeg, og merker ingenting. Funksjonærene er også informert om hvordan bilen min fungerer. Det mest kinkige er om det begynner å brenne, ettersom jeg ikke kan komme meg ut helt med en gang, sier han.
Livet smiler
Etter ulykken i 1998 innrømmer Mats Öhman at han var langt nede, og han lurte på hvordan han skulle få livet på rett kjøl igjen.
– Jeg var utrolig bitter i begynnelsen, og man trodde jo at livet var slutt. Jeg våknet opp og kjente at jeg ikke kunne klø meg på nesen en gang.
Rallycross har vært en stor del av årsaken til at Öhman kan føle at livet fungerer som normalt, og at han aldri før har kjent seg mer levende. I tillegg driver han en entreprenørbedrift sammen med broren Thomas.
Livet smiler med andre ord etter den fatale ulykken i 1998. Allerede i 1999 startet de å utvikle innretningene i cockpiten som i senere tid er brukt i flere ulike biler han har hatt. Det er ikke så mye ombygging som man skulle tro, men jo flere biler de har bygd, jo lettere har det selvfølgelig blitt å tilpasse bilen til Öhmans forutsetninger.
Han begynte for fullt i 2001, og har siden 2005 kjørt i den råeste rallycrossklassen. Men Öhman innrømmer én ting overfor oss når vi spør hvor lenge han vil holde på med rallycross, 18 år etter ulykken som forandret livet hans.
– Det går på siste verset nå, det gjør det. Men rallycross er morsomt. Utrolig morsomt.