Volkswagen fortsetter med fabrikkstøtte i ARX-serien

De tok seg en pause fra Rallycross-VM, men i den amerikanske rallycrosserien fortsetter Volkswagen å være involvert.

Publisert

Det bekreftes i en pressemelding mandag kveld fra IMG, som også har rettighetene for det amerikanske rallycrossmesterksapet ARX ved siden av Rallycross-VM.

Tanner Foust har kjørt for Volkswagen siden 2014, men er foreløpig ikke bekreftet om han fortsetter i år. (Foto: Larry Chen / Red Bull Content Pool)

Det bekreftes i en pressemelding mandag kveld fra IMG, som også har rettighetene for det amerikanske rallycrossmesterksapet ARX ved siden av Rallycross-VM.

På andre siden «av dammen» har den tyske fabrikanten levert egenutviklede Supercars-biler basert på Volkswagen Beetle i samarbeid med Andretti Motorsport, og under VM-runden på Silverstone i fjor fikk vi blant annet se at bilen holdt et godt konkurranenivå sammenliknet med den overlegne WRC-utviklede Poloen som dominerte VM i 2017 og 2018.

https://parcferme.no/rallycross/slik-sammenlikner-vi-polo-med-beetle-og-vm-og-arx/

Slutt på Beetle

For mesterskapet ARX ble introdusert i fjor på nettopp Silverstone, både som supportklasse til VM og som såkalte «standalones», og det var nettopp Scott Speed som tok hjem den første mesterskapstittelen her. Speed har derimot meldt overgang til Subaru i år.

Nå er det altså klart at Volkswagen fortsetter å involvere sin fabrikkstøtte gjennom deres R-avdeling, selv om de tok seg en pause fra Rallycross-VM for å se an en elektrisk framtid. Som følge av overgangen til elektrisk plattform skal også Volkswagen forøvrig slutte å produsere Bettle-modellen i dagens form.

– Det er flott at disse bilene er tilbake på ARX-banene i år. Ettersom produksjonen av Beetle nå tar slutt, så blir dette den perfekte avskjeden på den modellen, sier Volkswagens R-sjef Jost Capito i en pressemelding.

Aktuelt for Petter Solberg?

Volkswagen har ved siden av Rallycross-VM også hatt stor suksess i USA de tre siste sesongene Global Rallycross Championship ble holdt før det gikk konkurs i 2017. Scott Speed tok hjem tre førertitler på rad fra 2015, mens det fabrikkstøttede Andretti-teamet tok teamgullene i 2016 og 2017.

– Vi har hatt et fantastisk og langvarig forhold til Volkswagen og er veldig glade for å ta imot støtten fra Volkswagen R. Vi har en spennende førerkabal vi ikke kan vente med å annonsere, og vi er trygge på at vi er i en sterk posisjon til å forsvare vår ARX-tittel, sier teamsjef i Andretti Autosport, Michael Andretti.

Hvorvidt Petter Solberg er aktuell til dette setet er foreløpig ikke kjent, annet enn at han opperettholder sitt tette bånd til Volkswagen i 2019. Han har hittil avkreftet at det blir noen form for Rallycross-VM i år, men han har ellers holdt kortene tett inntil brystet over hva han skal kjøre. Solberg har heller ikke besvart vår henvendelse hvorvidt han er aktuell for amerikansk rallycross.

Sesongstarten i ARX skjer i Mid-Ohio andre helgen i juni.

Powered by Labrador CMS