VM-profil har testet elrallycross: – Det bråker mer på innsiden enn utsiden

Janis Baumanis. (Foto: Simen Næss Hagen)

Men latvieren Janis Baumanis er glad for å ha kjent på hvordan det er å kjøre elektrisk rallycrossbil, selv om denne ikke er utviklet etter FIAs nye fastsatte regelverk.

Elbilenes inntog i Rallycross-VM er en omdiskutert sak i miljøet selv om det nå er konstatert og bekreftet at elbiler blir hovedklassen i VM fra og med 2020 med en kort smørbrødliste av grunnreglene.

Men lenge før dette ble formalisert så har det østerrikske teamet STARD, anført av tidligere rallyprofil Manfred Stohl, utviklet en egen elektrisk rallycrossbil basert på et Peugeot 207-karosseri.

Én av få som har fått teste denne bilen er VM-føreren i STARD-teamet Janis Baumanis.

– Det er en sinnssyk akselerasjon, og for oss som førere er det spesielt å oppleve den akselerasjonen uten å tenke på giring, sier Baumanis til Parc Fermé.

Selv er han tydelig på å opprettholde en optimisme for at dette vil gagne sporten selv om det er utvilsomt stor skepsis blant supporterne.

– ANNONSE –

– Det blir en overgang for oss førere fordi du har krefter hele veien, men det kommer til å gå bra. Du er i race-modus uansett, og jeg tror det sportslig sett blir like interessant som Supercars. Det blir kanskje annerledes for tilskuerne. De er skeptiske nå, men når de får sett dette ordentlig så blir det bra. Du kan ikke dømme dette uten å ha gitt det en sjanse, sier Baumanis.

Nå er det klart – elbilene blir hovedklassen i VM om to år

Ved siden av mangel på giring er opplevelsen av å sitte i cockpiten annerledes når motorlyd og anti-lagsystem er fraværende.

– Du oppdager plutselig at bilen produserer helt andre lyder enn hva du hører til vanlig. Det bråker definitivt mer på innsiden enn utsiden. På utsiden høres bilene helt stille ut, men inni bilen hører du alt av dempere, bremser og dekk som skriker, sier latvieren.

Utover det oppleves firehjulstrekksystemet akkurat som vanlig, ifølge ham selv, og i de nye fastsatte reglene for elektrisk rallycross skal bilene få én motor på hver aksling.

Samtidig har Stohl utviklet en egen idé som Baumanis håper FIA vil vurdere. Bilen har nemlig én tredje pedal, og det er ingen clutch.

– Nei, for når man tråkker inn venstrepedalen, så flyttes mesteparten av kreftene kun til bakakslingen. På den måten trengte jeg heller ikke bruke håndbrekket når jeg testet bilen. Det hadde vært gøy å se om de innførte en regel på at venstrepedalen må brukes så og så mye i løpet av et heat, for eksempel. I alle fall håper jeg FIA ser nærmere på den innretningen, sier han.

Se video under av Manfred Stohls testkjøring på Greinbach-banen i Østerrike i fjor høst