Vil fortsatt kjøre rallycross - men er redd han ikke gjør det neste år

Andreas Bakkerud så mørkt på EKS-fremtiden da de bestemte seg for å trekke fabrikkstøtten. Nå er han redd 2019 kan ryke helt for ham.

Publisert

– Det er ikke så lett om dagen. Jeg går rundt med vondt i magen hele tiden. Det er ikke mange åpninger igjen, sier Andreas Bakkerud åpenhjertig til Parc Fermé.

(Foto: Simen Næss Hagen)

– Det er ikke så lett om dagen. Jeg går rundt med vondt i magen hele tiden. Det er ikke mange åpninger igjen, sier Andreas Bakkerud åpenhjertig til Parc Fermé.

I utgangspunktet er det kun sølvkampen i Sør-Afrika han tenker på i disse dager. I ren fight mot sin teamkamerat Mattias Ekström, en mann han har sett opp til i mange år, som han nå står side om side om å slå.

Andreas Bakkerud og Mattias Ekström under VM-runden i Frankrike. (Foto: Simen Næss Hagen)

Kan bli et treningsår

Men gleden over å kjempe om medalje - og at han etter alle solemerker bør minst berge en bronsemedalje - overskygges noe av neste års bekymringer. For Bakkerud brenner hjertet mest for rallycross. Derfor er det tungt å svelge at han kanskje ikke blir å finne på startstreken neste år.

– Vi får se hvordan alt utvikler seg. Det kan jo hende at det blir et treningsår, med mer gokart, rally, kanskje annen rallycross og slikt. Men jeg ønsker definitivt mest å stille til start i Rallycross-VM, sier Bakkerud.

Det er spesielt etter at Peugeot og Olsbergs MSE bestemte seg å trekke seg ut, i tillegg til at Audi i slutten av august meldte sin exit i fabrikkstøtten til EKS, som har gjort ham oppriktig pessimistisk for neste år.

Vi må tilbake til 2015 for å finne sist sesong Andreas Bakkerud måtte ha med seg penger inn. Neste år kan det bli en realitet igjen. (Foto: FIAWorldRallycross.com)

Etter nyheten fra Audi var Bakkerud fortsatt forsiktig optimist for sin egen del for neste år. Nå har det snudd.

– Jeg tror definitivt ikke at det blir et 20-bilsfelt i VM neste år. Klarer de det, så blir jeg overrasket. Det står nok ikke så bra til for tiden. Jeg har skjønt alvoret mer nå, sier bergenseren.

– Men selv om Audi er ute, betyr ikke det at EKS som team nødvendigvis er ute. Hva tenker du rundt en fortsettelse med EKS?

– Jeg har ikke hørt noe enda, og jeg tror det ser mørkt ut. Men det er nok det de jobber med nå, å se hvordan en sesong kan driftes og finansieres uten Audi, sier Bakkerud.

– Det er ikke så mye å si akkurat nå, annet enn at vi jobber og jobber og forsøker å finne noen løsninger, sa teameier og fører Mattias Ekström til Parc Fermé for en drøy måned siden.

Åpner for å betale seg inn

Bakkerud er en av svært få som har hevet lønn i Rallycross-VM de siste årene. Derfor vil det sitte langt inne om han plutselig blir en betalfører igjen.

Samtidig aksepterer han situasjonen, dersom den oppstår.

– Jeg må ikke glemme at jeg får kjøre den kuleste motorsportgrenen som finnes. Ifølge meg i hvert fall. Jeg har fortsatt private sponsorer, og får jeg mulighet i et team hvor alle disse kan eksponeres, så er jo ikke det uaktuelt. Om det skulle skje, så er det uansett en tung jobb som må gjøres fra november til april.

Håper for framtiden

Oppi all pessimisme, så håper han fortsatt for framtiden til sporten. En eller to sesonger med en «dip» kan han akseptere, hvis det er til sportens beste for framtiden.

Det gjelder spesielt utviklingen av nye baner og arrangører, i tillegg til at den ultimate planen er å innføre elbiler fra 2021. Da må tre fabrikanter forplikte seg, og i skrivende stund er det kun Volkswagen som er klare.

Dette er momenter som ikke er tatt like godt imot blant fansen. Bakkerud ser på seg selv som rallycrossupporter «av den gamle skolen», men er samtidig opptatt av sportens framtid.

– Jeg er ikke så god på politikk og sånt. Om alt som skjer nå er for sportens beste i framtiden, så skal jeg være positiv. Jeg ønsker at sporten skal vokse, og jeg drømmer fortsatt om å ha en jobb her i mange år framover, og at nye førere kan få være med å oppleve det samme.

Powered by Labrador CMS