Verdensmesterne har Andreas på ønskelisten – selv kunne han tenkt seg bak rattet på en Audi igjen

Blir det fire ringer i grillen igjen for Andreas Bakkerud denne sesongen?

Publisert

Det er nærmest blitt en tradisjon for VM-sirkuset i rallycross at ingenting er spikret fra førere og team før de siste påskenøttene er knekt opp, og 2021 ser ut til å bli intet unntak. I kjølvannet av at koronapandemien fortsatt opperettholder en generell usikkerhet hva gjelder reiserestriksjoner og ulike nasjonale tiltak, så har også nyheten om WRC Promotor sin ankomst til rallycrossen ført til en forventning om at det blir endringer på det foreløpige kalenderutkastet fra FIA.

Andreas Bakkerud sist han vant en VM-runde, i Canada i 2019, i nettopp en Audi S1 EKS RX. (Foto: Tom Banks / IMG)

Det er nærmest blitt en tradisjon for VM-sirkuset i rallycross at ingenting er spikret fra førere og team før de siste påskenøttene er knekt opp, og 2021 ser ut til å bli intet unntak. I kjølvannet av at koronapandemien fortsatt opperettholder en generell usikkerhet hva gjelder reiserestriksjoner og ulike nasjonale tiltak, så har også nyheten om WRC Promotor sin ankomst til rallycrossen ført til en forventning om at det blir endringer på det foreløpige kalenderutkastet fra FIA.

En som ikke sier nei takk til å skaffe seg tid til å lande et budsjett og team er norske Andreas Bakkerud, som etter 2018-sesongen måtte gå fra å være en lønnet og sågar helprofesjonell bilsportutøver til å måtte skrape sammen budsjettpenger år etter år. Det samme må han i 2021 da det ikke lenger er fabrikanter eller andre store eksterne partnere som sikrer seg førernes underskrifter.

Ønsker å beholde teamkonseptet

Med unntak av Team Hansen så har bergenseren uttalt at samtlige team med ledige seter er aktuelle. Og med en svak sesong i 2020 så er Bakkerud fortsatt et hett navn hos mange team. Så det er egentlig «bare» pengene og betingelsene som avgjør hvilken bil han havner i denne sesongen.

– Jeg må finne et team som har en indre vilje til å gå for VM-gullet og som tør å satse på meg, sier Andreas Bakkerud til Parc Fermé.

Da klinger det kanskje bra at et team som kunne sett for seg nordmannens underskrifter heter EKS JC, fjorårets teamverdensmestere der den svenske legenden Mattias Ekström ble den nærmeste utfordreren til Johan Kristoffersson. Det kunne i alle fall teamsjef Joel Christoffersson røpe overfor Parc Fermé da vi pratet med ham forrige uke om deres nye storstilte rallyprosjekt.

– Andreas er på min ønskeliste. Det må jeg vel kunne si, sier Christoffersson til Parc Fermé, vel vitende om at Bakkerud naturlig nok snakker og etterhvert forhandler med de teamene som er reelle.

29-åringen fra Bergen er klar på at han vil ha med seg Liam Doran som teamkamerat med deres felles sponsor Monster videre - selv om det også her må tegnes en ny kontrakt. Disse har dannet sitt eget teamkonsept, døpt RX Cartel, som de ønsker å opperettholde.

Hyller teamsjefen

Andreas Bakkerud foran to tidligere verdensmestere, Timmy Hansen og Mattias Ekström, under den finske VM-runden i fjor. Dog ble ikke året sammen med GCK i deres Renault Megane noen stor suksess. (Foto: Tom Banks)

Begge har de også erfaring med Audi da de etablerte dette teamet i 2019. Da hadde EKS trukket seg helt ut, og bilene ble leid ut. Det siste året har EKS dannet et tett samarbeid med JC Raceteknik, anført av nevne Christoffersson, som har gått gradene i rallycrossen og driftet ulike biler på ulike nivåer både i nordisk og europeisk rallycross.

Bedre VM-debut kunne JC sånn sett ikke fått ved å bli verdensmestere for team i 2020, med Robin Larsson og Mattias Ekström i førersetet. Norske Ben-Philip Gundersen har også kjørt for JC Raceteknik i mange år, og deltok i EM i fjor.

– De hadde jo en strålende sesong. Og jeg må si meg svært imponert over teamkarrieren til Joel. Han har alltid levert bra den har er, og alltid vært i toppen. Han er en mann som virkelig ønsker å vinne. Det ser også ut som de virkelig gjorde noen gode steg med bilen før sesongen i fjor, sier Bakkerud.

– Men er du i konkret dialog med Joel?

– Vi er i snakk med mange, og Joel er en av de. Det hadde vært kult å kjøre det siste året med bensinbiler med Audi. Man vil absolutt kunne kjempe om edelt metall med de. Jeg er også imponert over hvordan de har klart å kutte en del kostnader. De er færre enn det EKS vanligvis har vært på, og måten de har løst ting på er veldig bra. De er nok ikke det dyreste teamet sånn sett. Så jeg er ikke fremmed for å «joine» dem igjen, sier Bakkerud, som også hadde sitt siste fulltidslønnede år som rallyrossfører med EKS da de hadde fabrikkstøtte i 2018.

Christoffersson vil ikke snakke om budsjett og summer som kreves fra førerne. Bakkerud har heller ikke forhandlet en konkret pris med JC eller de andre teamene på nåværende tidspunkt, men avslører at han tidligere har vært i kontakt med team som krever alt fra fire til tolv millioner kroner for et år.

EKS JC ble verdensmestere for team i fjor, anført av Robin Larsson og Mattias Ekström. Helt til høyre i bilde, teamsjef Joel Christoffersson. (Foto: Jaanus Ree / EKS JC)

– Jeg kjenner Joel helt tilbake Stjärnskolan i Torsby, der han gikk på trinnet over meg. Jeg har alltid sagt at jeg ønsker å jobbe med Joel på et tidspunkt.

– Er det sannsynlig at du kan signere for EKS JC i år?

– Det er lite jeg kan si foreløpig da alt fortsatt er veldig åpent. Men det er klart - å kjøre Audi igjen står høyt opp på lista. Og de gjorde det jo veldig bra i fjor, sier Bakkerud.  

Powered by Labrador CMS