Uvær og forsinket transporten for PSRX - bilene berget kvelden før løpet

Båten med løpsbilene og delene skulle vært sendt 23. oktober. 10 dager senere får teamet beskjed om at den enda ikke var sendt.

Publisert

For Kristoffersson ville det ha lite sportslig betydning annet enn at han ønsker å opprettholde sin gode statistikk etter at VM-tittelen ble sikret i september.

(Foto: Simen Næss Hagen)

For Kristoffersson ville det ha lite sportslig betydning annet enn at han ønsker å opprettholde sin gode statistikk etter at VM-tittelen ble sikret i september.

For Petter Solberg handler det først og fremst om å kunne ha en siste mulighet i år til å vinne et løp - og rent teoretisk fortsatt kjempe om VM-medalje, selv om den sjansen henger i en tynn tråd.

https://parcferme.no/rallycross/slik-ble-skikarrieren-avgjorende-for-at-johan-er-dobbelt-verdensmester/

Teamet risikerte at de må utebli fra startgriden i sin helhet. Båttransporten som frakter både løpsbiler og deler fra Tyskland ble kraftig forsinket, samtidig som uvær i nærheten av havna i Sør-Afrika har gjort avlessingsarbeidet mer krevende for transportselskapet.

– Transporten fra Hamburg skulle være kortere og mindre kostbar, så vi tenkte det var en god idé å sende kontainerne derifra. 23. oktober skulle alt egentlig være på vei. Så får vi beskjed ti dager senere at de fortsatt stod igjen. Helt siden starten av november har vi daglig fulgt med på radarer for å vite hvordan vi ligger an. Men første tegn var at båtene skulle rekke til Sør-Afrika på onsdag, noe som egentlig er god nok tid, sier teamsjef Pernilla Solberg til Parc Fermé.

Kan kjøre uten reservedeler

Når vi snakker med henne fredag ettermiddag har hun akkurat fått beskjed om at båten er «docket», det vil si at den har fått kommet i havn. Men deretter skal det lastes av før det skal fraktes til banen. Bilene står i en egen kontainer, mens mesteparten av utstyr og deler er i en egen kontainer.

Kontaineren med bilene skal være lettest tilgjengelig for avlessing, slik at de har et håp om at de får kjørt.

– Det viktigste er at de får bilene hit. Da er det meste løst. Petter og Johan har kjøreutstyret sitt med på egenhånd. Men om det går en girkasse eller drivaksel, så er det verre om ikke den andre kontaineren rekker hit, sier Solberg.

Senere fredag kveld kom gladmeldingen fra Petter Solbergs kone, kort tid etter at alt var i boks.

– Nå er bilene her, og begge kontainerne har kommet. Jeg er så glad og lettet, for jeg fryktet en lengre kamp mot klokka, sier hun.

Fikk lokal bistand

Miljøet og lokale ildsjeler jobbet på spreng for å hjelpe teamet, samtidig som transportselskapet og ansatte i båthavna forsøker å prioritere kontaineren med bilen så godt som mulig.

– Vi får veldig god hjelp lokalt her. Og borgermesteren i byen er også på saken for å hjelpe oss. Så vi krysser fingrene, sa Pernilla.

– Ut ifra det du vet - når tror du at bilene er på banen?

– Jeg tør ikke tro noen ting. Vi har fått beskjed så lenge at båten skal inn i god tid men nå vil jeg ikke stole på noe før bilene står her, sier Pernilla.

Bilene skal gjennom en shakedown fredag, og også godkjennes teknisk før treningen starter lørdag. Som en konsekvens ved at de ikke rekker den tekniske kontrollen, mister de ett treningspass og får kun lov til å kjøre fire runder, framfor åtte før heatene starter.

Powered by Labrador CMS