DEL
Foto: Simen Næss Hagen
Foto: Simen Næss Hagen

Fansen er frusterte. Sjåførene ser mulighetene. Men et mer betent bilsport-tema finner du neppe enn elbiler og rallycross.

Knapt en sjel mangler en mening om ulv eller ikke ulv. Det samme kan sies om elbil og motorsport.

For der de mest hardbarka fansen setter seg på bakbena og krever pang-pang og stikkflammer, ser de involerte i motorsporten nye muligheter for framtiden. Mulig de føler seg pålagt til det av politisk korrekthet, men man skal aldri kimse av framtidens teknologiutvikling.

I alle fall hvis vi skal høre på verdensmesteren fra 2014 og 2015, Petter Solberg.

– Dette må man være åpen om, og tenke i de baner. Det er ikke noe vits i å holde tilbake, men heller følge framtiden. Rallycross er sporten å gjøre det på så det blir tøft, tror Solberg overfor Parc Fermé.

– Kunne du selv tenkt deg å kjøre elbil-rallycross?

- ANNONSE -

– Så langt fram tenker jeg ikke jeg. Jeg tar det som det kommer. Så klart, jeg er positiv til den retning, men det er først fint å kunne få opp en prøveklasse og teste og finne ut av ting, sier Petter Solberg.

Først var Volkswagen-ingeniør Franck Welsch ute med en brannfakkel for et snaut år siden, og så for seg elbiler som toppklasse i rallycross. Og forrige uke kunne Parc Fermé fortelle at østerrikeren Manfred Stohl og den nye organisasjonen Speedleague er i ferd med å realisere ingeniørens drømmetanke.

Foto: Simen Næss Hagen
Foto: Simen Næss Hagen

LES OGSÅ: Nå blir det rallycross med 670 elektriske hestekrefter

– Kan skape flere seter

Reaksjonene kom ikke upåaktet hen, i alle fall ikke hos våre sider på sosiale medier. Men i likhet med Petter Solberg, så ønsker flere norske utøvere elbilene velkommen inn i sporten.

– Jeg er en av de, kanskje få, som er åpne til dette. Det kan nok ikke danke ut det vi har i dag, men det kan åpne opp for en ny business som kan gi flere seter til rallycrossen. Det legges jo mye penger i elbiler for tiden, sier fjorårets VM-bronsevinner Andreas Bakkerud til Parc Fermé.

Europamester fra 2015 og bilsportlegende Tommy Rustad deler mange av tankene til Bakkerud. Men beholder samtidig en liten skepsis.

– Jeg er litt usikker, men dette er sannsynligvis framtiden. Det virker lite spennende, men jeg skal ikke slakte det. Verden går fremover og ting endrer seg. Vanskelig å dømme dette før man har prøvd det, sier Rustad til Parc Fermé.

 

Sammenlikner med F1-forandringen

Tommy Rustad forstår fansens bekymring vedrørende elbiler når det kommer til spesielt mangel på lyd.

– Mange syns jo også at Formel 1 er blitt kjedelig på grunn av at lyden ble endret. Men det kjøres jo også Formel E, som har etablert seg med en vis interesse. Det er en tilvenningssak, men neppe aktuelt for meg i framtiden da karrieren min heller er på vei ned enn opp, legger Rustad til.

- ANNONSE -

Bakkerud oppforder til å være åpen til sinns. Han gleder seg til å kunne prøve en rallycross med el-motor.

– Jeg ser positivt på dette. Men selvfølgelig, man er jo oppvokst med at «sånn er det» og «slik skal det være». Man er blitt redd for forandringer, sier bergenseren.

Gulbrandsen hyller utviklingen

Kommentator, motorekspert og racingfører Atle Gulbrandsen er ikke i tvil. Han ønsker alle nyteknologiske utviklinger velkommen til motorsporten, og viser til hvor viktig motorsport er som en plattform for utviklingen av personbiler.

Foto: Simen Næss Hagen
Foto: Simen Næss Hagen

– Bilsportens beste argument for eksistens i en verden med høyere og høyere miljøfokus er at sporten utvikler miljøvennlig teknologi som gjør at vanlige biler forurenser mindre. Det er derfor jeg pleier å si at ingen idretter er så miljøvennlige som bilsport, som tross alt utvikler teknologi som gjør våre vanlige biler mindre miljøfiendtlig, oppsummerer Gulbrandsen overfor Parc Fermé.

Samtidig retter han en aldri så liten pekefinger til rallycross-supporterne.

– Det er knapt nok noen bilsportgrener som passer bedre til elbiler enn rallycross med sine kompakte heat. Paradokset er at jeg opplever rallycrosspublikumet som noen av de mest konservative innen bilsport, og kanskje de som er mest imot billøp med elektriske biler. Personlig synes jeg vi skal ønske den utviklingen velkommen, konstaterer Gulbrandsen.