Umulige Ekström – men PSRX setter team-skapet på plass

DEL
Foto: Simen Næss Hagen
Foto: Simen Næss Hagen

Det er «Sebastien-takter» over Mattias Ekström om dagen, men Petter Solberg henger ikke med hodet når han ser hvordan teamet hans gjør det sammenlagt.

Det så lenge «lyst ut», hvis vi ser det med litt uskyldig norske øyne, da Mattias Ekström ikke helt fikk det til å fungere i åpningsheatene i Tyskland.

Men den evigunge Falun-gutten har utviklet ett tett vennskap med ordet «stabilitet» for per i dag er det ingen andre som klarer å levere kombinasjonen av tempo og stabilitet som det Ekström gjør. Det kommer nå også til syne på førermesterskapet, etter helgens hattrick for Mattias Ekström. Det er et snaut år siden Ekström vant tre løp på rad i VM, da han tok Tyskland, Belgia og Storbritannia i 2015 – og det er kun Petter Solberg i 2014 som har klart noe liknende i rallycross.

– Han er så jevn og stabil, fy fader. Han holder deg unna smeller, og kjenner bilen sin så godt, og det er en enorm fordel, sier Petter Solberg.

LES OGSÅ: Et erkenorsk samhold på tvers av grener og mesterskap

Foto: Simen Næss Hagen
Foto: Simen Næss Hagen

Kjørte «safe»

Han henger ikke med hodet, og sammenstøtet med Bakkerud er glemt. Solberg kjørte seg opp til en 5. plass før semifinalene, tok 2. plassen i semifinalen bak teamkompis Johan Kristoffersson, og kjørte sitt eget løp uten å utsette seg for større risiko i finalen. Det betalte seg med en 4. plass. Det betalte seg også med en 3. plass sammenlagt i VM, og best av alt – PSRX leder teammesterskapet suverent nå, 17 poeng over Ekströms EKS-team.

- ANNONSE -

– Det er ikke noe vits i å fighte. Det er bedre å la alle kjøre fort, så tiden blir god. Etter det som skjedde første dagen, så kunne jeg ikke ta noen flere risker. Jeg har kjørt «safe» og plukket det jeg klarer, så jeg må si meg godt fornøyd med helgen, sier Petter da vi tok en prat med ham i teltet etterpå.

LES OGSÅ: Seks klassiske bortforklaringer du hører i rallycross-depotet

Like etterpå kommer Johan Kristoffersson tilbake i teltet, vel vitende om at 2. plassen i finalen, 1. plassen i semifinalen og det gode utgangspunktet han skaffet seg etter kvalik-omgangene, ga PSRX enormt viktige poeng i team-mesterskapet, som er det uttalte målet de skal kjempe for i år. Petter tok imot Johan med åpne armer, ga ham en god klem og applauderte sammen med resten av de frammøtte i teltet.

Måtte nullstille

Det at de nå leder mesterskapet vitner om at teamet på rekordtid har etablert et godt samarbeid, bestående av to vinnerskaller og et mannskap som har vært med på suksess i WRC før, og nå sammen jobber hardt for å videreføre suksessen i rallycross.

Etter smellen fredag måtte de nullstille, snakke sammen og komme på rett kjøl og begrense tapet av poeng og forsprang til de andre.

– Som team var vi litt i krise, men vi hentet fram alt av erfaring, kunnskap, styrke og vilje for å få oss tilbake på rett spor. Og det fungerte! Å ta seg til finale var for meg som å vinne finalen. Dette var faktisk helt utrolig, sier Petter Solberg.

LES OGSÅ: Derfor kan Hockenheim bli et lite helvete for rallycrossførerne

Bakkerud på sidelinja

Og Andreas Bakkerud, hvor ble det av han? Faktisk så var det en teoretisk sjanse for at bergenseren fikk kjøre finaler på søndag likevel. Som 14. plass var han andrereserve, og Robin Larsson fikk ikke stilt til start i semifinalen. Og da Kevin Hansen traff murveggen på oppvarmingen, lå det fort an til en mulighet for Bakkerud å plukke meg seg ekstra poeng – selv om plassen ikke var hans. 

Men de fikk lappet sammen bilen til Hansen, og Bakkerud vente heller tilbake til tribunen sammen med resten av Bakkerud BLUE-gjengen, som fikk heller lite valuta for pengene denne dagen. Stemningen var likevel på topp på tribunen da hovedpersonen selv ble med.

- ANNONSE -

– De sier at det er så gøy på disse turene, så da får jeg opplevd å være med dem også. Det er kult å ta dem med, og endelig får jeg vært med selv, sa 25-åringen til Parc Fermé lørdag kveld.

PF-bloggen: Dette skjer – og kommer til å skje igjen – så «deal with it»

Foto: Jan Tore Brustad
Foto: Jan Tore Brustad