Tommy får en siste sjanse - avslutter karrieren i Frankrike

Så kom gladnyheten mange har håpet på. Tommy Rustad har ikke lagt opp riktig enda.

Publisert

For det kan hovedpersonen selv bekrefte overfor Parc Fermé når vi møter ham i forbindelse med VM-runden i Höljes. Her er han «bare» tilskuer og også vert for flere av sine sponsorer - deriblant hovedsponsor HTB som har vært hans viktigste støttespiller de siste sesongene.

Tommy Rustad. (Foto: Simen Næss Hagen)

For det kan hovedpersonen selv bekrefte overfor Parc Fermé når vi møter ham i forbindelse med VM-runden i Höljes. Her er han «bare» tilskuer og også vert for flere av sine sponsorer - deriblant hovedsponsor HTB som har vært hans viktigste støttespiller de siste sesongene.

Egentlig var det ikke budsjett til mer enn to løp, men Tommy har selv hatt en ønske om å kjøre tre VM-løp i år. Og etter at det akkurat ikke ble semifinale under den norske VM-runden så er det blitt jobbet i kulissene for å skrape sammen de siste pengene for å gi Rustad et siste løp. Hvilke summer det innebærer forblir konfidensielt, men Parc Fermé vet generelt at en VM-runde fort kan koste mellom en halv og en hel million kroner.

https://parcferme.no/pf-bloggen/gi-den-mannen-et-siste-lop-og-baer-han-pa-gullstol/

– Veldig hyggelig, og jaggu er jeg utrolig heldig! Jeg har jo hele tiden vært åpen på at jeg ikke har hatt motivasjonen til å gjøre alt rundt som kreves. Men når jeg først sitter i bilen så er jeg topp motivert, og nå er jeg utrolig glad og takknemlig for å få denne muligheten, sier Tommy Rustad til Parc Fermé.

På bloggplass oppfordret også vi i Parc Fermé at Tommy Rustad fortjener et siste løp enn å avslutte karrieren med å være førstereserve til en semifinale uten visshet om det blir mer kjøring. Rustad har selv forklart tidligere i år at han har hatt et spesifikt ønske om å kjøre på franske Loheac andre helga i september.

To måneders ventetid

Det er det ulike grunner til.

Tommy Rustad fra VM-runden på Lånkebanen. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Det ble litt snakk allerede etter Silverstone ettersom resultatet ble så bra der, og vi hadde også en syvendetid på Lånke og kun litt uflaks unna å være i en semifinale. Også må jeg si at artikkelen på Parc Fermé skapte mye deling og oppmerksomhet og hadde en vinkling som varmet mitt hjerte. Etter det så eskalerte ting litt, og spotteren min Marius har sammen med HTB jobbet litt bak ryggen min, vært litt på gamle sponsorer og jobbet for å få til dette, sier 49-åringen.

Selv om han er ærlig på at motivasjonen utenom selve kjøringa ikke er like mye til stede, så er han glad for å kunne glede seg litt som en liten gutt igjen. To måneders ventetid bør gå fint. For selv om han er på plass i Höljes denne helgen, så var det aldri plan om å kjøre her, og den ekstra tålmodigheten som kreves til Frankrike har han ingen problemer med.

https://parcferme.no/rallycross/na-skal-bilsportlegenden-legge-hjelmen-ordentlig-pa-hylla/

– Litt av gleden er å kunne glede seg. Det blir fint å ha et par måneder til å bygge seg opp mentalt uten at det blir «overkill». Jeg har jo kjent på det i mange år at jeg ikke nødvendigvis er så glad i å reise. Når jeg er hjemme, så vil jeg kjøre - men ikke nødvendigvis pakke og reise, og når jeg er borte så har jeg lyst til å komme hjem, sier Rustad.

Han er ærlig på alderen tar han igjen. Stiv i kroppen om morgnen og det siste året en vrien skulder som kanskje ikke har bidratt til de mest presise girskiftene til enhver tid. Og det er noe med å ha holdt på med motorsport i 35 år, men stort sett alltid vært nødt til å finansiere med egne sponsorer.

– Selv om du har et navn, er være positiv og skal selge deg sjøl og et konsept, så er det fortsatt litt tungt å passere 50 år og fortsatt fly rundt og spørre om sponsorer, sier han.

Godt forhold til Frankrike

Samtidig vil han også nevne en annen viktig, men uviktig, grunn til at Frankrike blir et spesielt sted å gi seg på.

– En av grunnene er at jeg har gode minner fra Frankrike generelt. Spesielt i forbindelse med Renault som jeg hadde tett samarbeid med gjennom hele 90-tallet, med Formel Renault og Sport Spider som jeg kjørte i 1997. Også kjørte jeg Renault Laguna i BTCC og jeg kjørte Trophee Andros med fabrikkstøttet bil på slutten av 90-tallet. Mange elementer som kanskje ikke er så viktig i seg selv, men likevel gjør det litt spesielt å gi seg i Frankrike, sier han.

Tommy Rustad når Parc Fermé møter ham i depotet i Höljes. (Foto: Eira Solberg)

Og med det kan han avslutte bilsportkarrieren sin dagen før han fyller 50. Det gjør han nemlig mandagen etter finaledagen.

Powered by Labrador CMS