Tilbake på banen på rekordtid etter kjempekrasjen på Dokka

38 dager og 450 arbeidstimer er lagt ned. Nå lever Pumaen til Herbjørn Haug igjen.

Publisert

Forrige helg kunne Herbjørn Haug slippe clutchen igjen på sin nybygde Ford Puma etter den stygge krasjen på Dokka før sommeren, som sørget for at Grue-mannen satt igjen med en totalvraket bil, og såpass såret stolthet at han ville legge opp på dagen.

Herbjørn Haug og hans Ford Puma, her fra bakkeløpet i Vikersund tidligere i år. (Foto: Simen Næss Hagen)

Forrige helg kunne Herbjørn Haug slippe clutchen igjen på sin nybygde Ford Puma etter den stygge krasjen på Dokka før sommeren, som sørget for at Grue-mannen satt igjen med en totalvraket bil, og såpass såret stolthet at han ville legge opp på dagen.

Men den depressive tankegangen ble umiddelbart snudd til positiv optimisme, og 38 dager senere var Herbjørn Haug tilbake bak rattet på Finnskogbanen i Åsnes Finnskog i Hedmark.

LES OGSÅ: En rallycrossbauta på godt og vondt etter hans verste smell i karrieren

Med en bil stått opp fra de døde, kan Herbjørn Haug drømme om mer champagnesprut utover høsten. (Arkivfoto: Simen Næss Hagen)

Fornøyd med testene

– Testene så langt ser bra ut, noe småtteri har vi luket ut. Så det er bra vi kan ta en siste test til helga så vi ser at alt er 100, sier Herbjørn Haug til Parc Fermé.

45-åringen krasjet stygt da han i kamp med to andre konkurrenter ble presset inn i et autovern og fikk bilen smadret etter at han gikk en runde rundt på taket. Bilen var skrot, og delebil og oppbygging fra bunn av måtte til.

– Når det først skulle skje at en bil ble så stygg, så er det bedre at det ble min enn mange andres. Vi har mulighet til å bygge på chassiset selv, vi har kjempehjelp fra Kongsvinger med å få bilen i jigg, og vi har alt av utstyr og maler til å bygge opp bilen igjen, sa Haug til Parc Fermé etter smellen på Dokka.

Prislapp på cirka 150.000 kroner

I sedvanlig Herbjørn-stil får han ikke takket sine nærmeste nok. Enten det er snakk om sponsorer, mekanikere, familie eller venner.

– Alle har vært fantastisk viktige på hver sin måte, alt har vært gjort med en millimeters nøyaktighet. Og alt har vært på dugnad, sier Herbjørn.

– Hvor mange har bidratt, og hva er prislappen på en slik gjenoppbygging?

– Prislappen er jeg usikker på enda, men det har vært rundt 10 personer som har jobbet med bilen i løpet av denne perioden. Så den virkelige prislappen passerer nok 150.000 kroner, sier Haug.

Totalt er det kalkulert med cirka 450 arbeidstimer til sammen fra samtlige bidragsytere fordelt på 38 dager, altså et snitt på 11 timer per dag på bilen.

LES OGSÅ: Nå leder VW-gutta med over 100 poeng i sammendraget

Powered by Labrador CMS