Dette tenker de norske rallycrossgutta inn mot VM-finalen

Den ene kjører for VM-sølv. Den andre kjører for sin egen framtid.

Publisert

Seks uker med venting er snart over. Omsider skal VM-finalen i rallycross kjøres, for første gang på et nytt kontinent når VM-eliten inntar Sør-Afrika og Cape Town.

Petter Solberg og Andreas Bakkerud har litt forskjellig inngang til VM-finalen i Sør-Afrika. (Foto: Simen Næss Hagen)

Seks uker med venting er snart over. Omsider skal VM-finalen i rallycross kjøres, for første gang på et nytt kontinent når VM-eliten inntar Sør-Afrika og Cape Town.

På den nybygde rallycrosstraseen på Killarney-banen skal Petter Solberg og Andreas Bakkerud sette punktum på 2017-sesongen. Verdensmesteren er allerede kåret ved Solbergs teamkompis Johan Kristoffersson. For Petter Solberg er det nå den intense kampen om sølvmedaljen med Mattias Ekström som han skal vinne, hvor det skiller kun ett fattig poeng mellom de tidligere verdensmesterne.

INFOSENTER: Rallycross-VM

(Foto: FIAWorldRallycross.com)

Lagspill i Volkswagen

Og det med en kropp som ikke er 100 prosent leget etter smellen i Latvia i september, hvor det endte med brukket kragebein, brukne ribbein og en operasjon få dager før løpet i tyske Estering.

(Foto: Simen Næss Hagen)

– Dette blir spennende. Formen er bedre, og skulderen er fremdeles litt sår. Litt verre med ribbeina, men det er bare å teipe opp. Men for fader, nå må vi gjøre jobben og gjøre det beste vi kan, sier Petter Solberg på telefon fra Sør-Afrika til Parc Fermé.

LES OGSÅ: Sølvhåpet lever for Petter Solberg etter Ekström-seier

Teamkompis Kristoffersson har for lengst sikret gullet. I et intervju tidligere i høst uttalte svensken at han nå har fullt fokus på å hjelpe Solberg til å sikre sølvmedaljen.

– Etter alt han har gjort for meg denne sesongen, alt jeg har fått lære av han, etter så mye vi har pushet hverandre, så må jeg hjelpe ham i kampen om sølvet i VM. Jeg må betale tilbake alt jeg har kunnet dra nytte av han. Man er heller ikke bedre enn sitt siste løp, så i det siste løpet Sør-Afrika så må jeg levere. Jeg har heller ingen kontrakt for neste år, så jeg må fremdeles bevise at jeg fortjener å kjøre neste år, sa Kristoffersson til Parc Fermé.

Og nordmannen håper nå på å få maks ut av teaminnsatsen denne helgen.

– Det å kjøre fort er ikke noe problem, men du kommer også lengst når du kan hjelpe andre. Slik var det med meg i rally i forhold til å stille opp for Colin (McRae) og Mäkinen (Tommi). Noe av stoltheten med å kalle seg verdensmester er at du skal være god nok til å hjelpe til også. Det er lagidrett det vi holder på med, konstaterer Solberg.

Ingen sesong uten seier

For samtlige er banen helt ny. Solberg testkjørte den i forbindelse med åpningen tidligere i år. Vår andre nordmann i sirkuset, Andreas Bakkerud, ser fram til å prøve seg på en helt ny arena.

– Av det jeg har sett så er det en bane hvor du trenger rytme og flyt. Og jeg liker nye baner og pleier å være sterk på nye baner, så dette blir bra, sier Bakkerud.

Han har ingen medalje å kjempe for, og har allerede etablert en intern fight med svenske Timmy Hansen om femteplassen sammenlagt. Det er for langt opp til bronseplass og fjerdeplass for nordmannen.

LES OGSÅ: Ford ute av rallycross – Bakkerud på bar bakke neste år

Uansett kjører også Bakkerud for framtiden. Dette er hans siste løp for Hoonigan-teamet, som trekker seg ut av Rallycross-VM etter at Ford annonserte sin avgang tidligere i høst. Samtidig kjenner han at han trenger en seier. For siden sin første fulle sesong i internasjonal rallycross i 2010 har ikke Bakkerud gått gjennom en sesong uten minst én seier.

– Derfor håper jeg å kunne avslutte året og avslutte samarbeidet med teamet på topp. Samtidig vil jeg bevise for folk at vi virkelig er og kjemper helt der oppe, og alle i teamet er motiverte til å få til en god avslutning sammen, sier bergenseren.

Tenker på elbil-framtiden

Et godt resultat er også viktig med tanke på neste år dersom noen av teamene vil signere ham. Bakkerud har foreløpig ingen konkrete løsninger for neste år, og er også villig til å tenke langsiktig for sin karriere.

– Vi har ikke kommet så mye lengre akkurat nå. Vi ser fortsatt på mulighetene som finnes og har alle kortene åpne. Foreløpig er ingen valg for fremtiden tatt, sier 26-åringen.

– Har du fått noen tilbud fra team?

– Ikke eksakte tilbud, men vi har god dialog med flere.

– Er det snakk om gratis eller lønnet sete, eller må du ha sponsorhjelp for å få kjørt neste år?

– Enn så lenge er jeg usikker på det. Jeg ønsker å kjempe om titler, og ønsker at teamet vil kjempe for det samme som meg. Samtidig ønsker jeg å ha en stor rolle og ønsker å være i et team som tenker langsiktig, og deriblant tenker på framtiden med elbiler, sier Bakkerud.

Han er nemlig åpen om at han er positiv til elbilenes inntog i rallycross på sikt, og tenker også på sin egen situasjon i kjølvannet av det.

– Jeg er jo «stuck» i rallycross og må se positivt på det. Det kan bli et kult konsept, og ryktene går jo på at mange bilfabrikanter sitter på gjerdet og venter. Derfor må man være åpen for slike ting, og være tidlig ute med å kunne teste denne type biler, sier Bakkerud.

LES OGSÅ: Om 2,5 år kan elbiler se dagens lys i Rallycross-VM

LES OGSÅ: Nå blir det rallycross med 670 elektriske hestekrefter

Powered by Labrador CMS