Superstjerna mener elbilene har langt igjen før de vil være på Supercar-nivå

De nye elbilene i rallycross er markedsført som tidenes raskeste elbiler, men Ken Block er klar på at bilene mangler mye utvikling.

Publisert

For selv om man har over 600 hestekrefter å spille på med over 1000 konstante newtonmeter, så manglet fortsatt elbilene fra STARD mye - spesielt på kjøreegenskaper. Det kommer også fram i rundetidanalysen vi i Parc Fermé har foretatt oss for å sammenlikne dagens Supercars oppmot «morgendagens» Supercar-klasse.

(Foto: Tom Banks / IMG)

For selv om man har over 600 hestekrefter å spille på med over 1000 konstante newtonmeter, så manglet fortsatt elbilene fra STARD mye - spesielt på kjøreegenskaper. Det kommer også fram i rundetidanalysen vi i Parc Fermé har foretatt oss for å sammenlikne dagens Supercars oppmot «morgendagens» Supercar-klasse.

Det er et snaut år siden STARD viste fram elbilen sin for første gang, men aldri før har de blitt sammenliknet med toppnivået i VM. Derfor var det knyttet stor spenning, også blant kritikerne, over hvordan disse bilene ville yte opp mot Supercars-bilene i dagens toppklasse.

Men for mange var kanskje resultatet noe nedslående. Med tanke på at de kun hadde tre førere på startstreken, hvorav kun Ken Block hadde relevant rallycrosserfaring fra før, så ble det vanskelig å finne et representativ sammenlikningsgrunnlag. Likevel var tendensene klare;

(Foto: Tom Banks / IMG)

Elbilene manglet mye opp mot Supercars, og hadde blitt rundingsbøyer om de hadde stilt opp i samme heat.

– Det har vært en stor utfordring. Vi forandrer på ting gjennom hele helgen. Vi har kommet 10 prosent av gårde. Men - det er veldig moro, og det er stas å ta del i framtiden. Det er gode muligheter, fortsatt en lang vei å gå, men utgangspunktet er godt, oppsummerte Ken Block etter løpet.

Vi gikk over beste rundetid satt av Mattias Ekström (43,030 sekunder) og Hermann Neubauer (45,957 sekunder), og sammenliknet også hvor i sektorene elbilene taper tid. Det er i alle fall hevet over enhver tvil at bilene leverer varene rett fram, men det skal ikke mange svingene til før både tideler og sekunder ryker.

(Foto: Tom Banks / IMG)

Block mener elbilen er blitt testet og sammenliknet for lite på ordinære baner i direkte konkurranse opp mot Supercars, og at det krever tid og tålmodighet for å fortsette utviklingen på bilene dersom de en dag skal være like raske - om ikke raskere - enn dagens Supercars.

– Én ting er å ha den på en testbane, men det blir noe helt annet på en så fantastisk bane som her i Höljes. Det er viktig å se hver eneste bit om hvordan bilen står mot andre biler og virkelig kunne bruke Supercars som en målestokk. De bilene har jo gått her i flere tiår. Vi henger ikke med akkurat nå, men de (STARD, journ.anm.) og har gjort en god jobb, og basen er veldig god, sier Block.

I grafikken under kan du altså se at over halvparten av tidstapet legges igjen i første sektor av banen. På banens raskeste partier taper man under sekundet per sektor, men det totale tidstapet er altså på nærmere tre sekunder per runde. Det tilsvarer altså cirka samme rundetider som RX2-bilene leverte i fjor, da de lå i overkant av 46 sekunder.

(Grafikk: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)
Powered by Labrador CMS