Supercar-satsing i boks for Sondre: – Jeg har slitt med å sove om nettene

Han imponerte sterkt i debuten i fjor. Nå blir det full EM-satsing for Sondre Evjen i toppklassen.

Publisert

Mens regner høljer ned i Arvika i sin første test for året, så tar Sondre Evjen seg tid til en liten prat for å lufte tankene om torsdagens store nyhet. For nå får han en unik mulighet han enkelt og greit ikke kunne styre unna.

Sondre Evjen. (Foto: McKlein)

Mens regner høljer ned i Arvika i sin første test for året, så tar Sondre Evjen seg tid til en liten prat for å lufte tankene om torsdagens store nyhet. For nå får han en unik mulighet han enkelt og greit ikke kunne styre unna.

Etter flere år med Lites-satsing, og fortsatt RX2-kjøring i det nordiske mesterskapet, så blir det nå full pupp, 600 hestekrefter og kanskje litt ekstra blårøyk når Sondre Evjen tar fatt på årets sesong i rallycross.

Klar med Volkswagen Polo

Han får kjøre full EM-sesong etter avtale med Kristoffersson Motorsport (KMS) som har en Volkswagen Polo stående, men ikke til forveksling samme bil som PSRX har brukt i VM de siste årene.

Dette er forøvrig den samme bilen som Evjen kjørte inn til en sterk finaleplass i Riga i fjor - i sitt aller første Supercar-løp.

Denne bilen kjørte Sondre Evjen inn til en imponerende finaleplass og femteplass i EM-finalen i Riga i fjor. (Foto: McKlein)

– Det var et utrolig kult løp. Selv om jeg kanskje da manglet det siste halvsekundet som man trenger for å være i toppen. Da hadde jeg aldri kjørt bilen på tørt føre, så jeg håper at vi har enda bedre muligheter med litt testing og mer konkurranse i kroppen, sier Sondre Evjen til Parc Fermé.

Kombinerer med RX2-bil

Første EM-runden i Supercar kjøres på Silverstone om drøye to uker, og kjøres over seks runder. Både Norge og Sverige er med på kalenderen i år etter at Supercar-EM ble droppet på Lånkebanen i fjor, mens finaleløpet i år som i fjor blir kjørt i Latvia.

Han har etablert seg godt i Supercar Lites-bil, men samtidig bevist at han behersker en Supercar. 

https://parcferme.no/rallycross/em-finalen-som-ga-mersmak-etter-sondres-supercar-debut/

– Ting skjer jo mye fortere i en Supercar, og fra Lites må man kjøre veldig smalt og racingaktig. Men så ser du at de raskeste i Supercar også må kjøre litt racing på en ekstrem måte, så jeg tror overgangen skal gå bra, sier Evjen om det å kombinere Supercar i EM med Lites i RallyX Nordic.

Hallingdølen skal kjøre en bil i et nytt samarbeid mellom KMS og Eklund Motorsport. Mens KMS eier bilen og har formalisert avtalen med Evjen, så er det Eklund som skal drifte bilen.

Drømmer om å sladde effektivt

Og Evjen gleder seg enormt til å ta fatt på en spennende sesong.

– Det blir jo helt sinnssykt, dette her! Jeg har slitt med å sove de siste par nettene. Jeg gleder meg enormt og kjenner det bygger seg en spenning i kroppen. Man drømmer jo om å sladde effektivt, sier 21-åringen.

Det skal heller ikke stå på ambisjonene. Han sikter seg gjerne inn mot medalje, og håper at en finaleseier også er innenfor rekkevidde.

– Vi satser ordentlig altså, og legger mye i dette. Jeg må gå for resultater med en gang. Jeg har ikke tenkt til å drive med noe læreår. Samtidig er nok nivået også litt lavere i år enn i fjor, tror Evjen.

– Og bilen er konkurransedyktig?

– Ja!

Powered by Labrador CMS