Stort dilemma for Marius når han skal utfordre europaeliten i Rallycross-EM

Han var den eneste fører uten Audi som vant en EM-runde i fjor i Super1600. I år vil Marius Bermingrud være enda nærmere toppen. Han har bare et lite luksusproblem.

Publisert

Det er ikke alle bilsportutøvere som før en sesong kan si at man har det meste på stell hva gjelder budsjett og planer. Ofte må dette jobbes med kontinuerlig gjennom sesongen for å få fullbyrdet hele mesterskapet.

Marius Bermingrud jubler etter seieren i Höljes i sommer. (Foto: Sunniva Rudi / Parc Fermé)

Det er ikke alle bilsportutøvere som før en sesong kan si at man har det meste på stell hva gjelder budsjett og planer. Ofte må dette jobbes med kontinuerlig gjennom sesongen for å få fullbyrdet hele mesterskapet.

Men Marius Bermingrud ser ut til å ha gjort hjemmeleksene sine gjennom denne vinteren. Alt er mer eller mindre på stell for at han skal få kjørt full EM-sesong i rallycross.

– Det viktigste for meg nå er jo at dette blir en sesong hvor vi går for medalje. Vi har vist at vi kjører fort, og nå har vi ingen grunn til at vi må prøve masse rart på løpene. Nå kan vi gå inn i en løpshelg med litt mer senkede skuldre, sier Marius Bermingrud til Parc Fermé.

Lukrativt tilbud fra Italia

Det er da i så fall snakk om å fortsette som før, men da med å bygge videre på gode erfaringer som ble gjort i 2019 i en ny Skoda Fabia. Finaleseieren i Höljes ble det definitive høydepunktet, og dette ble også det eneste løpet hvor ikke en Audi A1 bygd av Volland Racing stod på toppen av seierspallen i fjor.

Med en konkurransedyktig bil i garasjen, og budsjett og eget team på plass, skulle man tro at han nå bare kan vente på at kalenderen tikker inn mot Spania og den første EM-runden. Men så enkelt er det ikke.

Et tilbud fra italienske Tedak Racing, som har et stort apparat og store ambisjoner klart, frister meget. Da er det snakk om å møte opp og kjøre. Men teamet har lite historikk og sammenlikningsgrunnlag å vise til med deres Alfa Romeo-biler.

– Jeg hadde en lang samtale med eieren av teamet i går, hvor de regelrett sa at de ville ha meg til å vinne EM. På første forsøk. Og hvis ikke jeg kjører blir det en helt annen satsingsgrad fra deres side. Mye press å legge på en stakkars fortkjører, humrer Bermingrud, som innrømmer at han lar seg friste av tilbudet.

Vil ikke føle seg utrygg

Marius Bermingrud i kamp med en av de «beryktede Audiene» som har dominert klassen det siste året, her under EM-finalen i Latvia i fjor. (Foto: Johnny Loix)

Men det innebærer altså en viss risiko med tanke på at han nå har driftet full EM-satsing på egenhånd over to år, har en konkurransedyktig bil og således greit kontroll på egen drift i EM.

– Det vil ikke bli så stort hopp opp fra å kjøre selv, i og med teamet ønsker å satse på meg, men det er litt med det å gi slipp på den tryggheten det er å styre alt selv, sier 21-åringen, som ble nummer syv sammenlagt i EM i fjor.

Seieren på Höljes ga mersmak. Pallplassen i den påfølgende tyske EM-sesongen hjalp også på selvtilliten. Det viktigste for Bermingrud er nettopp at han kan fortsette progresjonen han har bygd opp over to sesonger som en Norges beste Super1600-førere.

– Det viktigste er at jeg sitter i en bil og team som kan vinne løp, konstaterer han.

Powered by Labrador CMS