Stor dramatikk og tette dueller under sesongåpingen av Rallycross-NM

Hektisk, fargerikt, krasjer og bøter er noen av stikkordene på hva som preget årets første NM-runde i rallycross.

Publisert

Både gamle kjente og nye fjes var å finne i de fleste klasser, og det skulle ikke stå på dramatikk og spenning denne helgen, da det var duket for NM-åpning i rallycross på Gardermoen Motorpark like ved Norges hovedflyplass.

Terje Morstad og Jonas Dalseth Jacobsen i en av mange dueller på Gardermoen denne helgen. (Foto: Anne Beth Mål Arntzen)

Både gamle kjente og nye fjes var å finne i de fleste klasser, og det skulle ikke stå på dramatikk og spenning denne helgen, da det var duket for NM-åpning i rallycross på Gardermoen Motorpark like ved Norges hovedflyplass.

I juniorklassen, som kjøres som en egen cup, så hadde Sindre Madsen Moe en kjempestart fra andre startspor i A-finalen. Han ble raskt etterfulgt av Torjus Svenneby og Jens Hvaal, mens resten av finalen tapte stort terreng etter intens kamp inn mot første alternativspor.

Da de tre bakerste var hektet av, så skulle det handle om denne første trioen. Og resten av finalen gikk relativt pent og pyntelig for seg, hvor denne rekkefølgen stod seg helt inn til mål. Årets første finaleseier gikk dermed til Madsen Moe, selv om det er Torjus Svenneby som leder juniorcupen sammenlagt ettersom han skaffet seg flere ekstrapoeng for bedre resultater i de innledende omgangene.

– Moro dette. Akkurat det samme som i fjor, så dette må jeg være fornøyd med, sier Sindre Madsen Moe over speakeranlegget.

Mye kjøretrening betalte seg

Unggutta imponerer i juniorklassen. Sindre Madsen Moe (høyre) fortsatte der det slapp, med Torjus Svenneby (midten) og Jens Hvaal på de resterende pallplassene. (Foto: Anne Beth Mål Arntzen)

I Supernasjonal klasse 1 hadde Mats Marthinsen en knallstart fra andre rekke og lå side om side med Marius Solberg Hansen og Espen Isakstære inn i første sving. Isaksætre holdt ledelsen gjennom hele finalen til han fikk tekniske problemer og måtte parkere etter bakketoppen ut av første sving.

Da åpnet muligheten seg for Solberg Hansen, som sammen med rally- og racingkjøring kanskje er den føreren med mest kjøretrening i klasse 1 denne sesongen. Og dette nøt han godt av, for ingen kunne matche unggutten fra Holmestrand som tok sin første NM-seier i rallycross på Gardermoen.

– Alt har gått vår vei denne helgen. Jeg har fått kjørt mye bil, både asfaltracing og rally. Det kommer seg veldig bra. Det er bilkjøring som gjelder, oppsummerte Solberg Hansen etter finalen.

Stygg smell førte til utelukkelse og bøter

Marius Solberg Hansen kan takke mye kjøretrening i flere disipliner for at han var i en klasse for seg i klasse 1 denne helgen. (Foto: Anne Beth Mål Arntzen)

Den største dramatikken skjedde dog lengre bak i feltet. Etter Trond Simen Larsen og Ole Henry Steinsholt var ferdig med alternativsporet så gikk de på en svært tett kamp på den siste runden. Inn i første sving åpnet luka seg for Steinsholt mens Larsen svarte på vei ut svingen.

Dette skjedde i en gulflaggsone, ettersom Isaksætre hadde stoppet her et par runder tidligere. Kampen fortsatte side om side over bakketoppen, som endte med en bråstopp av dimensjoner for Steinsholt der han dundret rett inn i Isaksætres 208.

Dette likte juryen svært dårlig, men delte skylden til begge førerne. Konsekvensen ble utelukkelse fra stevnet, samt en bot på 5000 kroner hver for brudd på flaggbestemmelsene (§ 270). I tillegg innstilles de til domsutvalget for brudd på bilsportens generelle bestemmelser, avsnitt 12.1.1 D som handler om at «enhver handling ut over det som anses som akseptabelt i forbindelse med bilsport, som skader eller setter seg selv eller andre i en farefull situasjon».

(Skjermdump: TV Media Produksjon / Direktesport.no)

(Skjermdump: TV Media Produksjon / Direktesport.no)

(Skjermdump: TV Media Produksjon / Direktesport.no)

Gammel kjenning skinte i ny klasse

Søndag ble det kjørt to finaler i NM-klassene, henholdsvis Supernasjonal klasse 2 og 3. For 2-literne var det sørlendingen Sigurd Erik Egeland som tok starten, mens ringreven Guttorm Lindefjell tidlig tok seg opp på en andreplass inn i første sving. Andreas Myhre i sin Volvo C30 hadde også godt heng på Wankel-førerne i hver sin Mazda.

Lindefjell, som vi omtalte comebacket til før helgen, valgte å ta en relativt tidlig tur innom alternativsporet til tross for at han hadde fire førere bak seg, men kom seg ut på en umiddelbar tredjeplass og hadde på dette tidspunktet sikret pallplassen om ikke noe uforutsett skulle skje.

Egeland responderte på Lindefjell med en gang, men holdt likevel unna for Myhre ut av alternativen. Dette ble også en gavepakke for Lindefjell som på siste runde presset seg forbi Myhre, der sistnevnte uansett var tvunget til å gå i alternativsporet. Dette tapte Myhre såpass mye at det i stedet ble B-finale-vinner Thomas Hårberg som tok tredjeplassen i A-finalen.

Mesteren holdt stand

God sørlandsk stemning i klasse 2. Sigurd Erik Egeland (venstre) tok seieren foran «comeback-kid» Guttorm Lindefjell. Thomas Hårberg kapret tredjeplassen. (Foto: Anne Beth Mål Arntzen)

I finalen for bilene opp til 2,4,-liter, altså klasse 3, stod Jørgen Syversen og Simen Engsvik i første rekke, og det var Syversen i pole position som tok starten. Frode Leirhol hadde selv en fantastisk start fra bakerste startspor og kjørte seg tidlig opp til en andreplass i feltet. Engsvik valgte tidlig å ta alernativsporet for å få kjørt seg opp, og henviste tredjeplassen til lillebror Sander Engsvik.

Men det var regjerende mester Jørgen Syversen som hadde full kontroll på finalen, og da de fleste tok alternativen på siste runde, så ble det et tog av biler over mål hvor Sander Engsvik tok Leirhol på taktikken i alternativsporet og sikret andreplassen foran Slidre-mannen.

– Kjempedeilig. Nå var det moro. Nå meg trene litt bil, jeg må serve den men må også ha litt ferie, oppsummerte Syversen til speakeren etter målgang.

Unggutta mot veteranene

Tre gamle kjenninger i Supernasonal klasse 3, med Frode Leirhol, Jørgen Syversen og Sander Engsvik. Det var forøvrig regjerende mester Syversen som stakk av med seieren. (Foto: Anne Beth Mål Arntzen)

Tilbake til lørdagens finaler og til «store super», Supernasjonal klasse 4. Der var det virkelig en kamp med unggutta mot ringrevene, hvor Terje Morstad hadde en fenomenal start fra andre rekke og opp i ledelse inn i første sving. Men det ble hett rundt ørene på veteranen fra Hadeland som fikk både Emil Sivesind og Jonas Dalseth Jacobsen tett rundt seg. Sistnevnte valgte dog alternativsporet fra første runde, som skulle vise seg å ikke være det dummeste valget.

Sivesind valgte å ligge bak Morstad de påfølgende rundene mens Jacobsen plukket plassering for plassering. Sivesind måtte gi tapt til Jacobsen etter sitt alternativspor, men hang seg godt på nordlendingen mens Morstad drøyde til siste runde med jokeren. Side om side med Sivesind i utgangen endte det med 360-piruette ned mot brua, som Morstad mesterlig berget og med det sikret tredjeplassen.

Dramatikken var dog ikke over da Sivesind tok skalpen på Jonas Dalseth Jacobsen helt på tampen av siste runde. Totningen kjørte først over mål, men dommerne mener kjøringen var såpass uvøren at han ble belønnet med en to sekunders tidsstraff, og ble med det henvist til tredjeplass. Dermed ble det Jacobsen som tok finaleseieren, foran Morstad og Sivesind.

Her kan dere se sammenlagtstillingen etter den første av totalt fem NM-runder i rallycross denne sesongen.

Jonas Dalseth Jacobsen (venstre) tok til slutt seieren etter at Emil Sivesind (midten) fikk en to-sekunders tidsstraff. Terje Morstad (høyre) tok andreplassen. (Foto: Anne Beth Mål Arntzen)
Powered by Labrador CMS