Stene (42) imponerte med ny bil - nå har han fått smaken på finale

Når alt fungerte optimalt så viste Stene Johansen at man ikke må være en ungkalv for å vise bratt læringskruve i rallycross.

Publisert

Det to første rundene i RallyX Nordic ble som kjent kjørt i helgen i Höljes, og det var mange norske sjåfører på plass.

Stene Johansen fra Trøgstad. (Foto: Jakub Nitka / RallyX Nordic)

Det to første rundene i RallyX Nordic ble som kjent kjørt i helgen i Höljes, og det var mange norske sjåfører på plass.

Noen fortsatte i samme klasse og biler som før, noen debuterte i ny klasse, noen debuterte med ny bil, og noen gjorde rett og slett comeback. Graden av suksess var også sterkt varierende.

En som debuterte med ny bil var den 42 år gamle Supercar-sjåføren Stene Johansen fra Trøgstad i Østfold. Han rattet tidligere en Renault Clio, men har til denne sesongen slått på stortromma og kjøpt en Ford Fiesta.

Bil levert fra Olsbergs MSE

– Bilen er kjøpt av Olsbergs MSE, altså Andreas Eriksson sitt team, og har veldig bra spesifikasjoner, blant annet en ny motor fra Mountune i England. Den er vesentlig bedre enn Clioen jeg har hatt tidligere, både når det gjelder ytelser og ikke minst det at den er mer lettkjørt, sier Stene til Parc Fermé.

På lørdagen startet det litt trått for Stene, med en tverring i første omgang, drivakselbrudd i andre, men i tredje omgang fungerte ting som det skulle, og han kunne kjøre inn til en meget respektabel sjettetid, noe som betød at han var nummer ti sammenlagt etter de tre innledende omgangene, og dermed klar for semifinale. Her endte han på en fjerdeplass, og altså rett utenfor finale, og en total tiendeplass.

Sterk finaleplass

(Foto: Jakub Nitka / RallyX Nordic)

På søndagen skulle det gå enda mye bedre. Stene var på niendeplass etter innledende omganger, avanserte videre til finalen gjennom en tredjeplass i sin semifinale, og endte til slutt på en fjerdeplass i finalen etter at Sebastian Eriksson fikk fem sekunders tidstillegg for sin kontakt med Robin Larsson.

Stene fullførte altså finalen mindre enn fem sekunder bak Sebastian Eriksson som var først over mål, noe som må sies å være mer enn godkjentettersom Sebastian Eriksson er å regne som en sjåfør av ypperste internasjonale kaliber, og i optimal redskap.

Derfor er det knyttet stor spenning til hvordan østfoldingen vil klare seg videre i årets sesong i RallyX Nordic, og neste løp er allerede om to uker på Nysum i Danmark.

Powered by Labrador CMS