Sondre har aldri hatt det bedre både i og utenfor rallycrossbilen

Han kjemper om en potensiell EM-medalje i rallycross, men for Sondre Evjen vil det spesielle 2020-året likevel forbli et stort høydepunkt å se tilbake på i hans rallycrosskarriere.

Publisert

En ting er bare å få kjøre Supercars på nest øverste nivå internasjonalt, med direkte målestokk opp mot verdens beste rallycrossførere og rallycrossteam. Noe annet er at Sondre Evjen nettopp får suge til seg verdensmesterkompetanse direkte fra kilden selv, ved at han nyter godt av teamet og kunnskapen rundt VM-leder og dobbelt verdensmester Johan Kristoffersson.

Sondre Evjen. (Foto: Kristoffersson Motorsport)

En ting er bare å få kjøre Supercars på nest øverste nivå internasjonalt, med direkte målestokk opp mot verdens beste rallycrossførere og rallycrossteam. Noe annet er at Sondre Evjen nettopp får suge til seg verdensmesterkompetanse direkte fra kilden selv, ved at han nyter godt av teamet og kunnskapen rundt VM-leder og dobbelt verdensmester Johan Kristoffersson.

Sist helg kvitterte hallingdølen med en andreplass og dermed karrierebeste i supercarskarrieren under EM-runden i Latvia. Fra Sueprcars-debuten for nøyaktig to år siden på samme bane, til et krevende innkjøringsår i fjor, så har både Evjen og teamet nå utviklet seg til å menge seg helt i toppen av Rallycross-EM. Han ligger foreløpig på en bronseplass, og har muligheter til å avansere på tabellen med litt flaks og hjelp under EM-finalen på Spa-Francorchamps i november.

– Bilen kan egentlig ikke sammenliknes med tidligere. Bare fra i fjor har det skjedd ekstreme ting. Det er en trygghet i bilen som gjør at vi ikke trenger å finne opp noe på nytt. Det eneste er at jeg som fører alltid skulle testet og kjørt mer, men man har jo et budsjett man må ta hensyn til også, sier Sondre Evjen til Parc Fermé.

Sondre Even. (Foto: Tom Banks / IMG)

Han er ydmyk og takknemlig for at han får samarbeidet med Kristoffersson Motorsport, som har utviklet bilen han kjører. Mens Johan Kristoffersson får glede av den fabrikksutviklede Poloen fra Rally-VM, som senere har tatt to VM-gull i rallycross, er Evjens bil mer «hjemmelaget», men like fullt en høyst konkurransedyktig bil.

– Så blir alt veldig proft med VM-gutta som er med. Det er ikke noe tvil om at alt rundt teamet er veldig bra. Ole Johan Rustad er jo sjefsmekaniker på bilen og på løpene, og han har jobbet med Petter (Solberg, journ.anm.) i «alle år». I tillegg er Johan ekstremt hjelpsom. Selv om jeg forsøker å holde meg unna når det er som mest hektisk, så har han alltid tid uansett. De har også ingeniører fra Volkswagen som vet hva de driver med. Så det er veldig morsomt å være med om dagen, sier Evjen videre.

Powered by Labrador CMS