Slik svarer Mattias Ekström på rallycrossmulighetene for neste år


DEL
Mattias Ekström og Andreas Bakkerud vet like lite om de har noe team å kjøre for i rallycross neste år. (Foto: Red Bull Content Pool)

Det store spørsmålet er om det blir noe EKS-team i rallycross i det hele tatt.

Audi-exiten kom som et sjokk, både på rallycrossmiljøet og ikke minst for EKS-teamet til Mattias Ekström – som har kunnet satse fullt i Rallycross-VM med tung fabrikkstøtte de siste sesongene, spesielt i 2018.

Denne er nå borte etter at Audi ikke så noen verdi i å satse på elbiler i rallycross.

Dermed er spesielt Andreas Bakkerud satt i en posisjon igjen hvor han ikke har noen jobb neste år. Med mindre EKS kan fortsette som privatteam og det finnes nok sponsorer og betingelser til å ha med seg nordmannen videre. Selv ser nordmannen mørkt på framtiden.

Mattias Ekström og Andreas Bakkerud tett som erteris i Höljes. (Foto: Red Bull Content Pool)

– Lite å prate om

Til Parc Fermé kunne han fortelle at han ikke hadde hørt noen signaler fra Ekström enda. Når Parc Fermé tar kontakt med svensken, så kan man konstatere at Bakkeruds antakelser stemmer.

– Det er ganske rolig. Neste år er ikke så mye å prate om. Det er «tyst och lugnt» akkurat nå. Jeg vet ingenting, konstaterer Ekström overfor Parc Fermé.

- ANNONSE -

– Men er det mulig overhodet at EKS kan satse på rallycross uten Audis fabrikkstøtte?

– Det er et godt spørsmål. Det som er sikkert er at det ikke blir noe fabrikkteam neste år. Nå er det silly season og mange som tror og håper mye rart. Drømmen om fabrikkteam forsvant, og hvor mye som skal til for å drifte et privat rallycrossteam i VM nå kan du fantasere om selv, sier Ekström, som naturlig nok heller skulle hatt en roligere oppladning på neste sesong.

Vil fortsatt kjøre rallycross – men er redd han ikke gjør det neste år

Ikke bare er Bakkerud, slik det ligger an til, uten jobb neste år. Ekström selv må også ha noe å sysle med. Og like lite som han vet om det blir noe mer rallycross med EKS, så vet han ikke selv hva han går til neste år. Hvis han i det hele kommer til å satse på noe.

Det går blant annet rykter på at han er på vei tilbake til DTM igjen. Overfor oss er han tydelig på ikke å utelukke noe som helst, men sannsynliggjør ikke DTM-comebacket noe høyere enn at han fortsetter med rallycross.

– Rallycross har gitt meg en enorm glede, og jeg kan uansett se tilbake på en fantastisk karriere. Om jeg fortsatt kan kjempe i toppen og noen vil være med på det, så selvsagt er jeg med på det. Eller så kan jeg kjøre kun for å ha det morsomt. Om det dukker opp en bucketlist-mulighet, så kan jeg gjøre det også. Eller så kan jeg reise hjem og ta hånd om familien. Det er jo minst like bra det også, sier 40-åringen fra Falun, som ble verdensmester i 2016.

God stemning mellom Audi-gutta på Lånkebanen i sommer. (Foto: @World/Red Bull Content Pool)

Enormt skryt til Andreas

Han er dog tydelig med å rose sin norske lagkamerat for det han har levert denne sesongen. Nå kjemper de to innbyrdes om sølv og bronse, som skal avgjøres i Sør Afrika om en drøy uke. Petter Solberg hektes av med et motorbytte som koster ham 15 minuspoeng, men Peugeot-teamet også har tapt det terrenget de hadde for å være på skuddhold.

Da er det i praksis Audi-karene som kjemper om de to siste medaljene, ettersom Johan Kristoffersson allerede er verdensmester.

– Historisk sett mener jeg at Andreas har gjort en av sine beste sesonger selv om han ikke har vunnet noen løp enda i år. Han har tatt enorme steg. Men så er han «oturs-pojken” selv da. Vet ikke om det er han det er noe galt med, jeg, når alle skal drive å trekke seg ut der han er, fleiper Ekström tydelig, og viser til hvordan Bakkerud på to år har mistet en god kontraktsposisjon i team hvor fabrikkstøtten trekkes ut.

Her er førerne og banene som innbyr til flest autentiske forbikjøringer

I fjor trakk Ford seg ut av satsingen til Hoonigan og Ken Block, med Andreas i førersetet – og det samme har skjedd nå med Audi, selv om EKS-teamets framtid ikke er avklart enda.

Uansett ser Ekström fram til medaljekampen på Killarney-banen utenfor Cape Town. Det blir en kamp til døra, selv om de også kjemper som teamkamerater. Fire poeng i favør Ekström skiller det ned til nordmannen.

– Det viktigste for meg er at vi blir to og tre, slik at vi begge får dratt på FIA-gallaen. Da må man kjøre fort, men smart, og poengene kan ryke fort i omgangene. Så man må holde fokus hele veien. Vi har hatt et bra nivå som team, og hatt mange morsomme fighter, så vi håper det blir slik i finalen også, understreker Ekström.

Legg inn en kommentar