Slik står nordmennene mot hverandre før den magiske helgen

Petter Solberg er kanskje raskest på tempo, men Andreas Bakkerud har vesentlig bedre totalresultater.

Publisert

Men så er det noe som heter at «statistikker er til for å brytes», og sånn sett er det neppe ingen andre som er mer motivert enn Petter Solberg.

Mattias Ekström vant den første VM-runden i Höljes i 2014. Det er også eneste gangen Andreas Bakkerud og Petter Solberg har stått på pallen sammen dette løpet. (Foto: Simen Næss Hagen)

Men så er det noe som heter at «statistikker er til for å brytes», og sånn sett er det neppe ingen andre som er mer motivert enn Petter Solberg.

Höljes har aldri vært hans drømmearena, og med unntak av pallplassen i VMs debutår 2014, så har det gått heller dårlig for Solberg som ikke har kjørt finale i det hele tatt de to siste årene.

– Ja, i fjor så dreit jeg meg jo skikkelig ut i starten der, innrømmer Petter Solberg overfor Parc Fermé, to dager før det hele braker løs.

For i semifinalen stod han i pole position og hadde finalen foran seg servert, bare han kom seg først ut og holdt tempoet han har bevist han har. I stedet gikk motoren i kjelleren, Petter kom ut sist og ble sist.

– Vi har kanskje ikke gjort så mye med bilene, men vi har i hvert fall gjort litt med dette startgreiene. That’s it, konstaterer Solberg, som tror kampen om Höljes-seieren er mer åpen enn noen sinne.

Høy prestisje

Han vil i alle fall ikke peke uten noen forhåndsfavoritter. Ei heller sine argeste rivaler i Audi-teamet, Andreas Bakkerud og Mattias Ekström, som har vunnet der to ganger hver de siste fem årene om du tar med EM-runden i 2013. Johan Kristoffersson vant i fjor.

Andreas Bakkerud og Petter Solberg i duell i Höljes i fjor. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Det er så mange gode her nå. Peugeot kommer med helt nye biler og Audi er sterke. Det er så mye som skal klaffe, sier Solberg.

Det er nettopp VM-feltets andre nordmann, Andreas Bakkerud, som har «overtaket» rent statistisk. For i motsetning til Petter Solberg har Bakkerud både vunnet i Höljes og ikke minst kommet på pallen hver gang han har kjørt her med Supercar.

– Denne statistikken håper jeg at jeg kan ivareta. Men det blir knallhardt, sier Bakkerud om «The Magic Weekend» med ett av de mest folkelige rallycrossfestene på kalenderen.

Siden 2014 har Bakkerud plukket 95 poeng mens Solberg har plukket 77. Én ting skiller seg dog fra totalstatistikken.

Solberg har nemlig flere kvalifiseringsseire og totalt sett gjort det bedre etter de fire kvalifiseringsrundene med andreplass, førsteplass, tredjeplass og andreplass fra 2014 til og med 2017.

Outsidere kan overraske

På en annen side har Solberg sviktet når det gjelder som mest, der han har røket i to semifinaler, mens Bakkerud som nevnt har tatt seg videre samtlige ganger og da havnet på pallen samtlige ganger. Også etter at han ble nummer 10 etter omgangene i 2014.

– Vi får se om all slik statistikk stemmer. I så fall lover det bra. Det er en bane hvor det veksler veldig mellom aggressiv kjørestil og myk kjørestil, men man trenger også litt stang inn og flaks, konstaterer bergenseren.

Andreas Bakkerud i front foran sin nåværende teamkompis Mattias Ekström. (Foto: FIAWorldRallycross.com)

Petter Solberg tror ikke bare de tre etablerte teamene kommer til å vise seg fram.

– Fordene begynner å bli bra og jeg tror de kan hevde seg helt der oppe, tror Solberg.

Det er noe Bakkerud også stiller seg enig i.

– Höljes har et løp hvor mange outsidere plutselig kan gjøre det bra. Jeg tror bilen er bra nok, og en type som Kevin Eriksson vil kunne overraske. Selv om de såkalte fabrikkbilene skal være vassere, så kan en fører som Eriksson være med å avgjøre løpet, sier Bakkerud.

Powered by Labrador CMS