Slik skal rallycrossbanen i Abu Dhabi konstrueres

FIA og IMG har presentert de første hintene på den helt nye banen i Asia.

Publisert

Ikke siden det ble kjørt VM-runde på Formel 1-banen i Tyrkia har rallycrossirkuset vært innom Asia, men sesongåpningen i år skal altså foregå på Formel 1-banen i Abu Dhabi i de forente arabiske emirater.

(Kart/illustrasjon: Google Maps/Simen Næss Hagen)

Ikke siden det ble kjørt VM-runde på Formel 1-banen i Tyrkia har rallycrossirkuset vært innom Asia, men sesongåpningen i år skal altså foregå på Formel 1-banen i Abu Dhabi i de forente arabiske emirater.

Selv om det nå er tre måneder siden det ble kjent at Rallycross-VM skal til emiratene, så har det vært holdt hemmelig lenge hvordan banen kommer til å se ut. En rekke kontroverser og mye misnøye på de såkalte hybridbanene gjør at det alltid er stor interesse for banelayouten.

https://parcferme.no/rallycross/ny-formel-1-bane-til-rallycross-vm-abu-dhabi-blir-sesongapningen/

Nordre del

Dette er også første gang hvor FIAs nyetablerte banegruppe har hatt en finger med i spillet. Da vi snakket med Kenneth Hansen i desember, avslørte han at han er en av enkeltpersonene i banegruppa som kommer med sine innspill.

– Abu Dhabi er det vanskelig å si noe enda, men jeg kunne tenkt meg at det ble litt som i Tyrkia. Det var en bane hvor det skjedde mye og en bane som førerne også likte, sa Hansen til Parc Fermé før jul.

Ut ifra torsdagens uttalelser fra rettighetshaverne IMG, så har vi forsøkt å skissere hvordan banelayouten kommer til å se ut for dem som ikke er kjent med Formel 1-banen fra før. Vi har vridd kartet 90 grader mot vest, der hårnålsvingen til høyre i bildet representerer nordre del av banen, og det som blir sving 3.

1200 meter lang

Første og andre sving blir sjikanen i forkant, mens vi antar at startplata blir omtrent ved reklamestativet som går over banen i utkant av sving 4.

I tillegg har rettighetshaverne avslørt at koretrekkerpartiet på banen skal benyttes, etter sigende med noe høydeforskjell, et parti vi har markert ut til venstre i bildet. På indre bane skal det være et mer teknisk parti, forventet godt grusbelagt, men dette skal avsløres på et senere tidspunkt.

– Banen blir på 1200 meter, hvor banen kjører mot indre bane etter hårnålsvingen som blir tredje sving på rallycrossbanen. Banen er forventet å være rask, men med noen intrikate seksjoner, som også innebærer korketrekker-seksjonen, skriver IMG i sin pressemelding.

Powered by Labrador CMS