Slik påvirker tapet av VM-gullet planene hans for 2020-sesongen

Om det hadde blitt gull i etterkant, ville det vært med en stor bismak. Men på papiret har årets sølvmedalje gjort inngangen til neste år enda mer komplisert for Andreas Bakkerud.

Publisert

– Han fikk nasjonalsangen sin, han fikk ta piruetter og alt dette. Om han hadde blitt dømt, og jeg fått gull, så ville det fortsatt vært en bismak, sier Bakkerud til Parc Fermé.

Andreas Bakkerud. (Foto: FIAWorldRallycross.com)

– Han fikk nasjonalsangen sin, han fikk ta piruetter og alt dette. Om han hadde blitt dømt, og jeg fått gull, så ville det fortsatt vært en bismak, sier Bakkerud til Parc Fermé.

Parc Fermé kjenner til at han skal ha fått støtte fra flere hold i miljøet til å betale summen på 6000 euro, altså rundt 60.000 norske kroner, som kreves i depositum for å appellere en avgjørelse inn til FIAs appelldomstol. Men Andreas går videre.

Ettårskontrakter

Han er naturlig nok ikke enig i avgjørelsen, han legger til og med ikke skjul på at han er fly forbannet over behandlingen han har fått fra FIA og juryrommet. Mer om det i del 3 av intervjuet med Bakkerud hvor Timmy Hansen og FIA får muligheten til å svare på kritikk som har kommet i etterkant av finalen.

FIA har respondert per e-post til Parc Fermé at juryen av prinsipp ikke kommenterer avgjørelser som blir tatt, mens Timmy Hansen enn så lenge ikke har besvart våre henvendelser.

Hva gjør så Bakkerud videre, nå som slaget om gullet er tapt?

– Vi har jobbet med 2020. Men ingenting er spikret i stein. Eller hugget i stein heter det vel. Men vi håper vi kan ta noen nye steg. Men det er liksom… Man skal stå på ganske mye for å gjennomføre en sesong som dette. Og nå må den jobben gjøres på nytt. Alt. Vi har bare ettårskontrakt på alt, så nå er det hele runden opp igjen. Og selv om de fleste ser prestasjonen bak resultatet, det er noe med å slå i bordet med at du er verdens beste, kontra verdens nest beste, sier Bakkerud med en noe hjelpesløs undertone.

Men han har god støtte i bakgrunn. Han føler det ligger en viss motivasjon på revansje et sted der, selv om alt føles blytungt så kort tid etter finalen og gulltapet.

– Jeg må bare ha dette mer på avstand før jeg kan si noe mer om noe som helst, sånn egentlig, sier Bakkerud.

Ingen kreditorer på seg

(Foto: FIAWorldRallycross.com)

Han har ikke lagt skjul på at han har tatt en enorm risiko, også personlig, for å få til denne sesongen. Han har satset alt, og litt til, det er gjort lån som er alt annet enn anbefalt, og regnskapet skal etterhvert gjøres opp når året er omme.

Er det røde tall og gjeldskrise på gutten?

– Jeg kan ikke svare så mye før alt er ferdig betalt av regninger, skatt og moms. Men jeg kan si såpass at summa summarum, så har jeg betalt alle regninger gjennom hele karrieren. Jeg har ingenting på meg. Det er jeg glad for, sier Bakkerud, som ellers ikke vil si noe konkret om hvilket gjeldsansvar som står på han enda for satsingen.

For han har ikke bare vært fører i år. Han har også vært teamsjef. Daglig leder. Adm. dir. om du vil. Mye jobb utenom fire omganger pluss semifinale pluss finale.

– Det er mange variabler inne i bildet her. Det er Andreas Bakkerud AS som styrer dette, det er LD Motorsport som eier trailerne, det er EKS som har bilene og driftingen rundt, det er sponsorer og et eget team bak meg i Bergen. Monster ønsker ting på den måten, mens Bakkerud Blue vil ha det på den måten...

– Det er sykt mange timer og sykt mye jobb. Mye stress. Men jeg har kommet styrket ut av det. Ikke mye dødtid her i gården, men jeg tror jeg faktisk har fått mine første grå hår, humrer bergenseren.

Vil ikke ta større risiko

I fjor hadde han totalt 3500 kilometer med kjøring. Inkludert alt han stilte opp i, av Trophee Andros, DTM-testing, og ikke minst masse, masse testing. I år er kjøreregnskapet annerledes.

– Totalt 785 kilometer har jeg i år inkludert alt. I rallycross har det ikke blitt noe annet enn en liten test på Karlskoga før sesongen, samt ARX. Ellers har jeg kun kjørt Audi-en i forbindelse med løp.

– Har du tapt mye som sjåfør på dette?

– Ikke altfor mye. Man mister ikke det man lærer, men det er viktig at man en gang i karrieren har den store mengden med kjøring. Men jeg har alltid prøvd å kjøre så mye som mulig, uansett hva det er. Jeg har vært flink å kjøre gokart når jeg kan, har jeg fått sjansen og muligheten i baneracing, for eksempel, så har jeg tatt det. Rally prøvde jeg i 2017 og så videre, sier Bakkerud.

Spørsmålet er likevel - hva skjer med 2020 for Andreas Bakkerud, og RX Cartel-teamet som knapt var stablet på plass før påmeldingsfristen gikk ut tidligere i år.

– Vi kan ikke kjøre på samme måte som i år, det kan vi ikke. Jeg kan heller ikke ta samme risiko overfor meg selv neste år, som jeg har gjort i år. Riktig nok er det ikke mye vi må endre på, men vi må utvikle oss og ta noen nye steg. Som alle andre team. Spesielt Hyundai har hatt en enorm utvikling. Vi må utvikle vi også, oppsummerer han.

Powered by Labrador CMS