Slik har denne familien satt dype spor i en hel rallycrossverden

Snart utvides familien med et nytt familiemedlem. Vi har i mellomtiden blitt enda bedre kjent med den legendariske rallycrossfamilien Hansen.

Publisert

Joda, det skal ikke store Google-søket til før du finner ut at Kenneth Hansen både har danske røtter, og at det var hans pappa Svend som var hjernen bak alternativsporet, eller jokerlapen om du vil.

Historien om familien Hansen er unik. Om 1,5 måned skal Timmy bli far og starte neste generasjon i det som er blitt en legendarisk rallycrossfamilie. (Foto: Simen Næss Hagen)

Joda, det skal ikke store Google-søket til før du finner ut at Kenneth Hansen både har danske røtter, og at det var hans pappa Svend som var hjernen bak alternativsporet, eller jokerlapen om du vil.

Men familien fra Götene har mange banebrytende og gjennomgripende historier å by på etter nærmere fire tiår i ett av dagens mest voksende bilsportgrener. Mye i regi av Kenneth, men nå er også sønnen Timmy i ferd med å skrive historie, der han er førstemann ut til å utvide familien med en ny generasjon Hansen - Timmys førstefødte og Kenneth og Susanns første barnebarn.

– Om han holder seg til planen, så kommer han uken mellom løpet i Portugal og Belgia. Så vi får håpe han vil samarbeide litt. Dette blir spennende. En heftig greie i livet.

Familieforøkelse har gitt familiesuksess

Det lyser opp i øynene til Timmy Hansen når vi snakker om hans kommende tid som far. Det blir en «pojk», og oddsene blir jo selvfølgelig rimelig lave for at denne gutten ikke blir involvert i bilsport på en eller annen måte.

– «Premieren» blir nok Höljes, tenker jeg, sier Timmy.

Skrur vi tiden snart 26 år tilbake, så har pappa Kenneth tatt tre EM-gull i datidens Divisjon 1 før han blir far for første gang til lille Timmy. To år senere, i 1994, blir Kenneths kjæreste og nå kone Susann (født Bergvall, journ.anm) europamester i 1400-klassen. Til nå den eneste kvinnelige europamesteren i rallycross.

– Dette er den beste positive energien man kan få. Man får en annen trygghet i livet. Vi har jo tatt med barna mange ganger på seierspallen opp igjennom, og vi har lengtet etter han som kommer nå. Vi tenker på han hver dag, sier den vordende farmoren Susann.

Gjennom 90-tallet fortsatte pila å peke oppover for Hansen-familien, som i dag også har stor skyld i at Peugeot har gått inn med full fabrikksatsing i rallycross.

Kenneth stoppet ikke før det sto 14 EM-gull. I mellomtiden hadde også Kevin kommet til verden, i 1998. Nå er en ny generasjon altså på vei, og ifølge familiehistorikken så bør familieforøkelsen medføre mer sportslig suksess.

– Det føles rart å kalle seg for «farfar». Men det blir «jättekul». Jeg har sagt til Timmy og Emma (Timmys forlovede, journ.anm) at vi må børste av støvet fra gokartene nå, ler Kenneth.

Han kan avsløre at Timmy hadde en vesentlig mer travel dag enn det hans kommende barnebarn ligger an til å få.

Kenneth Hansen. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Da Timmy var tre måneder, så hadde han allerede vært i åtte land. Men det går fint å ta dem med rundt, de er jo bare med og liker gjerne å sove når det er mye som durer og bråker rundt dem. Så dette tror jeg kommer til å bli veldig bra for Timmy, sier pappa, eller den kommende farfar, Hansen.

Faren som fant opp alternativsporet

Han befestet seg som den desidert største rivalen til vår egen Martin Schanche gjennom slutten på 90-tallet, etter flere år med dominanse i Divisjon 2-klassen. Han fortsatte utover 2000-tallet med å trone øverst på pallen, og i mellomtiden var det nettopp Hansen-familien som klekte ut ideen som har revolusjonert hele sporten.

Nemlig alternativsporet. Eller jokeren som den kan kalles noe mer forenklet.

Det er først Timmy som minner oss om dette da det var hans farfar Svend som kom med ideen på 90-tallet. Timmys farfar gikk forøvrig bort for 10 år siden.

– Per Eklund var jo bra på den tiden, men han var så «himla svår att köra om». Han bare stengte og stengte, og da kom man på dette med jokeren, slik at man kunne ta seg forbi Eklund, sier Timmy.

Og pappa Kenneth kan utdype. For han var en av svært mange som ikke helt tente på denne ideen.

– Rallycrossen ble etterhvert litt kjedelig. Det hendte jo at Per tok starten, og da var han god på å stenge døra. Pappa begynte å prate på noen løsninger, enten om det var et slags depotstopp eller en parallell trasé. Da kom han på dette med jokeren. Men jeg var ikke med på den. Jeg så ikke helt at dette var så bra, forteller Kenneth.

Men da et rallycrossløp ble gjennomført i Göteborg med alternativspor for første gang, så fikk man se at dette fungerte bedre enn mange forestilte seg. Plutselig ble Kenneth tilhenger av pappas idé, men han fikk høre det så det holdt da han tok opp tematikken i FIAs offroad-seksjon.

– FIA og de andre bare lo av meg. Jeg sa det var en suksess, men de bare lo. Jeg ble så forbannet, og det tok sin tid før den kom, sier Kenneth.

– Hva tenker du om at din pappa har satt et så stort preg på det vi kjenner rallycrossen som i dag?

Timmy, Kevin og Kenneth Hansen, her fra de siste offisielle testene på Silverstone før påsken. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Det er heftig når du sier det på den måten. Veldig kult å høre for pappas skyld, som brant så mye for sporten. Hadde han fått sett dette i dag, så hadde det vært helt herlig.

– For WTCC har også tatt i bruk samme konsept på gatebaner?

– Ja, og jeg var på den banen i Villa Real da vi var der på ferie, og det var utrolig spesielt tenke på at det var pappa som var årsaken til dette, sier Kenneth.

Ikke svensk - men 100 prosent dansk

Eller Kenneth Hansen, som du kjenner.

For det er nettopp noe «usvensk» med Hansen-etternavnet. Fordi navnet er så godt etablert i bilsportverdenen, er det sjeldent blitt stilt konkret spørsmål om hvor dette usvenske etternavnet egentlig stammer fra.

Men en skal ikke klatre høyere opp enn til nevnte Svend, mannen bak alternativsporet, på familietreet. For han er opprinnelig fra Danmark, noe også Kenneths mor er. Ergo, så er Kenneth Hansen faktisk 100 prosent dansk i sitt DNA, selv om han er kjent som «mannen fra Götene» og «den svenske rallycrosslegenden».

– Det var dårlig med jobbmuligheter i Danmark, så mor og far flyttet til Sverige. Så jeg er født dansk, i Sverige, sier Kenneth Hansen.

– Men hvor dansk føler du deg egentlig?

– Hehe, nei jeg er jo svensk. Men en av mine beste kompiser har jo en gang sagt at «om reven går til hønsehuset og føder reveunger, så er de vel ikke høns», flirer 57-åringen, som i dag er ansatt som sportssjef i Peugeot fabrikkteam i Rallycross-VM.

Innførte elektronikk som er forbudt i dag

Kenneth Hansen er i dag sportssjef i Peugeots fabrikkteam i Rallycross-VM. (Foto: Simen Næss Hagen)

Han var som sagt med på virkelig å sette standarden i den internasjonale rallycrossverdenen gjennom 90-tallet. Han var kjent for å bygge gode biler og ikke minst være blant de raskeste ute på banen.

Dette ble selvfølgelig lagt merke til, og det var ikke alltid at Hansens nytenkende løsninger ble tatt like godt imot.

– Vi hadde mange ideer hele tiden. Det var også Martin (Schanche, journ.anm) kjent for, men på en litt annen måte. Vi hadde jo etterhvert en hel del elektronikk i bilen, som vi installerte for å lære oss bilen - ikke for at det skulle styre bilen. Men da jeg vant så mye, så ble mer og mer forbudt. Og vi ser nå i dag at det er fortsatt er enkel elektronikk på bilene, sier Hansen.

Han peker på at de blant annet hadde et samarbeid med svenske Haldex, som er kjent for sine elektroniske differensial-løsninger. Disse ble like raskt forbudt i rallycross. Og Hansen installerte en rekke sensorer i bilene sine, som også den dag i dag er forbudt i samme dimensjoner.

– Vi ville jo måle hastigheter på hjulene, vi hadde sensorer på fjæringene og så videre, for å lære oss å forstå bilen. Men FIA og de andre som bestemte, trodde jo at dette var for å styre bilen. Så det er blitt mange ting du ikke kan knytte opp mot hverandre, nettopp for å unngå å tro at det styrer bilen.

– Motorboksen får for eksempel ikke lov til å vite hva slags gir du har, slik at det må være i et separat system, sier han.

Powered by Labrador CMS